کد خبر: ۲۰۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 23 January 2023
بانک صادرات در برنامه شش‌ماهه دوم سال 1401 اعلام کرده است که هدف بانک، افزایش سهم بازار، بهبود ترکیب منابع سپرده‌ای، افزایش سهم بازار منابع ارزان‌قیمت، کاهش بھای تمام‌شده پول، کاهش مطالبات غیر جاری، افزایش عملیات بانکداری الکترونیک است.

بانک صادرات در برنامه شش‌ماهه دوم سال 1401 اعلام کرده است که هدف بانک، افزایش سهم بازار، بهبود ترکیب منابع سپرده‌ای، افزایش سهم بازار منابع ارزان‌قیمت، کاهش بھای تمام‌شده پول، کاهش مطالبات غیر جاری، افزایش عملیات بانکداری الکترونیک است. همه این برنامه‌ها در گرو یک رخداد مهم است و آن وصول مطالبات است. به همین دلیل بانک صادرات تمام تلاش خود را معطوف به کاهش ریسک و سلامت فعالیت حرفه‌ای خودکرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛  بانک صادرات، در آذر امسال توانسته بیش از 3639 هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات را ثبت کند این میزان از تسهیلات قطعاً می‌تواند مطالبات بالایی داشته باشد اگر بانک به مدیریت وصول مطالبات خود اقدام نکند. بانک صادرات در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را در مدیریت وصول مطالبات انجام داده و در ابتدای سال برای تقویت مدیریت وصول مطالبات، انتصاب جدیدی انجام داده و همین موضوع ، اهمیت وصول مطالبات برای بانک در سال جدید داشت.

در سال‌ها و همچنین با شدت بیشتر در ماه‌های اخیر، به‌منظور کاهش ریسک اعتباری، ساختار سازمانی پیگیری مطالبات خرد و کلان و همچنین اصلاح فرآیندها در بانک صادرات ایران تقویت‌شده که به‌موجب آن نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات پرداختی بانک، به‌طور مستمر کاهشی شد. با توجه به تأثیر وصول مطالبات بر بهبود جریان نقدی و فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات از یک‌سو و کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول از سوی دیگر، هدف مدیریت بانک در این خصوص، کاهش 40 درصدی مطالبات غیر جاری در سال 1401 می‌باشد. با توجه به کنترل مطالبات در سال گذشته، تحقق این هدف و یا الاقل عدم افزایش مطالبات امکان‌پذیر بوده و درنتیجه، انتظار افزایش چندانی در مطالبات مشکوک الوصول تا پایان سال نمی‌رود.

همچنین این بانک ، در حالی وصول مطالبات خود را شدت بخشیده است که تسهیلات تکلیفی تحمیل‌شده به شبکه بانکی سبب رشد مطالبات و دارایی‌های سمی در ترازنامه بانک‌ها شده است که فشار زیادی به سرمایه بانک‌ها وارد می‌کند. طبق قانون بودجه سال 1401 نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند آوری، ودیعه یا خرید مسکن، تأمین جهیزیه ایرانی، اشتغال‌زایی، حمایت از بیماران صعب‌العلاج و ... به شبکه بانکی کشور تکلیف و سبب رشد بی‌سابقه تسهیلات تکلیفی شده است. اما بااین‌وجود نسبت مطالبات غیر جاری بانک در محدوده عدد چهار قرار دارد که یکی از بهترین‌های شبکه بانکی ایرانی است.


یکی دیگر از سرفصل‌هایی که برای موضوع مطالبات باید به آن پرداخت مساله ذخیره مطالبات است . بانک صادرات دارای یکی از بهترین ذخیره مطالبات برای تسهیلات خود است تا ریسک خود را به حداقل برساند. این بانک دارای ضریب محاسبات ذخیره مطالبات 50 درصدی است یعنی بالاترین ریسک را در نظر می‌گیرد تا شرایط خوبی را برای بانک رقم بزند و سپرده‌گذاران بانک به‌هیچ‌وجه با استرس و نگرانی بابت همکاری با بانک مواجه نشوند.

بانک در شهریور امسال که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را منتشر کرد، دارای ذخیره اختصاصی 318 هزار میلیارد ریالی بود. این ذخیره به معنی مطالبات مشکوک الوصول که یک مساله منفی است ، نباید تلقی شود، تاکید می شود که ذخیره مطالبات به معنی هزینه مطالبات نیست، بلکه این ذخیره بر اساس تسهیلات تهیه شده و به معنی تضمین برگشت تسهیلات است. این ذخیره به دو شکل عمومی و اختصاصی است. تمامی این ذخیره به معنی افزایش تسهیلات بانک بوده و بر اساس اصول حسابداری این رخداد الزامی است ونشانه شفافیت بانک صادرات است.


بر اساس این گزارش، در پایان شهریورماه جاری، بر اساس ترازنامه بانک صادرات، مانده تسهیلات بانک صادرات در این دوره مبلغ 351 هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، در پایان شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1401 خالص مطالبات غیر جاری بر اساس اظهارنظر حسابرس بانک صادرات مبلغ 16 هزار میلیارد تومان بوده است. درواقع NLP یا همان نسبت مطالبات غیر جاری بانک عدد 4.4 درصد است و این در حالی است که میانگین عدد نسبت مطالبات غیر جاری بانک رقم 11 درصد است. درواقع بانک صادرات با مدیریت ریسک توانست این نسبت را مناسب نگهدارد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: