کد خبر: ۲۰۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 19 December 2022
پایین ترین مطالبات غیرجاری بانک سینا
بررسی نسبت‌های مالی بانک سینا در دو سال گذشته نشان می دهد که این بانک به بهداشت و سلامت مالی خود توجه ویژه‌ای کرده‌است.

بررسی نسبت‌های مالی بانک سینا در دو سال گذشته نشان می دهد که این بانک به بهداشت و سلامت مالی خود توجه ویژه‌ای کرده‌است و برای بررسی بیشتر وضعیت بانک سینا می توان چند عنصر را از قبیل نسبت های سودآوری، نسبت های بدهی و موضوع مطالبات غیرجاری و مشکوک الوصول را بررسی کرد تا مشخص شود که این بانک در حوزه مدیریت ریسک چه اقداماتی انجام داده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، یکی از مهمترین‌ مسائل برای بانکها، نسبت‌های سودآوری بانک است.

بر همین اساس، سود خالص بانک سینا در اسفند 1399 رقم 14 درصد بود. در اسفند 1400 به رقم 23 درصد و در ماه های اخیر به 27 درصد رسیده است. این مسئله به این خاطر رخ داده است که بانک تلاش کرده است که تراز منابع و مصارف خود را بهبود ببخشد. علاوه بر این نشان دهنده این مسئله است که بانک هزینه‌های خود را مدیریت کرده و تلاش می کند تا روی سودآوری بیشتر تمرکز کند؛ چرا که بازدهی دارایی بانک از 0.71 درصد در اسفند 99 به 1.40 درصد در ماهه‌های اخیر رسید. علاوه بر این بازده سرمایه بانک که یکی از مهمترین نسبت های ملی بانک هاست از 11 درصد به 18 درصد رسیده است که به معنی این است که بانک توانسته از سرمایه 25 هزار و 383 میلیاردی خود بیشترین بازدهی را کسب کند و این بازدهی را نسبت به سالهای قبل رشد قابل توجهی را تجربه کند.

نسبت های بدهی بانک
نسبت های بدهی بانک ها نشان از این دارد که شرکت ها میزان مطالبات، بدهی ها، ریسک ها و همچنین هزینه های مالی خود را چگونه مدیریت کرده است و چه شرایطی را در این حوزه هارقم زده است. نسبت بدهی بانک از رقم 0.94 به 0.93 درصد، نسبت بدهی به ارزش ویژه از رقم 16 درصد در اسفند 1399 به 12 درصد در ماه های اخیر و میزان مطالبات بانک نیز کاهش یافته است.

رقم مطالبات غیر جاری
یکی از موضوعاتی که سبب می شود تا وضعیت ریسک و مشکلات بانک ها را بیشتر درک کنیم موضوع مطالبات و مطالبات جاری و غیرجاری بانک هاست. بانک سینا در شهریور امسال دارای خالص مطالبات غیر جاری 189 میلیارد ریالی بود و برای بانکی که نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و تنها 189 میلیارد ریال مطالبات غیر جاری دارد، یعنی مدیریت مطالبات در بالاترین سطح عملیاتی می شود.

کاهش هزینه مطالبات بانک
علاوه بر مطالبات غیر جاری، موضوع مطالبات مشکوک الوصول نیز بسیار مهم است چرا که نشان می دهد که آیا شرکت در مسیر ساخت مطالبات غیر جاری است یا خیر؟
بر اساس این گزارش، برای بانک سینا، نسبت هزینه مطالبات مشکوک الوصول به خالص درآمدهای عملیاتی بانک در دو سال گذشته روند کاهشی داشته و از رقم 15.6 درصد در اسفند 1400 به رقم 7.1 در شهریور 1401 رسید. از همه مهمتر اینکه سهم هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک 3 درصد از کل هزینه های بانک است در حالی که در سال 1400 معادل 8درصد از کل هزینه های بانک بود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: