کد خبر: ۲۰۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 25 February 2023

در مدل جدید، امتیاز اعتباری بر مبنای دریافت تسهیلات نیست، در نتیجه پارامتر‌هایی که وارد سامانه پایگاه داده می‌شود بیشتر است.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در کنار سامانه سمات سامانه‌های دیگری مانند پایگاه داده اعتبار سنجی است که می‌تواند به مردم در دریافت تسهیلات خرد کمک کند.

محرمیان گفت: کمبود اطلاعات که در پایگاه داده اعتبار سنجی وجود داشت، سریعا در حال رفع شدن است. شرکت اعتبار سنجی نیز در حال به روز رسانی مدل اعتباری خود است.

دریافت وام راحت‌تر می شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: مردمی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنند، به دلیل این که در گذشته تسهیلاتی دریافت نکرده بودند، امتیاز اعتباری نیز از آن‌ها موجود نیست، اما در مدل جدید دریافت اعتبار بر مبنای دریافت تسهیلات نیست، در نتیجه پارامتر‌هایی که وارد سامانه پایگاه داده می‌شود بیشتر است، به نحوی که پوشش خیلی تکمیل تری نسبت به سامانه اعتبار سنجی فعلی خواهد داشت و از این بابت مردم قادر خواهند بود بدون این که از قبل تسهیلاتی دریافت کرده باشند (به خصوص جوان تر‌ها که به تازگی وارد فضای بانکی می‌شوند)، بتوانند امتیاز اعتباری گرفته و راحت‌تر وام دریافت کنند.


محرمیان در پاسخ به این سوال که قرار بود ۸ بانک به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند بپیوندند، اما چرا تا کنون هیچ بانکی به این پنجره نپیوسته است، پاسخ داد: یک بانک به این پنجره پیوسته است و بانکی که به این پنجره پیوسته است، همان خدماتی را ارائه می‌دهد که بانک مرکزی از گذشته ارائه می‌داده است، مثلا بانک مرکزی چک‌های برگشتی افراد و یا کل حساب فرد در شبکه بانکی به چه مقدار است و یا چک‌هایی که به دلیل مسدود شدن برگشت خورده است و ... را اعلام می‌کند و عین همین موارد را بانک‌ها برای خود اعلام می‌کنند، بنابراین پنجره واحد خدمات دولت هوشمند برای مردم ارزش افزوده‌ای ندارد.


وی افزود: ارزش افزوده زمانی به وجود می‌آید که بانک‌ها خدمت خاص خود را به مردم ارائه دهند. در حال حاضر این فضا فراهم نیست، مگر این که بانک‌ها به شبکه پرداخت ورود کنند.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی عنوان کرد: ورود بانک‌ها به شبکه پرداخت نگرانی‌های امنیتی دارد و هر بانک برای خودش و در حوزه موبایل بانک و اینترنت بانک باید امنیت لازم را فراهم کند.


محرمیان افزود: یا این که دوستان ما در وزارت ارتباطات قدم سوم (که هنوز برنداشته اند) بردارند و آن قدم اضافه کردن امضاء الکترونیک به سامانه پنچره واحد است، اگر امضاء الکترونیک را به سامانه پنچره واحد اضافه کنند، آن وقت می‌توان در مورد پیوستن بانک‌ها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند صحبت کنیم.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ابراز داشت: با وزیر ارتباطات در حال گفتگو هستیم تا خدماتی که برای مردم ارزش افزوده ایجاد می‌کند را دنبال کنیم و به محض این که این موضوع عملیاتی شود، سایر خدمات نیز انجام خواهد گرفت.

سقف برداشت از خود پرداز‌ها افزایش خواهد یافت

محرمیان با اشاره به نیاز مردم در روز‌های آخر سال برای دریافت پول نقد از دستگاه‌های خود پرداز گفت: به طور سنتی در روز‌های آخر سال سقف برداشت از خود پرداز‌ها را افزایش خواهیم داد، اما هر کارتی از خود پرداز بانک خود می‌تواند اسکناس بیشتری را دریافت کند. دستورالعمل این موضوع در حال ورود به هیئت عامل بانک مرکزی است و پس از این که هیئت عامل بانک مرکزی آن را بررسی و تایید کرد، سقف برداشت از خود پرداز‌ها افزایش خواهد یافت.


وی در ادامه افزود: چک دیجیتال در چند بانک عملیاتی شده است و تعداد بانک‌هایی که از چک دیجیتال استفاده می‌کنند به تدریج در حال افزایش است. در هفته گذشته نیز یک بانک به چک دیجیتال ورود کرده است، بدین ترتب چک دیجیتال در چهار بانک عملیاتی شده است و به تدریج بانک‌های جدیدی به چک دیجیتال اضافه خواهند شد.

راه اندازی چک دیجیتال برای اشخاص حقوقی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: استقبال مردم به چک دیجیتال در حال افزایش است و در روز‌های آتی چک دیجیتال را برای اشخاص حقوقی راه اندازی خواهیم کرد و مطمئن هستیم استقبال به چک دیجیتال بیشتر خواهد شد.


وی افزود: برای گسترش چک دیجیتال مسائل حقوقی وجود دارد، به عنوان نمونه فردی که چک کاغذی دارد باید ۸۰ درصد چک‌ها نقد شده باشد و بعد از آن برای دریافت چک دیجیتال مراجعه کند، بنابراین مصوبه‌ای از هیئت عامل بانک مرکزی گرفته ایم تا چک کاغذی را از دسته چک دیجیتال جدا کنیم. بدین ترتیب کسی که چک کاغذی دارد همان لحظه می‌تواند چک دیجیتال را نیز دریافت کند.


محرمیان در پایان گفت: چک دیجیتال در بانک‌های پارسیان، تجارت و صادرات عملیاتی شده است و بانک آینده نیز کار تست را انجام داده و به زودی عملیاتی خواهد کرد.

نگار کریمی
منبع: ایبنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: