کد خبر: ۲۰۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 12 February 2023
میر توسط بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۴ به عنوان جایگزین داخلی برای ویزا و مسترکارت و پس از اعمال دور اول تحریم‌‌‌ها علیه مسکو گسترش یافت. در حال حاضر، کارت میر در ترکیه، ویتنام، ارمنستان، کره‌جنوبی، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا پذیرفته شده است.

ایلنا: الکسی یرخوف، سفیر روسیه در ترکیه اعلام کرد که مسکو و آنکارا در حال کار روی جایگزینی برای سیستم پرداخت روسی میر هستند.

به گزارش راشاتودی، پس از اعمال تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه، آمریکا، آنکارا را به دلیل استفاده از کارت‌‌‌های میر تهدید به تحریک کرده بود. میر توسط بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۴ به عنوان جایگزین داخلی برای ویزا و مسترکارت و پس از اعمال دور اول تحریم‌‌‌ها علیه مسکو گسترش یافت. در حال حاضر، کارت میر در ترکیه، ویتنام، ارمنستان، کره‌جنوبی، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا پذیرفته شده است.

پنج بانک ترکیه‌‌‌ای شبکه پرداخت میر را در اوایل آگوست ۲۰۲۲ به کار گرفتند که به گردشگران روسی امکان پرداخت برای خرید در این کشور را می‌‌‌داد. اما سال گذشته، دفتر کنترل دارایی‌‌‌های خارجی خزانه‌‌‌داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد که آماده است تحریم‌‌‌هایی را علیه هر موسسه مالی خارج از روسیه که از میر استفاده می‌کند، به دلیل «خطر تسهیل تلاش‌‌‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌‌‌ها» اعمال کند. در پاسخ به تهدید آمریکا، بانک‌های ترکیه استفاده از سیستم پرداخت روسیه را متوقف کردند. اکنون نیز سفیر روسیه تایید کرد که کار روی جایگزینی برای میر در حال انجام است، اما برای اعلام نتایج خیلی زود است و کشورها باید چشم‌‌‌انداز فصل گردشگری آینده را ارزیابی کنند.

پیش از این، الکسی یگارمین، رئیس شورای تجاری روسیه و ترکیه اعلام کرد یک سیستم پرداخت جایگزین ممکن است تا تابستان پدیدار شود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: