کد خبر: ۲۰۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 01 February 2023
افزایش نرخ بلیت هواپیما؛ مساله فقط زمان است
با وجود برخی مخالفت‌ها با افزایش قیمت بلیت هواپیما، به نظر می‌رسد علاوه بر ایرلاین‌ها، مسئولان دولتی حوزه هوایی هم با این موضوع موافق هستند و تنها مناقشه بر سر اجرایی شدن این تصمیم پس از ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار است.

بانکداری ایرانی -با وجود برخی مخالفت‌ها با افزایش قیمت بلیت هواپیما، به نظر می‌رسد علاوه بر ایرلاین‌ها، مسئولان دولتی حوزه هوایی هم با این موضوع موافق هستند و تنها مناقشه بر سر اجرایی شدن این تصمیم پس از ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار است.

به گزارش ایسنا، مناقشه درباره درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت بالا گرفته است؛ از یک طرف ایرلاین‌ها معتقدند بنا به آنچه که در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده، افزایش نرخ بلیت قانونی بوده و از طرف دیگر سازمان هواپیمایی کشوری اگرچه با افزایش قیمت موافق است، اما آن را ملزم به ابلاغ از سوی ستاد تنظیم بازار می‌داند.

در عین حال در حالی که هفته گذشته برخی از ایرلاین‌ها با توجیه قانونی بودن، قیمت‌های بلیت را تا ۳۰ درصد افزایش دادند، با انتشار اخبار این موضوع، دادستانی به داستان ورود کرده و شرکت‌ها را ملزم کرد که قیمت‌ها را به قبل از افزایش برگردانده و وجه‌های اضافی دریافت‌شده را هم به مسافران بازگردانند.

سازمان هواپیمایی موافق افزایش نرخ بلیت است؛ اما بعد از ابلاغ ستاد تنظیم بازار

در این راستا محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- درباره موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: سازمان هواپیمایی از مرداد ماه امسال درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد و هر زمان که درخواست ما تصویب شود، اعمال نرخ‌های جدید نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بلیت حتی در شورای رقابت نیز مورد بررسی قرار گرفته و اکنون در مرحله تایید و تنفیذ آن از سوی ستاد تنظیم بازار است، بنابراین هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبه شورای عالی هواپیمایی که هنوز از ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده، غیرقانونی است. اخیرا نیز با حکم مقام قضایی با ایرلاین‌های متخلف برخورد شد و ایرلاین‌ها موظف هستند اضافه دریافتی را به مسافران بازگردانند.

البته به گواه رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هنوز این این اتفاق از سوی شرکت‌های هواپیمایی رخ نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست. با وجود این به دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهش یافته است.

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: برخورد سلبی و حقوقی سازمان هواپیمایی با گران‌فروشی بلیت در شبکه توزیع وجود دارد، با این حال وضعیت اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی را نیز باید در نظر گرفت. البته برخی از پلتفرم‌های غیرمرتبط از دستور مقام قضایی سرپیچی داشتند که آن هم درحال بررسی و رصد است.

رییس سازمان هواپیمایی که امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور که در ترمینال یک فرودگاه بین المللی مهرآباد برگزار شد، سخن می‌گفت، همچنین با اشاره به افزایش تقاضای حمل بار هوایی، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۱ فروند هواپیمای فعال در کشور داریم و در یک سال گذشته ۱۱ فروند هواپیمای باری پهن‌پیکر وارد ناوگان کارگوی ایران شده است.

هزینه نشست و برخاست پروازها از شرکت‌های هواپیمایی ریالی است یا دلاری؟

در عین حال یکی از انتقاداتی که شرکت‌ها از وضعیت موجود داشتند این بوده که آنها ملزم به پرداخت هزینه‌های فرودگاهی به‌صورت ارزی هستند در حالی که درآمدهایشان ریالی است و با افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، دخل و خرج شرکت‌ها نمی‌خواند و بیشترشان زیان‌ده شده‌اند.

این در حالی است که حمیدرضا سیدی -مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران- امروز درباره تقاضای شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش هزینه‌های نشست و برخاست که بر مبنای نرخ دلار دریافت می‌شود، اظهار کرد: قانون هزینه نشست و برخاست را ارزی اعلام کرده، ولی ما معادل ریالی با نرخ ارز ETS از ایرلاین‌ها دریافت می‌کنیم.

وی افزود: در راستای رونق صنعت حمل‌ونقل هوایی شرکت‌ها از تخفیف تعرفه‌های فرودگاهی طبق ماده ۶۳ قانون وصول درآمدهای عمومی دولت بهره‌مندند و این موجب می‌شود فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونق بگیرد و ما از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم. همچنین در اعمال تعرفه‌های فرودگاهی، تاکنون به غیر از فرودگاه مهرآباد در همه فرودگاه‌ها تخفیفات تا ۶۰ درصدی به ایرلاین‌ها داده شده است.

مذاکره برای کاهش تعرفه‌های فرودگاهی، بعد از پرداخت بدهی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متاسفانه ایرلاین‌ها بدهی سنگینی به دولت دارند و اغلب شرکت‌های هواپیمایی هم اکنون بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت نکرده‌اند و مذاکره برای کاهش تعرفه‌های فرودگاهی به بعد از پرداخت این بدهی موکول می‌شود.

سیدی همچنین درباره توسعه هوانوردی عمومی در کشور گفت: هر شرکت یا فردی که بخواهد ایرتاکسی در کشور راه اندازی کند، شرکت فرودگاه‌ها همکاری می کند، زیرساخت‌ها در این باره فراهم شده است و در راستای توسعه هوانوردی عمومی (ایرتاکسی) از تقاضاهای سرمایه‌گذاری در این حوزه استقبال می‌کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: