کد خبر: ۲۰۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - 09 February 2023
بررسی سودآوری بانک های خصوصی؛
در آذر ماه 1401، سود آوری بانک‌های خصوصی وضعیت رو به رشدی قابل توجه داشت. بانکی مانند سامان در این دوره 9ماهه رشد سه برابری را تجربه کرده و از 9هزار میلیارد ریال به سود 27 هزار میلیارد ریال رسید.

در آذر ماه 1401، سود آوری بانک‌های خصوصی وضعیت رو به رشدی قابل توجه داشت. بانکی مانند سامان در این دوره 9ماهه رشد سه برابری را تجربه کرده و از 9هزار میلیارد ریال به سود 27 هزار میلیارد ریال رسید. برخی از بانک ها رشدی سه برابری را کردند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک سامان در 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1401 توانست با عملکرد مناسب؛ رشد 186 درصدی را در سود خالص کسب کرده و در جایگاه دوم در بین بانک‌های خصوصی را در جهش کسب سود به خود ختصاص داد.

بر اساس این گزارش، بانک ملت با رشد 260 درصدی در بین بانک‌ها رتبه نخست را کسب کرد. بعد از بانک ملت و سامان، این بانک شهر بود که با رشدی 116 درصدی و سود خالص 34 هزارمیلیارد ریالی رتبه سوم را کسب کرد. بانک‌های آینده، دی، سرمایه، ایران زمین، پارسیان و موسسه ملل با زیان خالص مواجه شدند و موسسه ملل در این بین بیشترین رشد را در زیان خالص داشته که در نهایت زیان این موسسه به 10 هزار و 697 میلیارد ریال رسید.

بانک کارآفرین در اذر امسال رشد سودآوری نداشته و مانند سال گذشته عملکرد خود را ثبت کرد. شایان ذکر است که بانک آینده با زیان خالص 142 هزار میلیارد ریالی بیشترین زیان و بانک ملت با سود خالص 170 هزار میلیارد ریالی بیشترین سود را محقق کرد. بعد از بانک ملت بانک پاسارگاد با رقم 107 هزار میلیارد ریالی و بانک شهر با رقم 34 هزار میلیارد ریالی قرار دارند. بعد از بانک آینده نیز بانک سرمایه بازیان 61 هزار میلیارد ریالی قرار دارد.

وضعیت عملکردی بانک سامان
بانک سامان علاوه بر رشد 186 درصدی در کسب سود خالص، در دوره مورد برسی درآمد عملیاتی بالای 43 هزار میلیارد ریالی داشته که در این حوزه رشدی 137 درصدی را تجربه کرده است. در بین بانک‌های خصوصی بانک سامان دومین رشد سود خالص را تجربه کرده و بعد بانک ملت قرار گرفت.

بانک سامان با رشد 3برابری سود؛ بیشترین صعود را داشت

عملکرد بانک بر اساس شناسایی درآمدهای مناسب در حوزه های عملیاتی و درآمدزا بوده است. به عنوان نمونه این بانک در 9 ماهه ابتدای امسال توانست درآمد خالص تسهیلات 27 هزار و 577 میلیارد ریالی، خالص درآمد کارمزد پنج هزار و 28 میلیارد ریالی، سود خالص سرمایه گذاری 305 میلیارد ریالی و سود خالص مبادلات و معاملات ارزی 9 هزار و 748 میلیارد ریالی شناسایی کند که در نهایت سود 800 ریالی برای هر سهم را در پی داشته‌داشت.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: