کد خبر: ۲۰۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - 12 April 2023
مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان از مشارکت ۳۵۰ هزار خانوار در طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور خبر داد.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان از مشارکت ۳۵۰ هزار خانوار در طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور خبر داد.

هادی کاشف در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور تصریح کرد: تاکنون تعداد ۳۵۰هزار خانوار در کشور معادل بیش از یک میلیون نفر در طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار فروشگاه خرد در کشور به نرم‌افزار کالابرگ الکترونیکی از طریق شرکت‌های پرداخت فعال شده‌اند که این فروشگاه‌ها بارکدخوان و پایانه فروش دارند. همچنین ۸۰۰ شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل گندم طلایی، ۷ جانبو، افق کوروش، رفاه و دیلی‌مارکت به این سامانه متصل شده‌اند.

مجری طرح کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: در حال حاضر این طرح در ۳۱ استان کشور اجرا می‌شود که این طرح داوطلبانه بوده و شامل ۱۰ قلم کالای پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع پنیر، انواع شیر و انواع ماست می‌شود که افراد می‌توانند یا از یارانه نقدی خود استفاده کنند و یا اینکه به میزان یارانه‌ای خود یک ماه زودتر از این کالاها خریداری کنند.

کاشف اضافه کرد: در حال حاضر که یارانه نقدی فروردین پرداخت شده است برای افراد متقاضی کالابرگ یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در حساب‌شان شارژ شده و می‌توانند به وسیله حساب یارانه‌ای خود از این کالاها خریداری کنند.

وی بیان کرد: برای یارانه فروردین هر میزان از اعتباری که خانوارها خرید کرده‌اند کسر و باقیمانده آن به صورت نقدی در حساب‌شان واریز شده است که البته تجربه نشان می‌دهند کسانی که از کالابرگ استفاده می‌کنند همه اعتبار یارانه‌ای خود را صرف خرید کالاهای مورد نظر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در مورد اینکه چگونه یک فروشگاه می‌تواند به طرح کالابرگ الکترونیکی بپیوندد تصریح کرد: یک نرم‌افزار موبایلی نصب می‌شود که می‌توان از طریق نرم‌افزارهای بازار،‌ مای‌کت یا اسفارا به نشانی .... آن را دانلود کرده و فروشگاه خود را در این طرح ثبت کنند و پس از آن لیست فروشگاه‌های متقاضی در اختیار شرکت‌های پرداخت قرار داده می‌شود که این شرکت‌ها شامل سامان‌پرداخت، پارسیان، ایران‌کیش، سپهر صادرات، به‌پرداخت ملت، به‌پرداخت نوین و فناواکارت می‌شود که در این طرح مشارکت دارند.

کاشف در پاسخ به این پرسش که چرا میزان استقبال مردم اندک بوده و تاکنون ۳۵۰ هزار خانوار به این طرح پیوسته‌اند، اظهار کرد: اولاً در این زمینه اطلاع‌رسانی نکردیم و همچنین در حال حاضر امتیازی برای کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی وجود ندارد تنها امتیاز این است که اعتبار آن یک ماه زودتر از یارانه نقدی به حساب افراد شارژ می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی مقامات دولتی قول داده‌اند که دولت می‌خواهد بسته حمایتی برای دهک‌های کم درآمد به ویژه ۵ دهک پایین جامعه تدوین کند که مردم راغب شوند از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

کاشف در برابر این پرسش که طرح کالابرگ الکترونیکی در قانون بودجه ۱۴۰۱ بود آیا باز هم تکرار می‌شود، تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم این طرح وجود دارد و دولت می‌خواهد از ۵ دهک کم‌درآمد با کالابرگ الکترونیکی حمایت کند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: