کد خبر: ۲۰۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - 05 April 2023
زلزله مهیبی که در اوایل ماه فوریه مرز ترکیه و سوریه را لرزاند، باعث مرگ هزاران نفر شد و خرابی‌‌‌‌های زیادی به دنبال داشت. هنوز عملیات آواربرداری و پاکسازی در سطح گسترده‌‌‌‌ای در دو کشور در حال انجام است. در این میان، یک کسب و کار تکنولوژی در ترکیه، روش‌های خاصی را پیشنهاد کرده تا به بازماندگان کمک کند.

زلزله مهیبی که در اوایل ماه فوریه مرز ترکیه و سوریه را لرزاند، باعث مرگ هزاران نفر شد و خرابی‌‌‌‌های زیادی به دنبال داشت. هنوز عملیات آواربرداری و پاکسازی در سطح گسترده‌‌‌‌ای در دو کشور در حال انجام است. در این میان، یک کسب و کار تکنولوژی در ترکیه، روش‌های خاصی را پیشنهاد کرده تا به بازماندگان کمک کند.

این استارت‌آپ که Jotform نام دارد و فرآیند ساخت «وب‌فرم‌‌‌‌ها» (صفحاتی که کاربران هنگام استفاده از مرورگر خود درخواست می‌دهند) را اتوماتیک‌‌‌‌سازی می‌کند، اولین بار بعد از فروکش کردن پس‌‌‌‌لرزه‌‌‌‌ها وارد عمل شد. بوراک جیفیکلی، مدیر ارشد عملیاتی‌Jotform، می‌‌‌‌گوید: «ما سه دفتر در ترکیه در شهرهای آنکارا، ازمیر و استانبول داریم. نزدیک‌‌‌‌ترین دفتر این شرکت به مرکز زلزله، دفتر آنکارا با فاصله ۷۰۰ کیلومتری است که با توجه به وسعت خرابی‌‌‌‌ها، باز هم تحت‌تاثیر بود.»

کارکنان هم به همان اندازه تحت‌تاثیر بودند. جیفیکلی می‌‌‌‌گوید: «همه کارکنان یک دوست یا خویشاوندی در منطقه زلزله‌زده داشتند. حتی یکسری از کارکنان ما که ساکن آن مناطق بودند، دورکاری می‌‌‌‌کردند. یکی از سخت‌‌‌‌ترین هفته‌‌‌‌های زندگی من بود.» جیفیکلی می‌‌‌‌گوید Jotform تصمیم گرفت به بهترین نحوی که از دستش برمی‌‌‌‌آمد، به زلزله‌‌‌‌زده‌‌‌‌ها کمک کند: یعنی ساختن وب‌فرم. موسسات خیریه و سازمان‌های دیگر با Jotform تماس می‌‌‌‌گرفتند و درخواست کمک می‌‌‌‌کردند و این شرکت هم در پاسخ، اکانت‌‌‌‌های رایگان در اختیارشان قرار می‌‌‌‌داد. همزمان، این استارت‌آپ متناسب‌‌‌‌سازی ابزارهای خود با نیازهای کسانی که درخواست کمک می‌‌‌‌کردند را شروع کرد. آنها تحلیل می‌‌‌‌کردند که سازمان‌ها چطور از این پلتفرم استفاده می‌کنند و سپس محصولی را که ارائه می‌‌‌‌دادند متناسب‌‌‌‌سازی می‌‌‌‌کردند. به علاوه، Jotform یک هفته «نوآوری و تعامل» برگزار کرد که چهار روز بعد از زلزله شروع شد. جیفیکلی می‌‌‌‌گوید: «ما سعی کردیم ویژگی‌‌‌‌های جدید به پلتفرم‌مان اضافه کنیم.» در پایان این هفته، این ویژگی‌‌‌‌ها در اختیار کاربران قرار گرفت و تعدادی هم محصول اولیه آزمایشی داشتیم.

یکی از این ویژگی‌‌‌‌های اضافه‌شده، ابزاری بود که پلتفرم یک شرکت بزرگ املاک در ترکیه به کار گرفت تا افرادی را که به خاطر زلزله بی‌‌‌‌خانمان شده بودند شناسایی و نیازهای آنها را برای اسکان و ارائه امکانات برطرف کند. جیفیکلی می‌‌‌‌گوید: «آنها می‌‌‌‌خواستند داده‌‌‌‌های مربوط به مکان‌‌‌‌ها را جمع‌‌‌‌آوری کنند، اما روی یک نقشه.» ویژگی‌‌‌‌های جدید به صورت فیلترشده اضافه شدند تا بازمانده‌‌‌‌هایی که خانه‌‌‌‌هایشان خراب شده بتوانند گزینه‌‌‌‌های بالقوه اسکان خود را ببینند. به طور کلی، Jotform ۲۵۰۰ درخواست از بازمانده‌‌‌‌ها برای اسکان موقت جمع‌‌‌‌آوری کرد و آنها را با پایگاه داده متشکل از ۴۵۰۰ ملک موجود، تطبیق داد.

یک سازمان دیگر - که درگاه پرداخت بزرگی در ترکیه است- هم از Jotform درخواست کمک کرد، به این صورت که ابزارهای این شرکت را یکپارچه کرد تا کمک مالی به زلزله‌‌‌‌زده‌‌‌‌ها راحت‌‌‌‌تر دریافت شود. یک آژانس آنلاین که برای بی‌‌‌‌خانمان‌‌‌‌های زلزله بلیت اتوبوس تهیه می‌‌‌‌کرد تا آنها را به نقاط امن منتقل کنند، از Jotform استفاده کرد و واسطه ۱۵‌هزار درخواست از طریق فرم‌‌‌‌هایی شد که استفاده از آنها آسان بود. جیفیکلی می‌‌‌‌گوید: «ما راه‌حل‌‌‌‌های ساده برای موارد مصرف ساده ارائه می‌‌‌‌کنیم.» و ۱۶‌هزار داوطلب که می‌‌‌‌خواستند در آواربرداری کمک کنند، اطلاعات خود را در فرم‌‌‌‌های آنلاین Jotform وارد کردند تا خدماتی را که از دستشان برمی‌‌‌‌آید به اطلاع مقامات برسانند.


جیفیکلی اطمینان دارد که پلتفرم Jotform اثر ملموسی بر تلاش‌‌‌‌های کمک‌‌‌‌رسانی بعد از زلزله داشته و می‌‌‌‌گوید: «ساختن شهرها و زیرساخت‌‌‌‌هایی که خراب شده‌‌‌‌اند زمان زیادی می‌‌‌‌برد.» با این حال، او معتقد است با ارائه زیرساخت‌‌‌‌های دیجیتال ساده مناطقی که آسیب دیده‌‌‌‌اند می‌توانند سریع‌‌‌‌تر به وضعیت عادی برگردند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: