کد خبر: ۲۱۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
شرکت بیمه پارسیان این روزها مورد توجه فعالان بورسی است. علت هر توجهی در بازار سرمایه به دلیل عملکرد آن شرکت است. بیمه پارسیان در سال گذشته عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته و این مساله بر سرمایه گذاران پوشیده نیست.

شرکت بیمه پارسیان این روزها مورد توجه فعالان بورسی است. علت هر توجهی در بازار سرمایه به دلیل عملکرد آن شرکت است. بیمه پارسیان در سال گذشته عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته و این مساله بر سرمایه گذاران پوشیده نیست.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛  شرکت بیمه پارسیان با داشتن EPS معادل 389 ریالی و قیمت سهام 4397 ریالی دارای P/E معادل 11 درصدی است که دارنده سهامی کم ریسک در بازار سهام است. همین وضعیت گویای ماسب بودن شرایط سهام بیمه پارسیان در بورس است.

از طرف دیگر، بیمه پارسیان در حالی سال 1401 را به پایان برد که نسبت خسارت این شرکت در آن سال به رقم 53 درصد رسیده بود. این رقم در اولین ماه امسال کاهش داشته و به رقم 46 درصد کاهش یافت.

از دیگر اقدامات شرکت که سهامداران را جذب کرده است دریافت مجوز افزایش سرمایه است. این شرکت، مجوز افزایش سرمایه به میزان یک هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را گرفته و با این تصمیم، سرمایه شرکت به ۱۳ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

افزایش سرمایه برای شرکت های بیمه، اصلاح ساختار مالی به منظور حفظ جایگاه و حفظ سطح یک توانگری مالی در جهت ایفای تعهدات و همچنین توانایی شرکت در پرداخت خسارت و افزایش ظرفیت نگهداری شرکت برای قبول ریسک را در پی خواهد داشت به همین دلیل هر افزایش سرمایه ای برای شرکت و سهام آن تاثیر زیادی دارد.

معمولا فصل ابتدایی هر سال، فصل انتشار صورت های مالی و برگزاری مجامع است به همین دلیل شرکت ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند و گمانه زنی ها در مورد صورت های مالی یکساله آنها بین تحلیلگران منتشر می شود. و یکی از راه های تشخیص وضعیت شرکت، مراجعه به صورت های مالی آذر سال قبل است .چرا که اگر در اذر ماه ، عملکرد شرکت مناسب باشد این برداشت وجود دارد که قطعا در صورت های مالی 12 ماهه نیز وضعیت خوب خواهد بود.

بر همین اساس، در آذر 1401 بیمه پارسیان با رشد 50 درصدحق بیمه 40 هزار و 460 میلیارد ریالی تولید کرد. با این حساب، درآمدهای بیمه ای شرکت نیز رشدی 61 درصد داشته و به رقم 39 هزار ریالی رسید. و جالب تر اینکه سود عملیاتی شرکت با رشدی 162 درصدی به رقم پنج هزار و 256 میلیارد ریال رسید. سود خالص پنج هزار و 272 میلیارد ریالی برای هر سهم این شرکت در آذر 1401 معادل 417 ریال سود ساخته که با توجه به رقم سود 155 ریالی پارسال، رشدی 170 درصدی رقم خورد.

از دیگر اقداماتی که بیمه پارسیان در سال‌های اخیر انجام داده و این اقدام روند دائمی در این شرکت داشته، فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی است که رنگ و بوی خاصی به خود گرفته و در شرایطی که مناطق محروم از این کمبود رنج می برند این اقدام بسیار ارزشمند می‌نماید.

استقبال سهامداران از سهام بیمه پارسیان

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: