کد خبر: ۲۱۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 10 May 2023
گزارش بانکداری ایرانی از تسهیلات تکلیفی بانک ها؛
بانک‌های صادرات‌، تجارت، ملت، قرض‌الحسنه،‌ مهر ایران با شش هزار میلیارد ریال و بانک ملی با ۵.۵۰۰ میلیارد ریال ‌بیشترین سهم پرداخت تسهیلات را دارند.

امسال قرار است چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اعطا شود. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، هشت بانک موظف به پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی شده‌اند که تعدادشان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛ طبق ابلاغیه بانک مرکزی،‌ امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات خانگی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت. این میزان بین هشت بانک ملی ایران، پست‌بانک،‌ توسعه تعاون،‌ صادرات ایران، تجارت،‌ ملت، رفاه کارگران‌ و قرض‌الحسنه مهر ایران سهمیه‌بندی شده است. مبلغی که در آخرین مصوبه دولت برای این وام در نظر گرفته شده، ۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر بوده و سود دریافت‌کنندگان وام، چهار درصد برآورد شده است.

 

الزام بانک ها برای پرداخت وام  150 میلیون تومانی مشاغل خانگی/ افزایش سهم 8 بانک‌

در این بین بانک‌های صادرات‌، تجارت، ملت، قرض‌الحسنه،‌ مهر ایران با شش هزار میلیارد ریال و بانک ملی با ۵.۵۰۰ میلیارد ریال ‌بیشترین سهم پرداخت تسهیلات را دارند.

میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۰، دو هزار میلیارد تومان بود. این میزان اعتبار در سال ۱۴۰۲ به سه هزار میلیارد تومان رسید و  امسال در رایزنی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با مصوبه بانک مرکزی این اعتبارات با افزایش 33 درصدی به 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد.. علاوه بر رشد هزار میلیارد تومانی پلکانی تسهیلات مشاغل خانگی، تعداد بانک‌ها هم در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده است.

بر این اساس در مصوبات حجم تسهیلات به مشاغل خانگی هر سال افزایش داشته است اما به گفته رئیس ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار،  پرداخت تسهیلات در هشت ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه، هفت هزار و ۳۰۰ درصد رشد کرده، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از این سقف سه هزار میلیارد تومانی پرداخت نشده است.

طبق قانون مشاغل خانگی مصوب ۱۳۸۹ هر ساله بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان تسهیلات مورد نیاز حوزه مشاغل خانگی را تعیین کرده و توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ می‌کنند.

این گزاش می افزاید: سقف تسهیلات فردی مشاغل خانگی 150 میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان تا سقف 4 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. تسهیلات مشاغل خانگی تکلیفی بوده و به نرخ 4 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. تسهیلات تکلیفی برای مشاغل خانگی در مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی و عمدتاً روستایی با نرخ‌های 4 درصد، 6 درصد و 10 درصد و تا سقف 150 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: