کد خبر: ۲۰۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - 04 April 2023
بازار‌ساز در نخستین روز کاری هفته سوم فروردین ماه شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای را تغییر داد. بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی از این پس متقاضیان دریافت ارز سهمیه‌ای باید با افتتاح حساب ارزی اقدام به دریافت سهمیه سالانه خود کرده و صرافی‌های شبکه بازار متشکل دیگر اسکناس به خریداران تحویل نخواهند داد.

دنياي‌اقتصاد : بانک مرکزی در یک بخشنامه محدودیت‏های جدید خرید ارز سهمیه‌ای را تشریح کرد. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به عدم ارائه اسکناس توسط کارگزاری‌ها و واریز ارز به حساب‌های ارزی متقاضیان، کاهش سهمیه از ۵هزار به ۲هزار یورو و همچنین محدودیت ۳۶۵روز برای خرید مجدد اشاره کرد. روز گذشته نرخ دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی شد.

بازار‌ساز در نخستین روز کاری هفته سوم فروردین ماه شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای را تغییر داد. بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی از این پس متقاضیان دریافت ارز سهمیه‌ای باید با افتتاح حساب ارزی اقدام به دریافت سهمیه سالانه خود کرده و صرافی‌های شبکه بازار متشکل دیگر اسکناس به خریداران تحویل نخواهند داد. کارشناسان بر این‌باورند که سیاست مذکور می‌تواند با افزایش سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی تقاضا برای اسکناس را کاهش داده و به کاهش سطح نوسانات بازار منجر شود.

از سوی دیگر روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار روز دوشنبه نیز کاهشی بود. پس از انتشار سخنان جدید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی در زمینه آغاز تنش‌زدایی‌ها میان ایران و آژانس، روند کاهشی جدیدی در نرخ ارز آغاز شد که در راستای این روند قیمت هر برگ دلار آزاد از کانال ۵۳ هزار تومانی خارج شده و در کانال پایین‌تر معامله شد. به عقیده عده‌ای از فعالان بازار بازگشت معاملات به حالت عادی خود پس از تعطیلات نوروزی می‌تواند در کنار سخنان گروسی از دیگر دلایل کاهشی شدن نرخ ارز در بازار روز گذشته باشد.

روند دنباله‌دار افت نرخ ارز؟
دیروز دوشنبه ۱۴ فروردین معاملات ارزی بازار تهران به شرایط عادی خود بازگشت. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در معاملات واپسین روز‌های هفته دوم فروردین ماه در کانال‌های ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی معامله می‌شد در طی معاملات روز دوشنبه با حدود ۷۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. البته این در حالی است که نرخ ارز مذکور در معاملات فردایی روز گذشته افت بیشتری را تجربه کرد و تا سطوح قیمتی کانال ۵۱ هزا‌ر تومانی کاهش یافت. کارشناسان ارزی ۲ عامل «سخنان مدیر کل آژانس انرژی» و «بازگشت بازار به شرایط عادی» را از جمله علل کاهشی شدن نرخ ارز می‌دانند. رافائل گروسی در ساعات پایانی روز شنبه ۱۲ فروردین از افزایش سطح نظارت آژانس بر تاسیسات اتمی ایران خبر داد که این امر سیگنال سیاسی مثبتی برای فعالان بازار داشت و سبب تغییر سمت و سوی انتظارات شد.


از سوی دیگر در طی ۱۳ روز نخست سال با وجود فعالیت بازار در هفته دوم فروردین ماه، حجم معاملات ارزی به صورت چشمگیری کاهش یافته بود که این افت حجم معاملات شرایط را برای نرخ‌سازی فعالان افزایشی مهیا کرده بود. با بازگشت کامل طرفین عرضه و تقاضا در روز گذشته قیمت ارز به سمت سطح تعادلی خود حرکت کرد و بخشی از افزایش قیمت‌های نوروزی جبران شد. روز گذشته شرایط در معاملات بازار سکه و طلا نیز مشابه بازار ارز بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۸۷۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین خود به کانال ۳۲ میلیون تومانی وارد شده و در رقم ۳۲میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد. گفتنی است که نرخ حباب عضو بزرگ‌تر خانواده سکه نیز در روز دوشنبه حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: