کد خبر: ۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 17 May 2015

هیلاری رودهام کلینتون و همسرش در ۱۶ ماه گذشته ۳۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند. عمده این درآمدها از سخنرانی‌ها، بانک‌ها و سایر سازمان‌ها به دست آمده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از مقامات انتخابات فدرال با تایید این مطلب گفت درآمد کلینتون‌ها در ۱۶ ماه گذشته ۳۰ میلیون دلار بوده است. با ارقام به‌دست آمده، می‌شود اعلام کرد که هیلاری کلینتون، یکی از نامزدهای انتخابات از سوی دموکرات‌ها در رده نامزدهای ثروتمند انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده قرار می‌گیرد. به گفته برخی، این موضوع می‌تواند در انتخابات سال آتی، به ضرر وی تمام شود و هیلاری کلینتون را به یک چالش اساسی بکشد. زیرا او بارها در سخنرانی‌هایش به موضوع دستمزد‌های نابرابر در ایالات متحده انتقاد داشته و گفته است این مشکل را در زمانی که زمام امور را به دست بگیرد، رفع خواهد کرد.

در مجموع گفته می‌شود که بیل کلینتون و همسرش از زمانی که در سال ۲۰۰۱ کلید کاخ سفید را تحویل جورج بوش و لورا بوش داده‌اند، این دو نفر توانسته‌اند ۱۲۵ میلیون دلار درآمد داشته باشند. هیلاری کلینتون پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که وی از فروش کتابش به نام «انتخاب‌های دشوار» توانسته ۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد.  کلینتون‌های ثروتمند پیش از این، به دلیل ثروت بالایی که داشته‌اند بارها مورد حملات انتقادی اردوگاه رقیب قرار گرفته‌اند و منتقدان هیلاری کلینتون می‌گویند که خانواده کلینتون‌ها بیش از موارد اعلامی‌شان، ثروت‌اندوزی کرده‌اند. از اردوگاه رقیب می‌توان به سناتور «مارکو روبیو» و فرماندار «اسکات‌والکر» از ویسکانیسن اشاره کرد که بیشترین حجم انتقادی را به ثروت‌اندوزی خانواده کلینتون‌ها داشته‌اند. این در شرایطی است که از بین خودی‌ها نیز «برنی سندرز» بیشترین انتقاد را به دلیل ثروت بالای کلینتون‌ها ابراز کرده است.  افشای درآمد افسانه‌ای کلینتون‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که هیلاری کلینتون، مبنای شعارهای انتخاباتی خود را پر کردن شکاف بین فقیر و غنی اعلام کرده است.

در هر حال برخی می‌گویند که این افراد، جزو قشر نخبگان آمریکا قرار می‌گیرند و بیشتر درآمدی هم که داشته‌اند از سخنرانی بوده است. بر اساس آمارهایی که اعلام شده است، بیل کلینتون، به‌طور متوسط، برای هر سخنرانی ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارد و همسر وی، هیلاری کلینتون هنوز نسبت به همسرش رقم پایین‌تری می‌گیرد و به‌طور متوسط ۲۳۵ هزار دلار دریافت می‌کند. براساس آمارهای افشا شده، درآمدهای کلینتون‌ها در خارج از ایالات متحده افزایش قابل توجهی داشته است. به‌عنوان مثال، برای انجمن غذایی در سوئد، بیل کلینتون ۵۰۰ هزار دلار حق‌الوکاله داشته و هیلاری کلینتون نیز ۳۵۰ هزار دلار درآمد داشته است.

هیلاری کلینتون از زمانی که پست وزارت امور خارجه را تحویل جان کری داده است، در حدود ۱۰ سخنرانی در خارج از کشور انجام داده، اما وی هنوز نتوانسته به رکورد همسر خود در سخنرانی‌های خارج از کشور برسد. یکی از دلایلی که بیل کلینتون از همسر خود بیشتر سخنرانی داشته، به دلیل آماده شدن هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. به‌گونه‌ای که در این اواخر تنها ۳ سخنرانی داشته است. سایت پولوتیکو، نزدیک به جمهوری‌خواهان نیز می‌گوید که کلینتون‌ها با ۱۰۴ سخنرانی در ۱۶ ماه گذشته، نزدیک به ۲۵ میلیون دلار درآمد داشته‌اند. این ۲۵ میلیون دلار تنها به دلیل سخنرانی‌های این خانواده سیاستمدار است. سوای این موضوع، هیلاری کلینتون توانسته از فروش کتاب خود ۵ میلیون دلار دیگر هم کسب درآمد کند. برخی هنوز می‌گویند درآمد این خاندان بیش از رقمی است که افشا شده است.

برخی کارشناسان می‌گویند که باید منتظر ماند تا میزان مالیات پرداختی این خانواده اعلام شود تا از این طریق بتوان رقم دقیق درآمد کلینتون‌ها را به دست آورد.  هیلاری کلینتون آخرین‌باری که برای سازمان مالیاتی آمریکا، رقم درآمدی خود را اعلام کرده بود، نزدیک به ۱۶ میلیون دلار بوده، اما برای سال گذشته هنوز رقم دقیق آن اعلام نشده است. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: از زمانی که هیلاری کلینتون اعلام کرد قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دارد، درآمد وی و همسرش زیر ذره‌بین منتقدان رفت. بیشترین موشکافی‌هایی هم که تاکنون صورت گرفته، به «بنیاد کلینتون» باز می‌گردد که در این اواخر متهم به پنهانکاری در مورد میزان کمک‌های دریافتی از سوی سازمان‌ها و کشورهای خارجی هم بوده‌اند. برخی از مدافعان هیلاری کلینتون می‌گویند جمهوری‌خواهان قصد دارند تا با بزرگنمایی ثروت خانواده کلینتون، قوی‌ترین نامزد دموکرات‌ها را مرعوب و از صحنه به‌در کنند. این دسته اعتقاد دارند که بسیاری از روسای جمهور پیشین ایالات متحده از طریق سخنرانی توانسته‌اند ثروت‌اندوزی کنند و تنها مختص به این افراد نیست.

ناظران سیاسی اما می‌گویند درآمد بالای خانواده کلینتون می‌تواند چالش هیلاری را با کسانی که در طبقه متوسط آمریکا می‌گنجند، افزایش دهد. جمهوری‌خواهان قصد دارند تا با این ترفند وی را رو در روی طبقه متوسط قرار دهند. دموکرات‌ها در بیشتر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عمده شعارهای‌شان را روی طبقه متوسط و کسب درآمد بیشتر و پر کردن شکاف غنی و فقیر استوار کرده‌اند و هیلاری کلینتون نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز کسانی هستند که در دوران زمامداری همسرش، یعنی بیل کلینتون حضور قوی داشته و به شدت دارای گرایش‌های سوسیالیستی در عرصه اقتصاد بوده‌اند. به اعتقاد جمهوری‌خواهان این دوگانگی می‌تواند آنها را در جدال برای کسب رای طبقه متوسط پیروز میدان کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: