کد خبر: ۲۰۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - 19 February 2023
بهداشت مالی بانک ایران زمین؛
یکی از موضوعاتی که بانک‌های بزرگ با آن درگیر هستند مساله تسهیلاتی است که به بانک بر نمی گردد. این موضوع در سال های اخیر سبب بروز مشکلاتی برای کل اقتصاد نیز شده است. تاجایی که سبب رشد نقدینگی و بحران های تورمی منجر شد.

وضعت روشن در مطالبات غیر جاری و هزینه مطالبات

بانکداری ایرانی- لیلا فریادرس ؛یکی از موضوعاتی که بانک‌های بزرگ با آن درگیر هستند مساله تسهیلاتی است که به بانک بر نمی گردد. این موضوع در سال های اخیر سبب بروز مشکلاتی برای کل اقتصاد نیز شده است. تاجایی که سبب رشد نقدینگی و بحران های تورمی منجر شد.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک ایران زمین از جمله بانک‌هایی است که در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده‌است تا این بهداشت مالی خوبی را تجربه کرده‌است.
چندماه پیش بانک ایران زمین وضعیت مطالبات غیرجاری را منتشر کرد و نشان داد که وضعیت سفید و روشنی داشته و حتی یک ریال هم مطالباات غیرجاری ندارد که به معنی آن است که این بانک دارای یکی از تمییز ترین سیستم مالی در بین بانک های بزرگ است و بهداشت مالی را خوب رعایت کرده است.

ذکر این نکته ضروری است که مطالبات غیرجاری دارای چنان اهمیتی برای بانک مرکزی است که اگر مجموع خالص تسهیلات و تعهدات غیرجاری مربوط به هر ذینفع واحد و یا اشخاص مرتبط با آن حداقل معادل یک هزار میلیارد ریال معادل میلیارد تومان شود، مشمول قانون انتشار شده و بانک مرکزی آن را افشا خواهد کرد.بر همین اساس، اطلاعات موجود نشان می دهد بانک «ایران زمین» بیشتر تسهیلات کلان خود را به تولیدکنندگان بخش خصوصی پرداخت کرده و روند دریافت اقساط این تسهیلات نیز ادامه دارد، به طوری که متناسب با وثایق دریافتی، این تسهیلات به مطالبات غیرجاری تبدیل نشده است.

در واقع، در میان شاخص‌های مختلفِ ثبات مالی، مطالبات غیرجاری بانک‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، زیرا مطالبات بر کیفیت دارایی، ریسک اعتباری و کارایی تخصیص منابع به بخش‌های تولیدی تاثیر می‌گذارد. جلوگیری از افزایش مطالبات غیر جاری از اهمیت بیشتری نسبت به وصول مطالبات برخوردار است، زیرا بارها سعی و کوشش برای وصول مطالبات صورت گرفته، اما ورودی آن بیشتر از وصول آن شده است.

از طرف دیگر، بانک ایران زمین بر اساس صورت های مالی بانک، در 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1401 بالغ بر 12 هزار و 833 میلیارد ریال تسهیلات داده بود.
در مقابل تسهیلاتی نزدیک به 13 هزار میلیارد ریال این بانک دارای هزینه مطالبات 287 میلیارد ریالی است که ان هم نسبت به سال گذشته کاهش سه برابری داشت است. در حالی که تسهیلات این بانک رشدی دوبرابری داشت.

در واقع مانده تسهیلات آذر ماه پارسال، شش هزار 218 میلیارد ریال بود که امسال در دوره مشابه با رشدی 106 درصدی به حدود 13 هزار میلیارد ریال رسید اما هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک برعکس افزایش دوبرابری تسهیلات، کاهشی سه برابری داشت . هزینه مطالبات مشکوک الوصول پارسال 820 میلیارد ریال ولی امسال 280 میلیارد ریال شد.

در حقیقت، مطالبات مشکوک الوصول مطالباتی هستند که امکان نقد شدن و وصول آنها برای مدیران مبهم است. به عبارت دیگر مدیران در پایان سال مالی احتمال می دهند که برخی از مشتریان، توان پرداخت بدهی و تعهداتشان را ندارند و شرکت از ناحیه این مطالبات دچار ضرر و زیان خواهد شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: