کد خبر: ۲۰۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - 24 March 2023
صندوق بین المللی پول اعلام کرد که لبنان در شرایط بسیار خطرناکی به سر می برد، این درحالی است که یک سال از زمان تعهد دولت بیروت برای انجام تعهدات می گذرد و این کشور در اجرای آن ناکام مانده است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که لبنان در شرایط بسیار خطرناکی به سر می برد، این درحالی است که یک سال از زمان تعهد دولت بیروت برای انجام تعهدات می گذرد و این کشور در اجرای آن ناکام مانده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، این سخنان را "ارنستو ریگو" رئیس هیأت اعزامی صندوق بین المللی پول در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفته است.

ریگو گفت که مقامات لبنان باید هرچه زودتر اجرای شروط صندوق بین المللی پول برای بسته نجات این کشور به مبلغ سه میلیارد دلار را اجرا کنند.

تبلیغاتکاشت مو
وی همچنین از دولت لبنان خواست که استقراض از بانک مرکزی را متوقف کند.

ریگو با بیان این که "انتظار اجرای اقدامات بیشتر و تصویب قوانین مربوط به اصلاحات را داشتیم"، خاطر نشان کرد: پیشرفت اجرای اصلاحات بسیار کند بوده است.

سخنان این مقام صندوق بین الملی پول چند روز پس از آن روی می‌دهد که قیمت ارز در سامانه رسمی "صیرفه" بانک مرکزی لبنان که طی روزهای گذشته به طور رسمی ۳۸ هزار لیره تعیین شده بود به ناگهان۲۷ اسفندماه به ۸۰ هزار لیره برای هر دلار ثبت کرد.

روند کاهش ارزش پول ملی لبنان از ابتدای پاییز آغاز شد؛ بطوری که از رقم ۳۸ هزار لیره بازار آزاد در ازای یک دلار در مهر ماه، به رقم بی سابقه ۸۰ هزار لیره در ابتدای اسفند ماه افزایش پیدا کرد.

هر چند مقامات بانک مرکزی لبنان از اتخاذ سیاست هایی برای کنترل بازار و کاهش نرخ ارز خبر داده بودند اما در عرض چند روز گذشته، مردم این کشور شاهد بالا رفتن لحظه ای قیمت دلار بودند.

با رسیدن قیمت هر یک دلار در لبنان به بالای ۱۰۰ هزار لیره، اقتصاد این کشور به فروپاشی نزدیک می شود.

همزمان با افزایش نرخ دلار در لبنان، قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی در این کشور به شدت نجومی شده و مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

ادامه بحران سیاسی و نبود دولت قوی و همچنین فشار شدید اقتصادی و سیاسی قدرت های خارجی، علت اصلی سقوط ارزش لیره در لبنان است.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: