کد خبر: ۲۰۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 07 January 2023
هفته گذشته در مراسمی با مشارکت بانک آینده، جهاد کالا و انجمن گردشگری سلامت استان تهران، دکتر نکست از طرح جدیدی با نام «طراوت سلامت» رونمایی کرد که به موجب آن قرار است برای آن دسته از خدمات بهداشتی درمانی که تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند، اعتباری تا سقف ۳۰میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و تا سه سال برای بازپرداخت اعتبار دریافتی، به آنها مهلت داده می‌شود.

دنیای اقتصاد : اگرچه رشد و توسعه پلتفرم‌های سلامت دیجیتال در کشور، به‌‌ سرعت حوزه‌های دیگری مانند تجارت الکترونیک و حمل‌ونقل نبوده، اما این روند پیوسته ادامه یافته و مشاهده می‌شود که کسب‌وکارهای این حوزه روز به روز بالغ‌تر می‌شوند. در تمام این سال‌ها هر استارت‌آپ، بخشی از بار تکامل حوزه سلامت دیجیتال را به دوش کشیده و تلاش کرده است با خلاقیت، امکان جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. برخی استارت‌آپ‌ها تمرکز خود را بر تسهیل نسخه‌نویسی آنلاین قرار دادند و برخی دیگر بر بخش نوبت‌دهی آنلاین تمرکز کردند.

اما تحول در این حوزه مرزی ندارد و تجربه درمان به کمک پلتفرم‌های آنلاین روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. در جدیدترین پرده از این تحول، استارت‌آپ «دکتر نکست» تلاش کرده است از طریق بهبود زیرساخت‌های هوش مصنوعی پلتفرم خود، فرآیند معاینه، تکمیل پرونده و نسخه‌نویسی را تسهیل کند تا پزشکان بتوانند با دشواری کمتری انتقال فرآیندهای فیزیکی بر بستر آنلاین را پیش برده و از تمرکز بر تشخیص بیماری و اتخاذ روند درمانی مناسب غافل نشوند. این استارت‌آپ همچنین قصد دارد تجربه خدمات‌دهی مارکت‌پلیسی (بازارگاهی) را که پیشتر دیجی‌کالا در حوزه تجارت الکترونیک اجرا کرده بود، در بحث خدمات بهداشتی درمانی پیاده‌سازی کند. به کمک این قابلیت، بیماران می‌توانند برای هر خدمت بهداشتی‌درمانی، همزمان گزینه‌های مختلف را مشاهده و مقایسه کنند. در کنار این‌ها، هفته گذشته در مراسمی با مشارکت بانک آینده، جهاد کالا و انجمن گردشگری سلامت استان تهران، دکتر نکست از طرح جدیدی با نام «طراوت سلامت» رونمایی کرد که به موجب آن قرار است برای آن دسته از خدمات بهداشتی درمانی که تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند، اعتباری تا سقف ۳۰میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و تا سه سال برای بازپرداخت اعتبار دریافتی، به آنها مهلت داده می‌شود.

تخصیص ۲هزار میلیارد تومان
روز سه‌شنبه هفته گذشته، خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی میزبان مراسم رونمایی از طرحی بود که قرار است باری هر چند کوچک را از دوش متقاضیان خدمات سلامت بردارد. طرح «طراوت سلامت» که به ابتکار دکتر نکست و با همراهی جهاد کالا، انجمن گردشگری سلامت استان تهران و بانک آینده به‌زودی اجرایی خواهد شد، قرار است متقاضیان خدمات سلامت را در تامین مالی مواردی که عموما تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، اما به‌نوعی برای افراد ضروری هستند، یاری کند. در این طرح تا سقف ۳۰میلیون تومان و با بازپرداخت بین یک تا ۳‌ساله، اعتبار بهره‌مندی از خدمات سلامت کلینیک‌ها و مراکز درمانی مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد. دریافت تسهیلات این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌ دو صورت آنلاین و با ضمانت سفته الکترونیک و همچنین حضوری، صورت می‌گیرد. طبق توضیحاتی که مجریان این طرح ارائه کردند، افراد بعد از گذراندن این مراحل، کارت اعتباری دریافت کرده و می‌توانند اعتبار دریافتی را برای بهره‌مندی از خدمات سلامتی هزینه کنند. خدمات سلامت ارائه‌شده در این طرح را می‌توان به ۱۴ دسته پوست و مو، جراحی پلاستیک و زیبایی، تغذیه، خدمات درمانی و زیبایی دندان، طب ‌سنتی، تندرستی و سبک زندگی، طب فیزیکی و فیزیوتراپی، روان‌پزشکی و خدمات مشاوره روان، گوش و حلق و بینی و شنوایی‌سنجی، کاردرمانی و گفتاردرمانی، چشم‌پزشکی، درمان ناباروری و ترک اعتیاد تقسیم‌بندی کرد.

آرمین شهریاری‌زاد، بازرس اصلی انجمن گردشگری سلامت استان تهران، در نشست معرفی این طرح، با اشاره به اینکه تمرکز طرح «طراوت سلامت» بر ارائه و معرفی خدماتی است که مردم به آن نیاز دارند، اما شامل پوشش بیمه نمی‌شوند، گفت: «عموما چنین خدماتی گران هستند؛ با مکانیزم‌هایی که تعریف شده، مردم با استفاده از این طرح می‌توانند خدمات موردنظر خود را با کیفیت بالا دریافت کنند؛ سپس به صورت اقساطی و در یک بازه یک تا ۳‌ساله هزینه آن را بازپرداخت کنند.»

وی با بیان اینکه اجرای چنین طرحی تنها بیماران را منتفع نمی‌کند گفت: «ذی‌نفعان اصلی این طرح تمام افراد جامعه هستند. مراکز ارائه‌دهنده خدمات، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و پزشکان به صورت انفرادی می‌توانند در این طرح عضو شوند و خدمات ارائه کنند.» شهریاری‌زاد ادامه داد: «این طرح در فاز اول به مدت سه ماه در استان تهران و بعد در سایر استان‌های کشور اجرا خواهد شد. طبق اعلام متولیان این طرح، در حال حاضر مبلغ۲هزار میلیارد تومان برای فاز اول اجرای این طرح در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود در کمتر از ۳ ماه تمام این اعتبار مصرف شود. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، در حال حاضر حدود ۱۸هزار نفر آماده دریافت این تسهیلات هستند.» به گفته شهریاری‌زاد، فعلا بانک آینده به صورت عملیاتی در این طرح مشارکت دارد و پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج بانک‌های بیشتری نیز در بحث تامین مالی این طرح، به این تیم بپیوندند.

سعید طاهری، بنیان‌گذار و مدیرعامل دکتر نکست، درباره مزیت‌های طرح «طراوت سلامت» برای کاربران گفت: «از نظر کیفی خدماتی که در این طرح ارائه می‌شوند از کیفیت بالایی برخوردارند. همچنین مزیت آن برای ارائه‌کنندگان خدمات این است که تمام امکانات لازم برای حضور در این طرح، از سوی دکتر نکست به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. مراکز درمانی، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌های شخصی نیز پس از تکمیل فرم و ارائه مدارک، مورد بازدید و ارزیابی بازرس‌ها قرار می‌گیرند و پس از تایید نهایی گواهی‌نامه یک‌ساله دریافت می‌کنند. در نهایت یک دستگاه کارت‌خوان مخصوص دریافت کرده و توسط پلتفرم دکتر نکست به جامعه هدف معرفی می‌شوند.» وی تاکید کرد: «مراکز درمانی و پزشکان با مشارکت در این طرح می‌توانند مراجعان بیشتری جلب کنند و هزینه خدمات را به صورت تمام و کمال در همان زمان دریافت کنند.»


ویزیت بیمار به کمک هوش مصنوعی
ارائه جزئیات طرح «طراوت سلامت» تنها بخش این نشست خبری نبود. مدیرعامل دکتر نکست با رونمایی و تست برخی قابلیت‌های جدیدی که به این پلتفرم اضافه شده است، تلاش کرد ذهنیت پزشکان حاضر در جمع را نسبت به آنچه از کار با پلتفرم‌های سلامت به نظر می‌رسد، روشن کند. وقتی صحبت از انجام ویزیت به صورت آنلاین می‌شود، هم بیمار هم پزشک نسبت به آنکه آیا بستر اینترنت امکانات کافی برای انجام این کار را در اختیار آنها قرار می‌دهد یا خیر، دچار تردید می‌شوند و گمان می‌کنند که احتمالا معاینه و نسخه‌نویسی سنتی روش بهتری برای پیشبرد این کار باشد. طاهری با تاکید بر پتانسیل‌های هوش‌ مصنوعی در شبیه‌سازی ویزیت و تکمیل پرونده بیمار، از قابلیت جدید تبدیل صوت به نوشتار یاد کرد که پزشکان به کمک آن می‌توانند حین ویزیت آنلاین بیمار، از آن استفاده کنند. به کمک این قابلیت که از دقت بالایی در تشخیص کلمات تخصصی و پیاده‌سازی آنها برخوردار است، می‌توان داروهای موردنیاز برای بیمار را بیان و خروجی را در قالب نسخه الکترونیک دریافت کرد. مدیرعامل دکتر نکست با تاکید بر حساسیت تشخیص داروهای اعلام‌شده برای درج در نسخه، این قابلیت را در حضور جمع تست کرد و سیستم مذکور توانست بدون خطا، موارد اعلامی را پیاده‌سازی کند. طاهری از این قابلیت جدید به عنوان دستیار پزشکان یاد کرد و افزود: «از این پس می‌توان با سرعت و دقتی بالا، اقدام به تکمیل پرونده بیماران کرد. به کمک این سیستم دستیاری پزشک، حتی امکان ثبت و ضبط تصاویر بیمار یا مدارک وی نیز وجود دارد و نیازی به عکاسی، اسکن و بارگذاری تصاویر در سیستم نیست. OCR پزشکی (نویسه‌خوان نوری) از فناوری‌های دیگری است که در این پلتفرم ارائه می‌شود.» به کمک OCR می‌توان داده‌های مرتبطی را که برای تکمیل پرونده الکترونیک بیمار لازم است، از آزمایش‌ها و مدارک پزشکی مکتوب استخراج کرد و از آن برای درمان‌های آتی بیمار که بر بستر الکترونیک قرار دارند، استفاده کرد.

راه‌اندازی بازارگاه خدمات سلامت
سعید طاهری در ادامه این رویداد، با توضیح فعالیت‌های آتی دکتر نکست اعلام کرد: «ما از اوایل هفته آینده بازارگاه (مارکت پلیس) دکتر نکست را راه‌اندازی خواهیم کرد. این پلتفرم خودش تامین‌کننده نیست؛ بلکه واسطی است بین بیمارانی که به دنبال یک خدمت خاص هستند و کلینیک‌ها و مجموعه‌هایی که این خدمات را ارائه می‌‌کنند. در این خدمات سلامت که سرویس‌های آن تعریف‌شده هستند، ممکن است کلینیک‌های مختلفی برای ارائه سرویس اعلام آمادگی کرده و قیمت‌گذاری خودشان را انجام بدهند. فرد نیز می‌تواند با ورود به این بازارگاه از بین ارائه‌دهندگان یک خدمت سلامت، کلینیک مدنظر خود را انتخاب کند. البته این آغاز مسیر است و این بازارگاه گسترده‌تر خواهد شد. امیدواریم در سال‌ آتی بتوانیم با خدمات بیشتر و حجم اعتباری بیشتر در این حوزه فعالیت کنیم.» دکتر نکست پیش از این نیز از قابلیت‌هایی برای تسهیل پیشبرد مراحل مختلف درمان به صورت آنلاین، در پلتفرم خود رونمایی کرده بود که از جمله آنها می‌توان به درخواست «انجام آزمایش»، چکاپ و نوبت‌دهی آنلاین اشاره کرد. این پلتفرم همچنین دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی مانند آموزش بیمار، هشدار تداخل و کمبود دارو و یکپارچه‌سازی اطلاعات بیماران است که می‌تواند روند تشخیص و درمان بیماری را دقیق‌تر و کوتاه‌تر کند.

طبق آمار ارائه‌شده در و‌ب‌سایت دکتر نکست، این مجموعه اکنون با بیش از ۳۰هزار پزشک همکاری دارد و ماهانه بیش از ۳میلیون نسخه الکترونیک بر بستر این پلتفرم به ثبت می‌رسند.


در واقع هدف این پلتفرم ایجاد امکاناتی برای ثبت ساده و سریع نسخه و پرونده الکترونیک مبتنی بر هوش مصنوعی و تکنولوژی فرمان صوتی و ذخیره مدارک پزشکی و پرونده بیماران بر بستر یک فضای ابری است. تجمیع یکپارچه این داده‌ها به شکل‌گیری پرونده‌ای کامل و جامع از وضعیت بیمار می‌انجامد که می‌تواند به تشخیص بهتر بیماری توسط پزشک کمک کرده و پزشک می‌تواند با آگاهی از تمام آنچه بیمار از سر گذرانده، از تداخلات دارویی در حین تجویز جلوگیری کند. به اعتقاد مدیرعامل دکتر نکست، ارائه تمام این امکانات آغاز راه است و به‌تدریج در سال‌های آتی، خدمات بیشتری به این پلتفرم اضافه خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر فواید طرح تخصیص اعتبار برای بهره‌مندی از خدمات سلامت، به تحلیل ابعاد اقتصادی چنین طرح‌هایی پرداخت. به اعتقاد طاهری، اساسا زمانی که قدرت خرید در جامعه کاهش پیدا می‌کند، تمایل برای انجام چنین خدماتی نیز کم می‌شود. طرح طراوت سلامت با تامین اعتبار لازم و ایجاد امکانی برای بازپرداخت آن ظرف چند سال، هم از ایجاد رکود در بازار این خدمات جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود افراد به دلیل شرایط اقتصادی، از آنچه برای ارتقای سطح سلامت خود نیاز دارند، باز نمانند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: