کد خبر: ۲۱۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 15 May 2023
با آغاز سال ۱۴۰۲ صحبت‌ها از اصلاح نظام کارمزد در این سال جدی شد و بانک مرکزی در ماه جاری به‌روزرسانی کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را منتشر کرده و دریافت کارمزد از صاحبان کارت‌خوان‌ها رسماً ابلاغ شد.

با آغاز سال ۱۴۰۲ صحبت‌ها از اصلاح نظام کارمزد در این سال جدی شد و بانک مرکزی در ماه جاری به‌روزرسانی کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را منتشر کرده و دریافت کارمزد از صاحبان کارت‌خوان‌ها رسماً ابلاغ شد.

در این زمینه، طبق بررسی‌های «راه پرداخت» دریافت این کارمزد فازبندی شده و در مرحله اول، جایگاه‌داران سوخت، نانوایان، سوپرمارکتی‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی فعلاً از کارمزد خرید معاف هستند یا برای آنها تخفیف در نظر گرفته شده است.

در جدول به‌روزرسانی‌شده کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها، صاحبان کارت‌خوان‌ها باید تحت عنوان کارمزد خرید به‌ازای تراکنش‌های کمتر از ۶۰۰ هزار تومان مبلغ ثابت ۱۲۰ تومان کارمزد و به‌ازای تراکنش‌های بیش از ۶۰۰ هزار تومان ۰.۰۰۰۲ (دو ده‌هزارم) مبلغ تراکنش تا سقف چهارهزار تومان کارمزد باید پرداخت کنند.

در این‌ بین، از آنجا که بانک مرکزی در روند اصلاح نظام کارمزد، نحوه دریافت کارمزد از پذیرندگان برای اصناف مختلف را با ملاحظاتی تعیین کرده است، طبق اعلام محمدرضا مانی یکتا، معاون اداره نظارت نظام‌های پرداخت بانک مرکزی «در گام اول که از ابتدای خردادماه آغاز می‌شود، از ۲۸۰ کد صنف فقط ۲۳۰ صنف که میانگین مبلغ تراکنش آنها بالای ۴۰۰ هزار تومان است باید از ابتدای خردادماه کارمزد خرید بدهند.»

او ادامه می‌دهد: «در گام دوم، با فاصله یکماهه سایر صنوف به‌ غیر از سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها مشمول پرداخت کارمزد و در فاز سوم نیز همه صنوف مشمول این کارمزد می‌شوند.»

علاوه بر این، بررسی‌های راه پرداخت نشان می‌دهد که برای بانک‌ها این امکان فراهم شده تا بتوانند برای دریافت کارمزد خرید و سایر کارمزدهای جدید خدمات الکترونیکی به همه مشتریان خود حداکثر تا ۳۰ درصد تخفیف بدهند که این تخفیف برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۴۰ درصد است.

همچنین، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی می‌توانند از تخفیف حداکثر تا صددرصدی برای کارمزد خدمات الکترونیکی بانکی از جمله کارمزد خرید بهره‌مند شوند. به‌ عبارت‌ دیگر، این شرکت‌ها از پرداخت کارمزد خرید معاف شده‌اند.

از سوی دیگر، محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت نیز از مشمول نبودن جایگاه‌داران سوخت در کارمزد خرید خبر داد و در این باره اعلام کرد: «پیگیری‌ها از مسئولان بانک مرکزی حاکی از آن است که برخی اصناف دیگر از جمله جایگاه‌داران سوخت نیز مشمول ابلاغیه جدید نیستند و بانک مرکزی شرایط هر صنف را به‌صورت مجزا بررسی و مشخص می‌کند.»

بنابراین از ابتدای خردادماه که دریافت کارمزد خرید از صاحبان کارت‌خوان‌ها آغاز می‌شود، صنف‌هایی همچون سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها برای اینکه کارمزد خرید هزینه اضافی برای مردم نداشته باشد، از پرداخت این کارمزد معاف شده‌اند.

با توجه‌ به اینکه فعالان شبکه پرداخت برای توسعه صنعت خود اصلاح نظام کارمزد را ضروری می‌دانستند و مدت‌ها منتظر این تغییر بودند، باید منتظر ماند و دید برنامه بانک مرکزی برای اینکه کارمزد خرید به مصرف‌کننده نهایی هزینه‌ای تحمیل نکند، چقدر می‌تواند در مسیر اجرا و نظارت به‌درستی عمل کند و پذیرندگان هزینه‌های کارمزد پرداختی خود را از طریق قیمت ارائه‌شده به مصرف‌کننده نهایی جبران نکنند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: