کد خبر: ۲۰۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - 16 April 2023
در ثبت نرخ رشد ۸۷درصدی حجم معاملات تورم فزاینده تأثیرگذار بوده اما رشد ۲۰درصدی معاملات خرید در ۱۱ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نرخ رشد نقطه به نقطه تعداد خرید دولتی‌ها در سامانه تاد با سرعتی خیلی کند و آهسته، مثبت شده است؛ چراکه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ نرخ رشد تعداد معاملات در این سامانه منفی ۸.۶ درصد بوده است.

گزارش عملکرد ۱۱ماهه اول سال ۱۴۰۱ مرکز توسعه تجارت الکترونیک منتشر شد. طبق این گزارش تعداد معاملات در سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) در این بازه زمانی ۲۰ درصد رشد داشته و رشد حجم معاملات ۸۷ درصد بوده است.

در ثبت نرخ رشد ۸۷درصدی حجم معاملات تورم فزاینده تأثیرگذار بوده اما رشد ۲۰درصدی معاملات خرید در ۱۱ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نرخ رشد نقطه به نقطه تعداد خرید دولتی‌ها در سامانه تاد با سرعتی خیلی کند و آهسته، مثبت شده است؛ چراکه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ نرخ رشد تعداد معاملات در این سامانه منفی ۸.۶ درصد بوده است.

سامانه تاد، پورتالی به منظور انجام معاملات (خرید، مناقصه و مزایده) دستگاه‌های اجرایی در بستر وب است که در سال ۹۰ راه‌اندازی شد و هدف از راه‌اندازی آن این بود که «برای دستگاه‌های اجرایی این توانایی را فراهم کند که تمام مراحل معامله از زمان ثبت درخواست تا تبادل وجه را برای دستگاه‌ها و در یک سیستم یکپارچه و استاندارد، منطبق با کلیه قوانین و مصوبات انجام دهند.»

از سال ۹۹ تاکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیک به‌عنوان متولی این سامانه گزارش عملکرد آن را منتشر می‌کند. طبق آخرین گزارش عملکرد سامانه تاد که مربوط به ۱۱ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ است، گرایش به انجام خرید در سامانه تاد برای دولتی‌ها تا حدودی افزایش پیدا کرده و در این بازه زمانی رشد ۲۰درصدی ثبت کرده است. این درحالی است که نرخ رشد تعداد معاملات در مدت مشابه سال گذشته آن یعنی ۱۱ماهه اول ۱۴۰۰ منفی ۸.۶ درصد بود. در مجموع در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که تنها گزارش‌های عملکرد سالیانه سامانه تاد است همواره نرخ رشد تعداد معاملات خرید منفی بوده و برای اولین‌بار اکنون در ۱۱ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ این نرخ مثبت شده است.

در مقابل حجم معاملات در ۱۱ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نرخ رشد قابل توجه ۸۷درصدی تجربه کرده که نشان‌دهنده تورم فزاینده و اصابت آن روی حجم معاملات است.

البته این اتفاق جدیدی نیست و گزارش‌های قبلی از عملکرد سامانه تاد را هم که نگاه کنیم همواره نرخ رشد حجم معاملات به‌ طور قابل توجهی از نرخ رشد تعداد معاملات جلوتر بوده است؛ همچنان که واقعیت اقتصاد کشور هم رکود و روند کند در تعداد معاملات را منعکس می‌کند و در مقابل معاملات به لحاظ حجمی و ارزشی به صورت گران‌تر انجام می‌شود.

به‌عنوان مثال در کل سال ۱۴۰۰ نرخ رشد تعداد حجم معاملات خرید دولتی‌ها که از طریق این سامانه انجام شده بود، منفی ۱۲.۲ درصد بوده، در حالی که حجم معاملات خرید ۵۸ درصد رشد ثبت کرده بود.

همین سطح اختلاف در وضعیت معاملات در قالب مزایده و مناقصه در سامانه تدارک الکترونیکی دولت عمیق‌تر هم می‌شود. به طوری که در معاملات دولتی‌ها در بخش مزایده در ۱۱ماهه ابتدایی سال گذشته تعداد معاملات حدود ۳۴ درصد رشد داشته، در حالی که حجم معاملات ۲۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد به لحاظ تورم و گرانی معاملات با قیمت‌های چندبرابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حال انجام شدن است. در حالی که تعداد معاملات رشد متوسط و اندکی داشته است. یعنی انجام معامله در سامانه تاد به لحاظ تعدادی چندان بزرگ نشده اما به لحاظ ارزشی و حجم معاملات چندبرابر شده است.

همچنین بررسی نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) نشان می‌دهد نماد تجارت الکترونیکی اعطاشده در ۱۱ماهه ۱۴۰۱ به نسبت دوره مشابه در سال گذشته ۱۸ درصد رشد کرده و به ۳۹ هزار و ۹۲۲ اینماد رسیده است. شکایت‌های ثبت‌شده از کسب‌وکارهای اینترنتی از ۲۸ هزار و ۷۷۳ شکایت در سال ۱۴۰۰ به ۹ هزار شکایت در سال ۱۴۰۱ رسیده و کاهش ۶۸درصدی را تجربه کرده است.

در زمینه صدور گواهی امضای الکترونیکی، گزارش مرکز تتا از رشدی ۶۶درصدی خبر می‌دهد. به عبارتی گواهی امضای الکترونیکی صادره توسط مراکز میانی از یک میلیون و دو هزار و ۸۴۸ گواهی امضا در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۳۱۲ گواهی امضا در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: