کد خبر: ۲۰۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 11 April 2023
کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر خرید خرماهای مضافتی کپک زده و تاریخ مصرف گذشته در فضای مجازی و برخی رسانه ها محلی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است.

بانکداری ایرانی- کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر خرید خرماهای مضافتی کپک زده و تاریخ مصرف گذشته در فضای مجازی و برخی رسانه ها محلی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است.

بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می دهد که خرماهای یاد شده که توسط تعاون روستایی خریداری شده اند چند ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بوده و به همین دلیل جهادکشاورزی جلوی توزیع این خرماها را در سطح بازار استان گرفته است.

"علی بخش شجاعی"، مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این رابطه گفت: برخی اخبار در رسانه های استان و فضای مجازی، پیرامون خراب بودن، تاریخ مصرف گذشته و کپک زدگی خرمای مضافتی توزیع شده در قالب تنظیم بازار در این استان صحت ندارد و طبق نظر کارشناسان کاملا سالم و بهداشتی است.

وی افزود: طبق تایید کارشناسان حوزه بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد ، خرمای مضافتی تنظیم بازار کاملا بهداشتی و با کیفیت است و تاریخ آن ها نگذشته است. خرمای تنظیم بازار ۶۰۰ گرمی با قیمت ۳۷ تا ۴۱ هزار تومان حدودا ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان زیر قیمت بازار در سراسر کشور توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی تأمین و توزیع شد.

شجاعی اظهارکرد: سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰ تا ۱۵ تن بوده اما درخواست تعاون روستایی استان تنها پنج تن بود که به همین دلیل نیمی از ۱۱ تن خرمای ارسالی برای این استان در استان چهارمحال و بختیاری تخلیه و نصف آن هم حدود ۵.۵ تن در کهگیلویه و بویراحمد تخلیه و توزیع شد.

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سراسر کشور همین خرما در حال توزیع است و تاکنون هیچ گونه مشکلی به لحاظ کیفیت و ترش شدگی و کپک زدگی نبوده است.

شجاعی تصریح کرد: خرماهای تنظیم بازار ۱۵ فروردین ماه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و همان تاریخ خرماها بررسی شد و متوجه شدیم از هر ۱۰۰ کارتن خرما، رنگ حداکثر پنج کارتن آن فرق می کند، تنها تعداد معدودی توزیع شده بود که بلافاصله از توزیع آن ها خودداری شد.

وی ادامه داد: نامه نگاری هایی در خصوص این کارتن ها صورت گرفت و به ما اعلام شد که این کارتن ها از سال‌های قبل دست باغدار بوده و از همان کارتن‌های قدیمی استفاده کرده اند اما خرماها خرمای سال ۱۴۰۱ بوده و کاملا تازه و بهداشتی است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاریخ تولید خرماها بر روی تعداد معدودی کارتن ننوشته بود و فورا این خرماها، به طور کامل برگشت داده شدند.

شجاعی بهای این خرماهای مضافتی ۶۰۰ گرمی در بازار ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است اما با قیمت تنظیم بازار ۳۷ تا ۴۱ هزار تومان عرضه و به فروش می رسد.

"سید علی معتمدی‌پور"، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تایید این خبر در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: به محضی که از این موضوع توسط بازرسان جهادکشاورزی مطلع شده ایم جلوی توزیع این خرماها را گرفتیم و گفته ایم که این خرماها تاریخ مصرف گذشته در بازار توزیع نشوند و برگشت داده شوند.

وی در خصوص چرایی این موضوع افزود: خرید و ورود این خرماها به استان کهگیلویه و بویراحمد از مسیر جهادکشاورزی طی نشده بود و از میزان خرمای تاریخ مصرف گذشته اطلاع دقیقی ندارم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: