کد خبر: ۲۰۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 10 January 2023
یک کارشناس امور مالیاتی ضمن موافقت با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، شروط موفقیت این طرح را تشریح کرد.

 بانکداری ایرانی- یک کارشناس امور مالیاتی ضمن موافقت با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، شروط موفقیت این طرح را تشریح کرد.

سیاوش غیبی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روی طرح مالیات بر عایدی سرمایه بررسی کارشناسی شده و به مواد آن به اشتراک نظر گذاشته شده است، اظهار کرد: شخصا با کلیات این طرح موافق هستم زیرا اجرای این طرح در بدنه مالیاتی کشور لازم بود.

وی با تاکید بر اینکه درمورد کیفیت اجرا ابهاماتی وجود دارد، توضیح داد: دلیل این ابهام نبود زیرساخت‌هایی است که قادر باشد میزان درآمد افراد را تشخیص دهد. باید افراد حقیقی و حقوقی که مشمول می‌شوند در یک فرایند مالیاتی شناسایی شوند درحالی که درحال حاضر این زیرساخت وجود ندارد. البته این مشکل پیش از این هم درمورد شناسایی خانه‌های خالی وجود داشت.

این کارشناس امور مالیاتی توضیح داد: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی قانون خوبی بود اما در اجرا موفق نبود؛ زیرا زیرساخت‌های آن فراهم نشده بود. درمورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز اگر زیرساخت‌ها اعم از شناسایی افراد، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و... به درستی فراهم نشود، اثرات ملموس اقتصادی ناشی از اجرای این طرح در کوتاه مدت قابل مشاهده نخواهد بود. درواقع نمیتوان انتظار داشت در سال جاری یا سال بازار به دلیل اجرای این طرح یا قانون تنظیم شود.

غیبی‌پور با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دلالی و سوداگری جلوگیری میکند، عنوان کرد: البته باید اشکالات در اجرا برطرف شود. برای اجرای این طرح نیاز است داده‌ها به صورت قانونی ثبت شود. این موضوع در نهادهای رسمی مانند بانک و صرافی رعایت می‌شود اما بعضا زمان و قیمت کالایی که خرید و فروش شده است، مشخص نیست که این موضوع ممکن است چالش ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه که اخیرا از آن با نام مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی یاد می‌کنند، در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و ماده‌های این طرح یک به یک درحال تصویب هستند. این طرح شامل املاک تجاری و مسکونی، کلیه وسایل نقلیه که امکان شماره‌گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران قیمت می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: