کد خبر: ۲۰۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - 13 April 2023
پژوهشکده بیمه مرکزی با دعوت از عبدالقادر فقیهی نماینده شرکت بیمه ایران در منطقه خلیج‌‌‌فارس از وی خواست تا تجارب خود در خصوص تکافل را با شرکت‌های بیمه ایرانی به اشتراک بگذارد.

 بیمه مرکزی ایران از سال گذشته اجرای تکافل یا همان ارائه خدمات بیمه بر اصول موازین اسلامی را در برنامه‌های خود قرار داد و با تشکیل کارگروه تخصصی این سیاست را در پژوهشکده بیمه مرکزی ایران دنبال می‌کند و شرکت بیمه دانا قصد دارد در اجرای آن پیشگام باشد.

پژوهشکده بیمه مرکزی با دعوت از عبدالقادر فقیهی نماینده شرکت بیمه ایران در منطقه خلیج‌‌‌فارس از وی خواست تا تجارب خود در خصوص تکافل را با شرکت‌های بیمه ایرانی به اشتراک بگذارد.

فقیهی کار خود را سال ۱۹۷۰ میلادی از امیرنشین دبی آغاز کرد و در چهار منطقه ابوظبی، العین، راس‌‌‌الخیمه و شارجه شعبه دارد.نماینده شرکت بیمه ایران در منطقه خلیج فارس گفت‌: همان‌طور که می‌‌‌دانیم، تکافل نه یک رشته بیمه‌‌‌ای، بلکه یک نظام بیمه اسلامی است که اخیرا به‌‌‌عنوان روشی مبنی بر ضمانت مشترک اعضای یک گروه در برابر ضرر و زیان‌‌‌های احتمالی وارده بر هر یک از اعضای آن گروه مطرح شده است. عبدالقادر فقیهی افزود : ضرورت ایجاد این نظام بیمه‌‌‌ای در کشورهای اسلامی از آنجا احساس شده که فقها و علمای مذهبی در تعدادی از کشورهای اسلامی عقد بیمه تجاری موجود را به دلیل غرری‌‌‌بودن، مخالف شریعت تشخیص و جایز ندانسته‌‌‌اند. مبنای عقد تکافل بر عقد مضاربه، عقد وکاله، عقد تعاون یا مخلوطی از آنها فرض شده است که البته بحث و حدیث در این مورد فراوان و خارج از حوصله این مقاله است.

وی با یاد‌آوری اینکه امارات عربی متحده از سال ۱۹۷۹ میزبان تکافل بوده و از آن تاریخ جسته و گریخته فعالیت‌‌‌های تکافلی صورت می‌‌‌گرفته تا اینکه مصوبه وزارت اقتصاد در تاریخ ۲۸/ ۶/ ۲۰۱۰ صادر و مقررات و ضوابط خاص برای صدور این نوع بیمه‌‌‌نامه و فعالیت‌‌‌های تکافلی تعریف شد، خاطرنشان کرد‌: این مقررات که توسط وزارت اقتصاد کشور امارات صادر شده، اولین مقررات و قانون‌گذاری نوشته در صنعت بیمه اتکایی در کشورهای عربی به‌‌‌شمار می‌رود. نماینده شرکت بیمه ایران فعال در امارات ادامه داد‌: قبل از صدور این مقررات بعضی از شرکت‌های بیمه تجاری فعال در امارات قسمتی از فعالیت‌‌‌های خود را به صدور بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های اسلامی - تکافلی اختصاص داده بودند، ولی با این مقررات جدید، شرکت‌های بیمه تجاری معمول، از صدور بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های تکافلی منع شده و مقرر شد که فعالیت آنها باید یا صرفا تجاری یا صرفا تکافلی باشد. فقیهی افزود‌: بنابراین از آن تاریخ شرکت‌های بیمه تکافلی به صورت مستقل، برابر مقررات و با اخذ مجوز رسمی از نهادهای مربوطه افتتاح و به فعالیت تکافلی پرداخته‌‌‌اند، به صورتی که بر اساس آمارهای موجود در پایان سال ۲۰۲۱ تعداد کل شرکت‌های فعال در کشور امارات عربی متحده ۶۲ شرکت بوده که از آنها تعداد ۱۲ شرکت به‌‌‌صورت تکافلی فعالیت داشته‌‌‌اند.

فقیهی با بیان اینکه بر اساس آمارهای منتشره از طرف بانک مرکزی مجموع حق بیمه یا به اصطلاح حق مشارکت تکافلی در امارات در سال ۲۰۲۰ مبلغ چهار میلیون و ۳۲۰ میلیون درهم بود، افزود‌: این رقم در سال ۲۰۲۱ با افزایش بیش از نیم درصدی به مبلغ چهار میلیون و ۳۵۰ میلیون درهم افزایش پیدا کرده و این چیزی کمتر از ۱۰‌درصد کل حق بیمه امارات است. این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ تعداد ۹۹۲.۱۰۶ بیمه‌‌‌نامه تکافلی صادر شده و این تعداد در سال ۲۰۲۰ فقط ۸۲۰.۵۱۷ بیمه‌‌‌نامه بوده است. فقیهی گفت‌: به هر حال شایسته است جمهوری اسلامی ایران که دارای عقبه غنی فرهنگی و فقهی متاثر از اسلام ناب است، در این حوزه نیز مانند کشورهای دیگر اسلامی اقدامی درخور در جهت تبیین، فرهنگ‌‌‌سازی و اجرایی‌‌‌کردن آن در سطح کشور به عمل آورد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: