کد خبر: ۲۰۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 11 April 2023
رویترز اعلام کرد:
روسیه سال میلادی جاری برای نخستین بار، صادرات سوخت به ایران را آغاز کرد.

بانکداری ایرانی- روسیه سال میلادی جاری برای نخستین بار، صادرات سوخت به ایران را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از سه منبع صنعتی آگاه و آمار صادرات، گزارش کرد روسیه که خریداران سنتی خود را پس از آغاز جنگ در اوکراین، از دست داده است، صادرات سوخت به ایران از طریق ریلی را امسال برای نخستین بار آغاز کرد.

روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم‌های غربی قرار دارند، برای حمایت از اقتصادهایشان و تحلیل تحریم‌های غربی، در تلاش برای گسترش روابط دو جانبه هستند.

تحریم‌های غربی علیه فرآورده‌های نفتی روسیه که بر سر عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین اعمال شد، بازارهای جهانی سوخت را دگرگون کرد. اکنون نفتکش‌ها مسیرهای طولانی‌تری را طی کرده و صادرکنندگان، مقصدهای دوردست و راه‌های حمل دیگر را انتخاب می‌کنند.

پاییز گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، آغاز سواپ فرآورده‌های نفتی با ایران را اعلام کرد اما منابع آگاه به رویترز گفتند: سواپ تازه امسال شروع شده است.

دو منبع آگاه از آمار صادرات، به رویترز گفتند: در فوریه و مارس، روسیه حداکثر ۳۰ هزار تن بنزین و دیزل به ایران صادر کرد. یک منبع سوم، این تجارت را تائید کرد اما نتوانست حجم این تجارت را تائید کند.

کل حجمی که روسیه از طریق ریلی به ایران صادر کرده، از طریق قزاقستان و ترکمنستان بوده است. یکی از این منابع آگاه گفت: بخشی از محموله‌های بنزین از ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق با استفاده از تانکر سوخت، ارسال شده اند.

یک معامله‌گر در بازار فرآورده‌های نفتی آسیای مرکزی گفت: ایران، تولیدکننده نفت بوده و پالایشگاه دارد اما مصرف سوخت از این کشور به خصوص در استانهای شمالی، اخیرا از تولید آن فراتر رفته است.

روسیه حجم اندک سوخت به ایران را از طریق نفتکش از طریق دریای خزر در سال ۲۰۱۸ تامین کرده بود.

در شرایطی که صادرات از طریق دریا با نرخ بالای حمل و سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت روبروست، شرکت‌های نفتی روسی در حال حاضر، علاقمند به صادرات دیزل و بنزین به ایران از طریق ریلی هستند. با این حال، صادرات ریلی هم با محدودیت‌هایی در طول مسیر روبروست.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: انتظار داریم صادرات سوخت روسیه به ایران در سال جاری افزایش پیدا کند اما همین حالا به دلیل ترافیک ریلی، شاهد مسائل متعددی در بخش لجستیک هستیم. این امر مانع از رونق صادرات خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: