کد خبر: ۲۰۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 29 December 2022
یک استاد دانشگاه جایگزینی داده های مالیاتی به جای رانت در اقتصاد کشور و لحاظ کردن عملکرد مالیاتی در هنگام پرداخت تسهیلات بانکی را ضروری دانست.

 یک استاد دانشگاه جایگزینی داده های مالیاتی به جای رانت در اقتصاد کشور و لحاظ کردن عملکرد مالیاتی در هنگام پرداخت تسهیلات بانکی را ضروری دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان مالیاتی کشور، شاپور محمدی در جلسه هم اندیشی نخبگانی آسیب شناسی و بررسی راهکارهای ارتقای توسعه عدالت و اثربخشی در نظام مالیاتی با تأکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی مالیاتی، خواستار نهادینه شدن تقبیح فرار مالیاتی در کشور شد.

وی اظهار داشت: با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های جامعه باید فلسفه مالیات مورد بررسی دقیق قرار گیرد و با همکاری دستگاه ‏های مختلف فرهنگ پرداخت مالیات در کشور را تبلیغ کنیم و فرهنگ عدم پرداخت و فرار مالیاتی را تقبیح کنیم.

رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: وقتی نرخ موثر مالیاتی اقشار مختلف مودیان به مردم اعلام شود و به عنوان مثال مشخص شود نرخ موثر پرداخت مالیات تولید کننده ها و اقشار مردم افزایش نداشته است، و افزایش درآمدها از محل مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفته است، اعتماد مردم به مالیات و عدالت مالیاتی بیشتر می شود.

محمدی افزود: مبارزه با فرار مالیاتی، عدالت مالیاتی را هم ایجاد می کند، چون فرار مالیاتی در ذهن جامعه و شهروندان عدم تحقق عدالت را القاء می کند.

وی با بیان اهمیت تعریف سازوکارهایی که بخش های مختلف اقتصاد را به هم وابسته می کند، گفت: پرداخت مالیاتی باید به سایر امور اقتصادی فعالان اقتصادی مرتبط باشد. به عنوان مثال نظام تسهیلاتی باید به کمک نظام مالیاتی بیاید، سیستم بانکی باید با سازمان امور مالیاتی در ارتباط باشند و در هنگام پرداخت تسهیلات به خوش حسابی و بدحساب بودن آن مودی در نظام مالیاتی هم توجه شود.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه افرادی که مالیات نمی دهند و با فرار مالیاتی حقوق جامعه و مردم را ضایع می کنند؛ باید از حقوق اجتماعی محروم شوند، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا رویکرد به مالیات ستانی همینطور است و پلیس مالیات مقتدرترین پلیس است.

محمدی بر اهمیت روش آستانه گذاری در تشخیص مالیات تاکید کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال نظام مالیاتی باید حساب های معمولی را که گردش بالا و غیر متعارفی دارند را بررسی کند.

باران ایرمان
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: