کد خبر: ۲۰۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 07 January 2023
کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه با رشد بازار سهام جذابیت سپرده‌گذاری در بانک و خرید اوراق مشارکت و غیره کاهش پیدا می‌کند، گفت: حفظ نقدینگی در شرایط فعلی توجیهی ندارد و اکنون زمان مناسبی برای تمرکز بر سهامداری است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه با رشد بازار سهام جذابیت سپرده‌گذاری در بانک و خرید اوراق مشارکت و غیره کاهش پیدا می‌کند، گفت: حفظ نقدینگی در شرایط فعلی توجیهی ندارد و اکنون زمان مناسبی برای تمرکز بر سهامداری است.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مصوبه‌ای را به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، متولی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه ابلاغ و اعلام کرد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌توانند حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق خود را به سرمایه‌گذاری در «سهام، حق تقدم سهام و قراراد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری» اختصاص دهند.

در این زمینه و در ادامه ابلاغ چنین مصوبه‌ای «عظیم ثابت» کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه الزام تخصیص دست‌کم ۱۵ درصد سبد دارایی به سهام باعث ایجاد بحران در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شد، اعلام‌کرد: افزایش دارایی سهامی صندوق‌های درآمد ثابت در روزهای نزولی بازار سهام، سوددهی و تضمین پرداخت آنها را تحت الشعاع قرار داد و همین مساله باعث نگرانی عموم مردم و هجوم آنها برای ابطال صندوق‌های سرمایه گذاری شد.

وی تاکید کرد: با این مصوبه، علاوه بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به کارکرد اصلی خود بازگشته‌اند، خدشه‌ای به بازار وارد نمی‌شود و حتی احتمال افزایش خرید سهام از سوی آنها نیز وجود دارد.

ثابت، فلسفه شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را پوشش و مدیریت منابع خرد افراد ریسک‌گریز اعلام کرد و گفت: با منفی شدن روند بازار سهام در ۲ سال‌ اخیر و الزام این صندوق‌ها به خرید بیشتر سهام، کارکرد اصلی این صندوق ها زیر سوال رفت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: در واقع صندوق‌ها ملزم شدند که بخش بیشتری از پرتفو (سبد دارایی) خود را به سهام تخصیص دهند و حداقل خرید آنها به شکل تصاعدی به ۱۰ و ۱۵ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: ریسک صندوق‌های درآمد ثابت با افزایش حداقل خرید سهام و ریزش متوالی بازار سهام، افزایش چشم‌گیری داشت و این موضوع یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان این حوزه به‌حساب می‌آمد.

ثابت، به لزوم همکاری سازمان بورس برای رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: در جلسات تعاملی که بین نهادها و سازمان بورس برگزار شد، به دفعات این مسأله مطرح و مورد تاکید قرار گرفت و سازمان بورس در زمان مناسبی به این مطالبه به‌حق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پاسخ داد.

وی با تاکید بر اینکه الزام تخصیص حداقل ۱۵ درصد سبد دارایی به سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را به مرز بحران رساند، بیان‌داشت: افزایش دارایی سهامی صندوق‌های درآمد ثابت در روزهای نزولی بازار سهام، سود دهی و تضمین پرداخت آن‌ها را تحت الشعاع قرار داد و همین مساله باعث نگرانی عموم مردم و هجوم آنها برای ابطال صندوق‌های سرمایه گذاری شد.

ثابت با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌ها در بازار سرمایه باید با در نظرگیری جوانب و شرایط کلی بازار باشد، افزود: در ماه‌های اخیر بازار سهام روند صعودی را داشته و با توجه به جو کلی بازار، اکنون زمان مطلوبی برای اصلاح ساختارهای نامتناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: اکنون این صندوق‌ها در صورت تمایل مجاز به کاهش درصد سهامی پرتفوی خود و خرید اوراق مشارکت، گام، اخزا (اسناد خزانه اسلامی) یا سپرده‌گذاری هستند، اما با توجه به روند رو به رشد بازار سهام و سقف‌شکنی‌های پی‌درپی آن، چنین اقدامی دور از ذهن بوده و منطقی نیست.

وی اضافه‌کرد: در حقیقت با این مصوبه، علاوه بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به کارکرد اصلی خود بازگشته‌اند، خدشه‌ای به بازار وارد نمی‌شود و حتی احتمال افزایش خرید سهام از سوی آنها نیز وجود دارد. البته مدیر صندوق‌ها متناسب با نوع سرمایه‌گذاری، چینش پرتفوی متفاوتی دارند اما با این حال اجازه مانور دادن آنها و اختیارات بیشتر به این دسته از فعالان حرفه‌ای، کمک کننده به کارایی بازار خواهد بود.

ثابت بیان‌داشت: زمانی که بازار با رشد مواجه بوده و صندوق‌ها دارایی سهامی بیشتری داشته باشند، به‌طور طبیعی بازدهی بیشتری به دست خواهد آمد، همچنین با رشد بازار سهام جذابیت سپرده‌گذاری در بانک و خرید اوراق مشارکت و غیره کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت دلار و صعود بازار سهام، اظهار داشت: در شرایط کنونی، حفظ نقدینگی توجیهی ندارد و اکنون زمان مناسبی برای تمرکز بر سهامداری است.

نگار کریمی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: