کد خبر: ۲۰۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - 05 March 2023
مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در پاسخ با بانکداری ایرانی؛
برای بهبود شرایط بانک، امکان اعطای تسهیلات بیشتر و بالابردن سطح منابع، افزایش سرمایه 286 درصدی را کلید زدیم که سرمایه بانک را از 194 میلیارد تومان به 850 میلیارد تومان می رساند.

بانک قرض الحسنه رسالت، یکی از دو بانک قرض الحسنه ایران است که همواره تسهیلات خرد و ارزان را به شهروندان اعطا کرده و توانسته فضای خوبی را در حوزه تسهیلات ارزان ایجاد کند. این بانک افزایش سرمایه 286 درصدی را در دستور کار خود دارد که سرمایه بانک را به 850 میلیارد تومان رسانده که منبع عظیمی برای بانک به ارمغان می اورد. در ماه های اخیر چندین صندوق کوچک به دستور بانک مرکزی به رسالت الحاق شدن که سبب نشان دادن برخی از آمارهای خاص شده است.

محمد‌حسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در نشست خبری بانک در پاسخ به پرسش خبرنگار بانکداری ایرانی در خصوص افزایش سرمایه و تاثیر آن بر عملکرد بانک اظهار کرد: برای بهبود شرایط بانک، امکان اعطای تسهیلات بیشتر و بالابردن سطح منابع، افزایش سرمایه 286 درصدی را کلید زدیم که سرمایه بانک را از 194 میلیارد تومان به 850 میلیارد تومان می رساند. این افزایش از محل آورده سهامداران و از محل مطالبات است.

حسین زاده، در خصوص همکاری با قرض الحسنه مهر ایران گفت: در سطح بالایی، همکاری های دو بانک قرض الحسنه، وجود دارد ولی هرکدام مسیر خود را برای ارتقاء در پیش داریم. این همکاری و هم افزایی در عین استقلال کامل از همدیگر وجود دارد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در زمینه برخی از مزایده‌های بدون نتیجه به بانکداری ایرانی گفت: مزایده املاک مربوط به رسالت نیست. بخشی از مطالبات آن صندوق هایی است که به رسالت ملحق شدند. آنها بدهکارانی داشتند که مجبور شدند دارایی را جای بدهی خود واگذار کنند و املاک دادند. این میزان از املاک به دلیل ضوابط بانک مرکزی مورد نیاز رسالت نیست برای همین در قالب مزایده به فروش می رسد و در همه مزایده ها ممکن است که برخی از املاک مورد پسند واقع نشده و باید مزایده تکرار شود و این امری مرسوم است.

او در زمینه افزایش 151 درصدی مطالبات مشکوک الوصول بانک بیان کرد: همانطور که اشاره شد، یک سری از صندوق های قرض‌الحسنه مساله دار را به تکلیف بانک مرکزی، ساماندهی کردیم. اقساط انها را جمع اوری کردیم انتقال این حساب سبب افزایش مطالبات مشکوک الوصول شده است و در ماه های اینده این رویه اصلاح می شود.

در مورد تسهیلات تکلیفی اظهار کرد: در خصوص تسهیلات تکلیفی باید به این نکته دقت کرد که برای بانک های تجاری قرض‌الحسنه 10 درصد از کل تسهیلات انها را شامل می شود و اگر کل وام قرض الحسنه هم از سوی دولت تکلیف شود باز هم ده درصد از ان کل تسهیلات است و به جایی بر نمی خورد. ولی بانکهای قرض الحسنه 100 درصد تسهیلات انها قرض الحسنه است. اگر این ملاحظات را در نظر می گرفتند قوانین را برای بانکهای تجاری و قرض الحسنه یکسان در بودجه در نظر نمی گرفتند این کار خارج از عدالت است. این بانک در زمینه وام تکلیفی تمامی اقدامات را انجام داد. 20هزار فقره وام ازدواج و 20 هزار وام فرزنداوری به همین تعداد واگذار کردیم وام های اشتغال و کمیته امداد و بهزیستی هم پرداخت شد.

او با اشاره به اینکه بانک رسالت بدون شعبه و دیجیتالی است؛ تاکید کرد: تا قبل از تک شعبه‌ای شدن بانک رسالت اینگونه تصور می‌شد که وام‌های این بانک فقط برای وام‌های ازدواج، درمان و ... تخصیص می‌یابد، اما وام‌های قرض‌الحسنه می‌تواند اصناف، کار‌های خدماتی و... را نیز در برگیرد و کارساز باشد.

حسین زاده تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از مشتریان بانک با این نوع مشاغل وام دریافت کرده‌اند و این اثبات می‌کند که مردم با نقدینگی خرد هم می‌توانند نیازهایشان را برطرف سازند.

مدیر عامل بانک قر ض الحسنه رسالت گفت: چگونگی تشکیل پرونده اعتباری ایهام داشت که با ثبت الکترونیک، عملیاتی شد و امروز دیده می‌شود که تمام فرآیند‌های حضوری به غیرحضوری نزدیک می‌شود. این در حالی است که شاهد هستیم روزانه نزدیک به ۶ میلیون تراکنش غیرحضوری صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه شاید مهمترین پروژه بانک قرض الحسنه پرداخت وام بدون کارمزد است، گفت: وام‌هایی که پرداخت شده، یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره با کارمزد عموما ۲ درصد و ارزش حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته حسین زاده، در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون ورودی غیرحضوری داشتیم که میانگین ۴ هزار نفر ورودی در روز ثبت شده است.

او درباره میزان تماس‌های روزانه گفت: حدود ۱۳ هزار تماس روزانه داریم و همواره در تلاشیم که برای نسل فعلی و آینده کار کنیم.

مدیر عامل بانک قر ض الحسنه رسالت تاکید کرد: نباید به فضاسازی غیرواقعی توجه کنیم، امروزه همه از فضای مجازی و دیجیتال استفاده می کنند و در بانکداری خرد دیگر حضور در شعبه موضوعیت ندارد. برخی می‌خواهند موضوعی را تلقین کنند که کار غربی‌ها، خوب است، اما ما هم برای خدمات و ایده‌های خود در بانک فکر کرده‌ایم و نتیجه هم گرفتیم.

حسین زاده دریاره معوقات بانک اظهار کرد: ۳۶ صندوق توسط بانک قرض الحسنه ساماندهی شد که حدودا یک میلیون و نیم سپرده گذار داشتند و مجموعا معوقات معوق یک و نیم درصد بود.

او تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم از واژه عضو به جای مشتری استفاده کنیم و قرض الحسنه قوانین و مقررات و ساختار خود را باید داشته باشد.

مدیر عامل بانک قر ض الحسنه رسالت گفت: یک کار گروهی اتفاق افتاد که نتیجه آن افزایش سقف وام به ۲۰۰ میلیون تومان شد که این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد. در هر صورت بالا بردن سقف وام در اختیار ما نیست و این درحالی است که سقف وام باید براساس شاخص‌های نرخ تورم افزایش پیدا کند که در حال حاضر آمادگی بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان را هم به لحاظ منابع داریم.

=

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: