کد خبر: ۲۰۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 18 April 2023
در تنگنای اعتباری ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بخش واقعی اقتصاد نیازهای زیادی با توجه به فاصله نرخ‌ها با تورم بر زمین دارد

شادا: وزیر اقتصاد با انتقاد از اینکه اکثر بانک‌ها اعتبار‌سنجی را شوخی گرفته و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد، افزود: اگر اراده‌های مدیریتی شبکه بانکی کشور هم‌راستا نباشند بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ثمری نخواهند داشت.

سید‌احسان خاندوزی در جلسه بررسی مباحث جاری بانکی با حضور مدیران عامل و اعضای هیات عامل بانک‌ها با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با یک هدف‌گذاری ویژه مواجه هستیم اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را اقتصادی قرار دادند اما این بار هدف فنی است و تقریبا هیچ‌سالی با چنین هدف‌گذاری تخصصی و فنی مواجه نبودیم. او افزود: در تنگنای اعتباری ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بخش واقعی اقتصاد نیازهای زیادی با توجه به فاصله نرخ‌ها با تورم بر زمین دارد. همچنین با توجه به سیاست‌های اصلاحات ارز ترجیحی که یک سال گذشته انجام شد و تورم که در سال گذشته وجود داشته تقاضای نقدینه‌خواهی وضعیت ویژه دارد.

اگر بخواهیم همه مولفه‌ها را در کنار یکدیگر محقق کنیم و همزمان نه رشد اقتصادی را فروگذار کنیم و نه هدف تورمی را فراموش کنیم، نیازمند یک ظرافت است. وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای محقق شدن هر دو هدف با جهت‌گیری جامع و دوگانه‌ای که در نظام تامین مالی کشور و وفاق بین مجموعه بانک‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد و از سویی مساله پرداخت‌های غیربانکی و بازار سرمایه در تداوم و تضارب بین این دو دسته ابزارها برای دو هدف ناچاریم بیشتر با هم گفت‌وگو کنیم. خاندوزی بیان کرد: اگر بانکی فقط به حرکت‌های واگرا به معنی منفعت و سود بنگاه نگاه کند مشخص نیست که در حرکت جمعی بانک‌های کشور منجر به نفع اقتصادی و اجتماعی شود، بلکه می‌تواند برعکس عمل کند و قیمت تمام‌شده پول را برای همه بانک‌ها بالاتر ببرد.

اما اگر بانک‌ها هم‌قدم حرکت کنند می‌توان انتظار داشت که بسیاری از اتفاقات مثبت رقم بخورد و هم در شرایط تورمی هزینه پول را کاهش دهیم و هم از سوی دیگر خدمتی که لازم است به بخش تولیدی اقتصاد برسد و آنجا را رشد دهد، اتفاق می‌افتد. بخشی از این هدف‌گذاری از سوی بانک مرکزی به جهت تنظیم‌گر اصلی بازار پول کشور انجام می‌شود. او ادامه داد: تجربه نشان داده که اگر اراده‌های مدیریتی شبکه بانکی کشور هم‌راستا نباشند بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ثمری نخواهند داشت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مساله کلیدی و حلقه مفقوده این است که سال‌ها نظام مدیریت کشور ساده‌انگارانه فکر می‌کرد که با یک ماشین مواجه است، به نحوی که اگر بخشنامه‌ای به آن می‌دهیم او هم عمل می‌کند در حالی که نه اقتصاد مکانیکی است و نه در شبکه بانکی و نظامات مالی که به طور ویژه انگیزه‌های گریز از مرکز خیلی وجود دارند و جدی هستند به طریق اولی اصلا قابل‌اعتبار نیست. خاندوزی درباره فروش سهام غیربانکی و اموال مازاد گفت: در این موضوع مشکل تاریخی مقاومت وجود دارد، چه داخل بانک و شرکت‌ها و چه از ناحیه سهامدارانی که آنها هم بیشتر منفعت خود را در یک اقتصاد تورمی می‌بینند و از ترکیب‌های ناسالمی که در بسیاری از ترازنامه‌ها وجود دارد استقبال می‌کنند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه کاهش مطالبات غیر‌جاری در بخش ریالی آنچنان که توقع می‌رفت در سال گذشته محسوس نبود، خاطر‌نشان کرد: مساله اعتبار‌سنجی را بارها تکرار کردم.

واقعا چند درصد از عملیات مبتنی بر این موضوع بوده است. در اکثر بانک‌ها این موضوع یک شوخی است و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد. او تاکید کرد: ساماندهی حوزه شعب خارجی بانک‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، به‌ویژه بانک‌های باسابقه‌ای که تعداد زیادی شعب خارجی دارند اما به لحاظ کارآمدی در بدترین شرایط قرار دارند و سال‌های سال است که افرادی در آنجا بدون اینکه آورده‌ای برای بانک داشته باشند رسوب کردند. او با اشاره به ورود بانک‌ها به خرید ملک و ارز گفت: این موارد از مصادیقی است که تا مدیریت بانک‌ها فعل خواستن را صرف نکنند ما در ابلاغیه و بخشنامه باقی خواهیم ماند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: