کد خبر: ۲۰۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 13 February 2023
مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از داخلی سازی بیش از ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی در این شرکت خبر داد.

بانکداری ایرانی- مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از داخلی سازی بیش از ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی در این شرکت خبر داد.

علی زال خانی در گفت و گو با ایسنا از داخلی سازی بیش از ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی در این شرکت خبر داد و اظهار کرد: شرکت فجر انرژی خلیج فارس از سال ۱۳۸۰ کمیته خودکفایی را تشکیل و به تدریج، فعالیت‌های حمایت از ساخت داخل را توسعه داد.

وی افزود: با تشکیل این کمیته، شرکت بهبود زنجیره تامین قطعات و حمایت از ساخت داخل را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در ادامه، در دسترس بودن، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خروج ارز، تبادل اطلاعات فنی و داده‌های صنعتی با سازندگان، اشتغالزایی و تولید ثروت و ارزش افزوده در داخل کشور را ۵ هدف اصلی و مهم در حمایت از ساخت داخل دانست.

وی بیان کرد: مجموعه شرکت فجر انرژی خلیج فارس بر این باور هستند که توسعه توان تولیدکنندگان و سازندگان، اشتغالزایی را به دنبال دارد و تخصص نیروها و کارشناسان را نیز افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این موضوع، رقابت‌پذیری در بین سازندگان داخلی و مسابقه افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده را به دنبال خواهد داشت.

زال خانی ادامه داد: با حمایت از تولیدات داخلی، اهداف دیگری همچون مداومت تامین قطعه و عدم وابستگی تامین قطعات به خارج از کشور، کاهش ریسک تهیه قطعات در شرایط خاص تجارت بین الملل و صرفه‌جویی در برخی موارد نسبت به قطعات تولید خارج نیز برای این شرکت محقق می‌شود.

وی افزود: در همان سال‌های اولیه شکل‌گیری مجموعه خودکفایی، تجهیزات مورد نیاز مجتمع با مشخص کردن چند ویژگی مهم مانند میزان حساسیت قطعه، وجود مشابه داخلی، میزان مصرف، تعداد موجودی در انبار و ارزش ریالی در یک بانک اطلاعاتی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی شده است تا برای حرکت صحیح این کمیته مبنای کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس عنوان کرد: در طول دوران فعالیت حمایت از ساخت داخل، ساخت و تولید قطعات حساس و پرمصرف مانند انواع فیلترها، شیرهای صنعتی، گیربکس‌ها، روتورها، کارت‌های الکترونیکی و پوشش‌های صنعتی پمپ‌ها در دستور قرار گرفت.

وی گفت: گام اول در حمایت از ساخت داخل شناسایی، بررسی و حصول اطمینان از توانمندی شرکت‌های سازنده داخلی و زمینه‌های فعالیت آن‌ها با بازدید از امکانات کارگاهی و سوابق همکاری‌های قبلی و تهیه فهرستی از شرکت‌های توانمند داخلی و انجام ارزیابی‌های مستمر از تأمین‌کنندگان و سازندگان بوده است.

زال خانی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در کیش بیان کرد: حضور در نمایشگاه‌های داخلی به خصوص در نمایشگاه سالانه حمایت از ساخت داخل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای شناسایی توانایی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت قطعات و استفاده از اطلاعات سایر شرکت‌ها در این زمینه از دیگر فعالیت‌های این شرکت برای شناسایی سازندگان داخلی قطعات بوده است.

وی ادامه داد: شرکت فجر انرژی در کنار ایجاد زمینه رشد سازندگان ایرانی و حمایت از تولید داخل، به مراحل کمک به تولید فناوری پیشرفته‌تر نظیر کارت‌های الکترونیکی حساس، تجهیزات دوار پیشرفته، کمپرسورها، توربین‌ها و پمپ‌ها ورود پیدا کرده است که البته ارزش افزوده بیشتر و سطح دانش بالاتری برای تولید کنندگان به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در پایان خاطرنشان کرد: پس از تشکیل مجموعه خوداتکایی و محقق شدن اولویت‌ها و طی شدن روند تحقیقات شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال‌های ۹۱ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۲۰ قطعه برای ساخت هدفگذاری شد که ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی به مرحله ساخت و تولید رسیده است.

زال خانی اظهار کرد: با تولید این قطعات بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال در هزینه‌های این شرکت صرفه‌جویی و از خروج ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

وی افزود: عملیات تعمیرات اساسی سه نوع توربین گازی نیز به طور کامل بومی سازی شده است و توسط کارشناسان شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام می‌شود که این رویکرد ضمن توانمندسازی مجموعه، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: