کد خبر: ۲۰۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 15 February 2023
درحالی‌که از ماجرای نبود پول در دستگاه‌های خودپرداز مدت‌ها می‌گذرد و مسئولان بانکی به‌جای رفع این مشکل آن را انکار می‌کنند؛ اکنون تبعات این کمبود به جایی رسیده که مردم برای رفع نیاز خود به پول نقد به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند.

درحالی‌که از ماجرای نبود پول در دستگاه‌های خودپرداز مدت‌ها می‌گذرد و مسئولان بانکی به‌جای رفع این مشکل آن را انکار می‌کنند؛ اکنون تبعات این کمبود به جایی رسیده که مردم برای رفع نیاز خود به پول نقد به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند.

روز گذشته رئیس صنف جایگاه‌داران کشور از مراجعه مردم به پمپ‌بنزین برای دریافت پول نقد خبر داد. موضوعی که رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه سوخت کشور در گفت‌وگو با راه پرداخت آن را تأیید کرد.

او دراین‌رابطه اظهار کرد: «در پی کمبود پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها، مردم برای رفع نیاز خود به پول نقد به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و همکاران ما به دلیل مالیات یا مجبور به رد این درخواست می‌شوند یا به مردم پول نقد می‌دهند.»

در حالی مردم برای دریافت پول نقد به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند که چندین ماه از گزارش‌های مردم درباره کمبود پول نقد در خودپردازها می‌گذرد و مسئولان بانکی فقط این موضوع را رد می‌کنند.

پیش‌ازاین، راه پرداخت در گزارشی به بررسی این موضوع از بانکی‌ها پرداخت و با این پاسخ مواجه شد که گزارشی مبنی بر کمبود اسکناس در بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز به ما اعلام نشده است؛ اما محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی مشکلات مردم در دریافت پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز را تأیید می‌کند.

او در این باره می‌گوید: «موضوع کمبود پول نقد در عابربانک‌ها وجود دارد و گزارش‌های مردمی هم رسیده، اما این مشکل به دلیل کمبود اسکناس بانک‌ها یا مقاومت بانک‌ها در پرداخت پول نقد نیست؛ بلکه تقاضا برای داشتن پول نقد افزایش پیدا کرده است.»

علاوه بر این، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: «واقعیت این است که ابزارهای الکترونیک چه برای پرداخت و چه برای سایر استفاده‌ها بسیار گسترده شده و دیگر نیازی به دریافت پول نقد نیست و در ارائه خدمات الکترونیک هرچند بهترین در دنیا نیستیم؛ اما اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و البته به‌طورقطع در پایان سال و ایام عید در راستای فرهنگ ایرانی و عیدی دادن، تقاضا برای پول نقد افزایش پیدا می‌کند.»

بنابراین، در شرایطی مسئولان نسبت به کمبود وجه نقد در شبکه بانکی برای رفع مبادلات مالی روزمره مردم بی‌اعتنا شده‌اند که مردم برای رفع این نیاز خود به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند که هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت وجه نقد ندارند و بانک‌ها به‌عنوان نهاد اصلی در این زمینه، فقط این موضوع را رد می‌کنند و اقدامی برای رفع آن انجام نمی‌دهند.

همچنین، گفته می‌شود مجموع اتفاقاتی مانند کاهش اعتماد عمومی، اختلال در دسترسی به اینترنت و انجام خدمات الکترونیک بانکی و افزایش تقاضا برای پول نقد چه از سمت افراد عادی و چه فروشندگان خدمات و کالا باعث شرایطی شده که مشکلاتی را برای مردم در دریافت خدمات عابربانک به وجود آورده است. البته برخی این افزایش تقاضا را به عدم تمایل مردم به نگه‌داشتن پول نقد در بانک‌ها ربط می‌دهند، اما هنوز گزاره دقیقی در این باره وجود ندارد که این موضوع را اثبات کند. ضمن اینکه بانک مرکزی نیز به‌تازگی نرخ سودهای بانکی را افزایش داده و نرخ سود سپرده به ۲۲.۵ درصد رسانده که بتواند تمایل مردم را به حفظ پول خود در بانک افزایش دهد.

البته، با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلات سال نو تقاضا برای پول نقد و اسکناس بیشتر از قبل می‌شود که باید دید بانک مرکزی چه تدبیری برای این موضوع در نظر گرفته است.

منبع: راه پرداخت 

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: