کد خبر: ۲۰۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 11 March 2023
موضوع پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث یکی از معضلات صنعت بیمه است که به دلیل اجباری بودن ان و بالا بودن نسبت خسارت ان سبب زیان هایی برای این صنعت شده است .

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ در سال جاری وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر از گذشته بوده‌است. این وضعیت بد اقتصادی بر همه صنایع تاثیر منفی گذاشته است. صنعت بیمه نیز در این حوزه متاثر از شرایط اقتصادی است و باید بر اساس تحولات روز جامعه رفتار کند.

به گزارش بانکداری ایرانی،  یکی از موضوعاتی که صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، موضوع تغییر قیمت وسیله نقلیه است. بیمه وسیله نقلیه در صنعت بیمه یکی از مهمترین رشته‌های بیمه‌گری است. بیمه بدنه و شخص ثالث مهمترین رشته بیمه‌گری مربوط به وسیله نقلیه است.

گرانی خودرو عامل مهمی برای بیمه کردن وسیله نقلیه در قبال سرقت یا حوادث دیگر می‌شود و بر همین اساس بیمه بدنه به عنون نمونه یکی از جذاب ترین رشته در صنعت بیمه برای شهروندان است اما با افزایش قیمت خودرو، این سوال پیش می آید که صنعت بیمه و همچنین دارندگان وسیله نقلیه چه رفتاری انجام می‌دهند.

اگر خودروی فردی که بیمه بدنه کامل دارد به سرقت برود این مشکل پیش می اید که مبلغ بیمه شده جبران کننده خسران فرد نیست و همین مساله مهمترین عامل برای توجه نکردن به بیمه بدنه از سوی شهروندان می‌شود. از طرف دیگر قیمت خودرو چنان روند صعودی دارد که شرکت‌های بیمه هم توان به روز رسانی خود را ندارند  و اگر هم داشته باشند شهروندان قادر به پرداخت ان سهم حق بیمه بدنه خود نیستند به همین دلیل این رشته می تواند برای شرکت های بیمه با ریسک بالایی همراه باشد.

ریسک بالا و همچنین حق بیمه ممکن است سبب کاهش چشمگیر فروش حق بیمه بدنه شود.

یکی دیگر از مشکلات بیمه شخص ثالث است که البته موضوع خارج از صنعت بیمه تصمیم گیری می شود ولی ارتباط مستقیم به صنعت بیمه دارد. موضوع پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث یکی از معضلات صنعت بیمه است که به دلیل اجباری بودن ان و بالا بودن نسبت خسارت ان سبب زیان هایی برای این صنعت شده است . البته که به دلیل داشتن نقدینگی بالا شرکتهای بیمه چندان هم از ان گریزان نیستند ولی تغییر قیمت و اختلاف بر سر موضوع خودروی متعارف کمی شرایط را سخت کرده است. در ابتدای سال خودروی متعارف را حدود 400 میلیون تومان در نظر گرفتند اما الان شاید کمتر خودروی داخلی حدود 400 میلیون تومان باشد و شرایط را برای همه سخت کرده است.

رئیس بیمه مرکزی چندی پیش با توجه به تحولات اقتصادی اخیر گفته بود که ️موضوع تعیین خسارت بند قانونی است و مکلف به اجرا هستیم ولی با توجه به افزایش قیمت خودرو پیشنهاد دادیم که مجلس این قانون را اصلاح کند. امیدواریم در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود. وی معتقد است علی‌رغم اینکه خودروهای متعارف با نیت و جهت‌گیری درستی بررسی و تصویب شده بود، اما در عمل خیلی موفق نبوده است. اما انشالله در مسیر مناسبی اصلاح می‌شود.رئیس بیمه مرکزی تاکید کرد که موضوع خودروهای متعارف و نامتعارف بند قانونی بوده و مکلف به اجرا است. اما پیشنهاد شده که مجلس این قانون را اصلاح کند و امید است تا در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود. در سال 140 خودروی متعارف 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

ولی این به منزله مهیا شدن شرایط مناسب برای دو طرف قضیه یعنی شرکت های بیمه گری و بیمه گذارن نیست. صنعت بیمه باید دست از انفعال در این حوزه برداشته و تلاش کند تا فضا به نفع دو طرف یعنی بیمه گذار و بیمه گر تغییر کند، اما ظاهرا در حال حاضر این نهادهای خارج از این حوزه یعنی نهادهای پول گیرنده از بابت بیمه شخص ثالث که در بودجه تعین شده اند بیشتر از این بیمه گر و بیم گذار از بیمه شخص ثالث نفع می برند.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: