کد خبر: ۲۰۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - 17 January 2023
دارایی ثابت مشهود بانک ایران زمین شش هزار و 683 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته به لحاظ ریالی 20 درصد رشد داشت. اما نکته جالب تر اینکه بانک ایران زمین دارای سه هزار و 215 میلیارد ریال دارای دارایی نامشهود نیز است که نشان از تلاش بانک در حوزه های دیجیتالی است .

در دنیای امروز برای تحلیل یک بنگاه اقتصادی نیاز نیست تنها به عملکرد آن بنگاه پرداخت چرا که زیرساخت بنگاه را اهمیت داد، چرا که مهم آینده بانک است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  بانک ها نیز اینگونه هستند. اگر بانکی تنها به موضوع عملکرد خود بیاندیشد و فقط تلاش کند که در حوزه تسهیلات و سپرده فعال باشد، روزی از رقبای خود عقب می‌ماند. به همین دلیل بانکهای ایرانی تلاش زیادی می کند تا در فضای دیجیتالی بهترین باشند. مهترین فضایی که بانکها مایل هستند در آن خاص باشنند. فناوری، های تک، فین‌تک، تحول دیجیتال، بانکداری دیجیتال و حضور در نئوبانک از جمله عواملی هستند که بانکها تلاش زیادی در آن می کنند.

از جمله بانکهای ایرانی که در حوزه دیجیتالی سازی تلاش خاصی کرده و تقریبا یکی از شناخته شده ترین بانک در این حوزه است، بانک ایران زمین است که در حوزه نئوبانک یکی از بهترین هاست .در سالهای اخیر در هر رویداد نئوبانکی ، بانک ایران زمین بهترین بوده و خوش درخشیده است.

نئوبانک به بانک‌ها کمک میکند تا هزینه‌ای خود را مدیریت کنند. برای بانک‌هایی که تلاش دارند کمترین هزینه ها را پرداخت کنند نئوبانک مهمترین ابزار است . اصطلاح نئوبانک برای اولین بار در سال 2017 برای توصیف ارائه‌دهندگان خدمات مالی مبتنی بر فناوری‌های نوین که بانک‌های سنتی را به چالش می‌کشند، به‌کاربرده شد اما مفهوم خود نئوبانک، بین سال‌های 2013 تا 2015 ظهور کرد و با ایجاد میدان رقابت با بانکداری سنتی، نیاز به شعبه‌های فیزیکی بانک را کنار زد و اکنون در برخی کشورهای جهان تصویری متفاوت از بانکداری آفریده است.

نئوبانک فقط بانک بدون شعبه نیست که تنها خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه کند؛ نئوبانک یک بانک کامل است؛ اما شعبه ندارد؛ یعنی در نئوبانک علاوه بر اینکه خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه می‌شود، خدمات بانکداری خرد، صدور انواع ضمانت‌نامه بانکی، ارائه انواع تسهیلات و خدمات بانکداری خرد شرکتی و بین‌الملل هم ارائه می‌شود؛ بنابراین هر نرم‌افزاری که کار انتقال وجه، افتتاح حساب و خدمات دیگر را انجام دهد، نمی‌تواند نئوبانک باشد. با این مقدمه نمی‌توان پلتفرم فراز در ایران‌زمین را یک نئوبانک بدانیم؛ بلکه آن بسیار فراتر از نئوبانک و دربرگیرنده آن است. فراز پلتفرم بانکداری دیجیتالی است که بخشی از فرایندهای آن ممکن است به شعب وابسته باشد.

کانال ارتباطی آن‌هم فقط موبایل نیست و کانال‌های ارتباطی شعبه، اینترنت و مرکز تماس هم دارد. این در حالی است که نئوبانک‌های شناخته‌شده دنیا هیچ شعبه‌ای ندارند و ارتباط آن‌ها با مشتری فقط از طریق موبایل است در نئوبانک موضوع ویژگی است. در حقیقت نئوبانک، نرخ کارمزد عملیات بانکی پایین‌تر و نرخ بهره‌ی سپرده‌ی حساب‌های بانکی بالاتر از بانک‌های عادی است. پایین بودن نرخ کارمزدها و بالا بودن نرخ بهره و درصد سود سالیانه (APY) در نئوبانک، یک برتری مهم محسوب می‌شود. نئوبانک از روابط انسانی و دستگاه‌های خودپرداز محروم است و نسبت به بانک‌های سنتی خدمات محدودتری ارائه می‌دهد. منظور از روابط انسانی، تعامل مشتری و کارمند بانک در یک شعبه‌ی فیزیکی است.

بانک ایران زمین در این حوزه سال‌هاست که فعالیت جدی دارد. در حوزه دیجیتالی سازی بانک ایران زمین شاید تنها بانکی باشد که در تمامی حوزه ها بیشترین تلاش را داشته است . شاید هیچ بانکی به اندازه بانک ایران زمین در حوزه نئوبانک تلاش نرده است. از سالهای قبل این بانک تلاش کرد که تام بسترهای لازم را مهیا کند اما سوال اینجاست که ایا موفق بوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت های بزرگی در این حوزه تلاش دارند که بانک ایران زمین همکاری کند. یکی از غول های دیجیتالی که در سال های اخیر در حوزه های تک فعالیت های بزرگی داشته است، های وب است که چندی است با بانک ایران زمین همکاری می کند یکی از مدیران های وب درخصوص علت همکاری با بانک ایران زمین گفته بود: «علت این انتخاب، مهیابودن زیرساخت‌های فنی لازم در بانک ایران‌زمین و رویکرد تعاملی و استقبال آنها از موضوعات نوآورانه بود. در قراردادی که بین ما بسته شد، هر دو مجموعه به یک اندازه آزادی عمل و سهام دارند و برای یکدیگر محدودیت فعالیت ایجاد نمی‌کنند تا در صورت لزوم هر یک از طرفین قرارداد بتوانند با ذی‌نفعان دیگر نیز تعامل داشته باشند. حاصل این قرارداد، متولدشدن فردابانک بود.»

اما این همه ماجرا نیست برای اینکه موضوع بانکداری دیجیتالی بانک ایران زمین بهتر درک شود، باید گفت که این بانک زیرمجموعه‌های زیادی دارد که در این حوزه فعال هستند. شرکت های سابین تجارت آریا در حوزه پرداخت دیجیتال، مرکز نوآوری ایران زمین در بخش مرکز نوآوری و زیرساخت‌های فنی بانکداری دیجیتال، شرکت آرمان وفاداری آریا در حوزه نئوبانک‌ها و باشگاه مشتریان به‌عنوان پیشانی بانکداری دیجیتال و شرکت پدیسار انفورماتیک در بخش پشتیبانی سخت‌افزاری و مجری مرکز تماس بانک ایران زمین، چهار شرکتی هستند که بانک را در چرخه بانکداری دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

همه این رخدادها برای این منظور است که بانک ایران زمین خود را بهترین بانک در حوزه دیجیتالی بسازد و در این کار موفق بوده است .

از دریچه آمار نیز می توان به این مساله پی برد. دارایی ثابت مشهود و نامشهود بانک ایران زمین گویای این مساله است. دارایی ثابت مشهود به دارایی های معمولی مانند شعبه، ملک و غیره است که همه بنگاهای اقتصادی دارا هستند دارایی نامشهود به برندها و مسائل خاصی اشاره دارد که ماند ملک نیست . مانند برند، نرم افزار و مسالی از این گونه که در دنیای امروز امری معمولی است.

دارایی ثابت مشهود بانک ایران زمین شش هزار و 683 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته به لحاظ ریالی 20 درصد رشد داشت. اما نکته جالب تر اینکه بانک ایران زمین دارای سه هزار و 215 میلیارد ریال دارای دارایی نامشهود نیز است که نشان از تلاش بانک در حوزه های دیجیتالی است .

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: