کد خبر: ۲۰۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - 03 April 2023
وی با بیان اینکه مثل روال همیشه هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیک) دارد، اظهار کرد: در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور «نصف تعرفه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک» از وی دریافت می‌شود.

معاون بهره‌‌‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل و محدوده‌‌‌های ترافیکی شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، عمار سعیدیان‌‌‌فر در مورد اجرای طرح ترافیک در سال جدید گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران همزمان با آغاز سال ۱۴۰۲ طرح ترافیک با نرخ‌های جدید اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ عوارض تردد در محدوده‌‌‌های ترافیکی ۲۰‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: از بامداد امروز (دوشنبه) ۱۴ فروردین ماه طرح ترافیک با تعرفه سال ۱۴۰۲ برقرار است.

وی با بیان اینکه مثل روال همیشه هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیک) دارد، اظهار کرد: در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور «نصف تعرفه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک» از وی دریافت می‌شود.

سعیدیان‌‌‌فر با تاکید بر اینکه رزرو طرح ترافیک از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود و افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید مجوز تردد خود را رزرو کنند، افزود: البته شهروندان می‌توانند عملیات رزرو را به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل یا به صورت روزانه انجام دهند. وی ادامه داد: تهرانی‌‌‌ها حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان رزرو دارند؛ البته در صورتی که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد؛ چراکه طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، سقف سهمیه روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳‌هزار دستگاه خودرو است.

سعیدیان‌‌‌فر در مورد نرخ عوارض طرح ترافیک نیز گفت: نرخ پایه عوارض سال‌جاری ۵۲‌هزار و ۵۶۰ تومان است؛ اما نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌‌‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هواست و همچنین داشتن معاینه فنی برتر بر قیمت تمام‌‌‌شده تردد اثرگذار است، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود (سفر در بازه غیر‌پیک ترافیک)، باید حدود ۳۸‌هزار تومان به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و حدود ۱۹‌هزار تومان بابت تردد در محدوده حلقه دوم موسوم به کنترل آلودگی هوا پرداخت کنند.

به گفته وی، اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود یا اینکه پس از ساعت ۱۰ وارد اما پس از ساعت ۱۶ خارج شود که در هر دو صورت سفر به اصطلاح یک‌‌‌سر پیک محسوب می‌شود، بهای عوارض تردد در حلقه اول طرح ترافیک حدود ۵۵‌هزار تومان و در حلقه دوم نیز حدود ۲۷‌هزار تومان است.

همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶ خارج از محدوده شود (سفر دو سر پیک) باید نزدیک ۸۲‌هزار تومان بابت تردد در حلقه اول و نیمی از آن معادل حدود ۴۱‌هزار تومان بابت تردد در حلقه دوم پرداخت کند. همچنین آن‌‌‌گونه که سعیدیان‌‌‌فر توضیح داد، بهای سفرهایی که زمان ورود و خروج در محدوده هر دو قبل از ۱۰ صبح یا هر دو پس از ۱۶ باشد، معادل سفرهای یک‌‌‌سر پیک محاسبه می‌شود.

، هنوز ماشین حساب محاسبه عوارض محدوده‌‌‌های ترافیکی مربوط به سال ۱۴۰۲ در سامانه «تهران من» فعال نشده است و شهروندان نمی‌توانند متناسب با شرایط خودروی خود از نظر نوع معاینه فنی و نیز زمان تردد، هزینه تردد در حالت‌‌‌های مختلف را محاسبه کنند.

در عین حال اجرای طرح ترافیک در فاصله ۶:۳۰ تا ۱۸ در روزهای شنبه تا چهارشنبه و اجرای طرح صرفا در حلقه دوم در روزهای پنج‌شنبه بین ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ از امروز در پایتخت از سر گرفته شده است.

نگار کریمی
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: