کد خبر: ۲۱۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 12 May 2023
وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در حالی از افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن خبر داد که از سال گذشته افزایش میزان این وام از ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی متقاضیان نهضت ملی مسکن مطرح شده بود.

 وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در حالی از افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن خبر داد که از سال گذشته افزایش میزان این وام از ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی متقاضیان نهضت ملی مسکن مطرح شده بود.

به گزارش ایرنا، نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح و اولویت‌های دولت سیزدهم است که بر همین اساس مقرر شده تا با واگذاری زمین رایگان از سوی دولت، آورده متقاضیان و از سوی دیگر تسهیلات بانکی، مسکن مورد نیاز مردم ساخته و به آنها واگذار شود.

دولت برای اجرایی کردن این طرح بزرگ خود که البته از همان روزهای ابتدایی با دست‌اندازهایی از جمله فضاسازی‌ها مواجه بوده، اجرایی شد و دولت محقق کردن آن را به عنوان سرفصل خود قرار داده و تاکنون نیز تمام تلاش کرده است تا با از بین بردن موانع، بزرگ‌ترین مشکل در کشور که بخش مسکن است را برطرف کند.

به همین منظور اعطای تسهیلات بانکی را به عنوان یکی از راه‌حل‌ها برای برطرف کردن مشکل نقدینگی نهضت ملی مسکن اعلام و به دنبال این بوده و هست که با الزام کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و به متقاضیان با مدت زمان پرداخت طولانی‌تر، روند این فعالیت را تسریع بخشد.

دولت در سالی که گذشت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی را تعیین و مقرر شده بود که این وام به متقاضیان این طرح پرداخت شود، اما بحثی که همیشه در میان بود، به این مساله بر می‌گشت که برخی از کارشناسان و البته منتقدان طرح نهضت ملی مسکن، این میزان وام را با توجه به تورم ایجاد شده ناکافی دانسته و معتقد بودند که دولت باید میزان تسهیلات را افزایش بدهد.

به همین منظور و با توجه به اینکه رویکرد دولت تسهیل سازی روند اجرایی شدن نهضت ملی مسکن است، به همین منظور شب گذشته، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که «در شورای پول و اعتبار، تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت».

با توجه به اینکه هزینه ساخت هر متر مربع حدود ۱۰ میلیون تومان است با این میزان تسهیلات و در کنار آورده ۴۵۰ میلیون تومانی متقاضیان، پس این امکان به همت دولت ایجاد شده که بتوان خانه‌هایی با متراژ ۷۰ تا ۱۰۰ برای هر متقاضی ساخت؛ اما مساله اصلی که از شب گذشته مطرح می‌شود فضاسازی عده‌ای به خصوص در فضای مجازی است که به نظر می‌رسد وام نهضت ملی مسکن را با وام خرید اشتباه گرفتند.

این افراد بدون داشتن اطلاعاتی در خصوص وام نهضت ملی مسکن در حالی به دنبال فضا سازی و بار روانی منفی در جامعه هستند که در برخی از پیام‌های خود اینگونه بیان می‌کنند که به عنوان مثال ۵۵۰ میلیون تومان هزینه خرید ده متر خانه بوده و قسط آن نیز بالاتر از حقوق دریافتی مردم است.

این فضا سازی‌ها در فضای مجازی در حالی انجام شده که این افراد وام نهضت ملی مسکن را همان گونه که در بالا عنوان شد با وام خرید کالا اشتباه گرفتند.

دولت مردمی سیزدهم اجرایی شدم نهضت ملی مسکن را در اولویت خود قرار داده و از این برنامه خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و در واقع با ارائه زمین رایگان در کنار اعطای تسهیلات و آورده متقاضیان، افراد صاحب خانه خواهند شد.

به نظر می‌رسد که مدافعان حقوق مردم به جای فضا سازی و جوسازی در فضای مجازی ابتدا اطلاعات خود را در خصوص تسهیلات نهضت ملی مسکن و تفاوت آن با وام خرید مسکن را بالا برده و سپس نسبت به مسموم سازی افکار مردم و سیاه‌نمایی اقدام می‌کنند.

نگار کریمی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: