کد خبر: ۲۱۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
بررسی تلاش بانک صادرات برای تحقق اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی
بانک صادرات ایران در سال 1401 بیش از 19 هزار فقره وام قرض‌الحسنه وام مشاغل خانگی به ارزش بیش از 17 هزار و 100 میلیارد ریال در این بخش پرداخت کرده است.

یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر در اقتصاد مهم و با اهمیت شده مساله اشتغالزایی، کاهش فشار هزینه زندگی شهروندان علی‌الخصوص در حوزه مسکن وکمک به خانواده‌های پر هزینه است. در کنار این مسائل، سیاست جوانی جمعیت نیز از جمله برنامه‌های سیاستی مهم کشور است. اما در همه این مسائل مهمترین، موضوع تامین مالی است. به دلیل اینکه ، اینگونه تامین مالی ها خرد هستند، لذا بانکها نقش اساسی در این اهداف دارند.

بر اساس این برنامه های تدوین شده، همه ساله، دولت به بانک‌ها ابلاغ می کند که در این حوزه‌ها اقدام کرده و وام های مختلفی را به بخش های تعیین شده بپردازند، اما همه بانک‌ها قادر به اجرایی کردن این برنامه ها نیستند چرا که قدرت تسهیلات دهی هر بانکی در اندازه ای نیست که بتواند این هداف دولت را پیش ببرد. در واقع کلا شاید چند بانک خاص از این حدود 30 بانک و موسسه مالی ایرانی در این حوزه توانایی اعطای تسهیلات بر اساس برنامه‌های مدون دولت داشته باشند که یکی از این بانک‌ها، بانک صادرات ایران است.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛ بانک صاردات در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی حضور پررنگی داشته و حمایت از بخش های مختلف اقتصادی ، تولید و اقشار مختلف مردم و کمک به بهبود معیشت و گسترش اشتغال برای این بانک دارای اهمیت بود.

از طرف دیگر این اقدامات در حوزه مهمترین مأموریت‌های این بانک یعنی مسئولیت‌های اجتماعی هم بوده است در سال گذشته به گفته مدیر عامل بانک صادرات ایران، اقدامات زیادی در حوزه های مختلف اقتصادی برای حمایت از بخش های مختلف توسط این بانک انجام شده‌است. در حقیقت می توان گفت که علاوه بر پرداخت انواع وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، اشتغال‌زایی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اشتغال‌زایی در اختیار استانداری‌ها، پرداخت ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، وام‌های ضروری، درمان و زندانیان نیازمند و همچنین پاسخگویی به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت ودیعه و کمک هزینه خرید مسکن از محل منابع عادی، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و همچنین حمایت از تامین کالاهای اساسی مردم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بر کسی پوشیده نیست که یکی از مشکلات مهم در حوزه‌های مهم اجتماعی ، مساله آب است. بانک صادرات در این حوزه در سال گذشته فعال بوده و در کمک به احداث طرح‌های زیربنایی در حوزه آب اقدام کرده است. در سال گذشته بانک صادرات بالاتر از ابلاغیه های دولتی و بودجه ای تسهیلات داده و بیش از 100 درصد از آن تکالیف را انجام داده‌است.

حمایت از سیاست‌های دولت در حوزه جوانی جمعیت
بانک صادرات ایران به منظور حمایت از سیاست‌های دولت در کمک به جوانی جمعیت، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه فرزندآوری را با جدیت ادامه می‌دهد. در همین راستا بانک صادرات ایران از ابتدای سال جاری 226 فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت کرده و با تکمیل پرونده متقاضیان این روند در آینده نزدیک شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. سال 1401 سالی پر بار در این حوزه بوده و این بانک 97هزار و 317 فقره وام در این بخش به ارزش بیش از 39 هزار میلیارد ریال پرداخته کرده است.

پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به خانوارهای فاقد مسکن دارای فرزند سوم نیز در بانک صادرات ایران با جدیت در حال انجام است. همچنین سال 1401 بانک صادرات ایران بیش از 256 فقره وام ودیعه مسکن به ارزش 510 میلیارد ریال به خانواده‌های واجد شرایط پرداخت کرد.

مسئولیت اجتماعی بانک صادرات به سه نهاد خاص
مسئولیت اجتماعی یکی از موضوعات خاصی بوده که بانک صادرات در سال های اخیر روی آن تمرکز ویژه ای داشته و به سه نهاد مهم کمک کرد. این بانک منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، کمک به بهبود معیشت خانواده‌ها، حمایت از اشتغال و کارآفرینی، همچون سنوات گذشته، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه مشاغل خانگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد برکت را در سال جاری نیز در دستور کار دارد.

به همین منظور ابتدای سال جاری تاکنون 225 فقره وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، 82 فقره وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی سازمان بهزیستی و 188 فقره وام مشاغل خانگی بنیاد برکت پرداخت شده و روند پرداخت این وام‌ها با تکمیل مدارک متقاضیان با جدیت دنبال می‌شود.

بانک صادرات ایران همچنین در سال 1401 بیش از 19 هزار فقره وام قرض‌الحسنه وام مشاغل خانگی به ارزش بیش از 17 هزار و 100 میلیارد ریال در این بخش پرداخت کرده است. علاوه بر این، بانک صادرات ایران از ابتدای سال جاری به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و خانواده‌های فاقد مسکن دارای فرزند سوم، 74 فقره وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن پرداخت کرده است. این در حالی است که سال گذشته 6108 فقره وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به ارزش بیش از 2752 میلیارد ریال توسط این بانک به معرفی‌شدگان کمیته اماد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: