کد خبر: ۲۰۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 19 December 2022
صنعت بانکداری ایران از بانک‌های بزرگ و کوچک تشکیل‌شده که برخی از آن‌ها برای خود اسم‌ ورسمی به هم زدند و برخی هم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در این بین، بانک‌هایی هستند که بدون هیاهو ، برای خود وضعیتی را به هم زدند که آینده متفاوتی را رقم خواهند زد.

صنعت بانکداری ایران از بانک‌های بزرگ و کوچک تشکیل‌شده که برخی از آن‌ها برای خود اسم‌ ورسمی به هم زدند و برخی هم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در این بین، بانک‌هایی هستند که بدون هیاهو ، برای خود وضعیتی را به هم زدند که آینده متفاوتی را رقم خواهند زد.


به گزارش بانکداری ایرانی ،  بانک سامان ازجمله بانک‌هایی است که بدون هیاهو در حال طی کردن مسیرهای رشد و ترقی است.

مشتریان بانک، وضعیت ارزی، شرکت‌های زیرمجموعه مانند پرداخت الکترونیک و درنهایت صورت‌های مالی بانک گویای این مساله است که این بانک چراغ خاموش در حال درنوردیدن پله‌های ترقی است.

پرداخت الکترونیک سامان بزرگ‌ترین سهم بازار را در بخش تراکنش‌های بانکی دارد. بانک و شرکتی بدون پشتوانه فنی و مالی قادر به دستیابی چنین آماری نخواهند بود. شرکت‌های زیرمجموعه دیگر بانک سامان مانند صرافی و کارگزاری بانک نیز همین وضعیت را دارند و سبب رخدادهای بزرگی برای بانک شدند. دارایی ارزی بانک گویای همین مساله است. درمجموع می‌توان گفت که پرداخت الکترونیک سامان، صرافی سامان، کارگزاری بانک سامان، پردازشگران سامان، اعتبار سنجی حافظ سامان ایرانیان، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان، آتیه اندیشان سپهر مهر، گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق، موبایلت و تحلیل‌گر امید ازجمله زیرمجموعه‌های بانک سامان هستند که سودآوری مناسبی را برای بانک به همراه داشتند.

بررسی ریسک بانک سامان نیز بهترین مساله برای شناخت آینده بانک است. یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بانک‌ها ریسک نقدینگی است. بانک‌ها برای اینکه در شرایط مناسبی باقی بمانند همواره این ریسک را کنترل می‌کنند. ذخایر نقدینگی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، سایر بانک‌ها و اوراق را شامل می‌شود . ذخیره نقدینگی در ابتدای دوره مبلغ 136 هزار میلیارد ریال است که در برابر 180 هزار میلیارد ریال سپرده مشتریان یعنی یکی از کم ریسک ترین بانک ایرانی که تلاش دارد بر اساس فعالیت حرفه‌ای رفتار کند.

از طرف دیگر بانک سامان برای اینکه بتواند ریسک مطالبات خود را از بین ببرد و تسهیلاتی با کمترین ریسک و مشکل پرداخت کند، اعتبارسنجی مشتریان را چند وقتی است که کلید زده است. این بانک به‌منظور ارتقا و بهبود فرایند اعتبار سنجی خود اقدام به استقرار رویکرد جدید در خصوص اعتبارسنجی متریان شرکت کرده است. این مدل اعتبار سنجی برگرفته از رویکرد بین‌المللی است که با توجه به شرایط ایران، مورداستفاده قرارگرفته است. گروه هدف اصلی این مدل مشتریان حقوقی و در مراحل بعد مشتریان حقیقی بزرگ هستند. اعتبار سنجی از تحلیل صنعت و جایگاه رقابتی مانند سهم بازار و سودآوری عملیاتی و همچنین ریسک مالی و نقاط قوت و ضعف مالی شرکت‌های حقوقی بررسی می‌شوند و گرید بندی می‌شوند که 10 گرید را شامل می‌شود.

اما این‌همه مسائل بانک نیست موضوع صورت‌های مالی نیز نشان می‌دهد که این بانک در آینده چه مسیری خواهد داشت. بانکی که ظرف دو سال کفایت سرمایه خود را از رقم 2.15 درصد به بالای استاندارد و رقم 8.45 درصد برساند قطعاً آینده متفاوتی خواهد داشت. از طرف دیگر هزینه استهلاک بانک سامان در ماه‌های اخیر افزایش زیادی داشت. و از دو هزار و 300 میلیارد ریال به 3 هزار میلیارد ریال رسید که گویای سرمایه‌گذاری بانک روی تجهیزات بانک است و به معنی افزایش سودآوری در آینده نزدیک خواهد بود.

همان‌گونه که از موارد فوق برمی‌آید بانک سامان بدون هیاهو در حال طی کردن مراحل رشد و توسعه است و اگر این وضعیت با همین سرعت تداوم داشته باشد قطعاً یکی از بانک‌های صاحب‌نام در صنعت بانکداری ایران خواهد بود. بانکی که تاکنون هیچ حاشیه‌ای را پشت سر نگذاشته و تمام تلاش خود را روی عملیات حرفه‌ای خود گذاشته است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: