کد خبر: ۲۰۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10 December 2022
بندرعباس به‌رغم مزیت‌های بزرگ اقتصادی و قرارگیری در شمال تنگه هرمز، محل تلاقی دو دریای خلیج فارس و دریای عمان، نزدیکی با جزایر مهم استراتژیک مانند قشم، هرمز، کیش، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، ظرفیت‌های بالای حمل ونقل، انرژی و گردشگری می‌تواند تنها دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

اقتصاد بندرعباس به عنوان شهری استراتژیک برای پیشبرد اقتصاد ایران!شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و بزرگترین شهر استان است. مساحت این شهر ۲۷،۳۱۶ کیلومترمربع و جمعیت آن ۵۲۶ هزارنفر است که بعد از شیراز، دومین شهر پرجمعیت در جنوب کشور می‌باشد. آب‌وهوای بندرعباس به‌طور کلی گرم و مرطوب است. بندرعباس از آبان تا نیمه فروردین دارای آب‌‌و‌هوایی مطبوع و بهاری است و هتل های بندرعباس آماده پذیرایی از مسافران می‌باشند.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  باتوجه به موقعیت خاص اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی، بندرعباس به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شده و به‌همین دلیل شهر بندرعباس دارای فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف است. مردم بومی بندرعباس به زبان بندری، یکی از گویش‌های زبان فارسی با حفظ ویژگی‌های فارسی کهن صحبت می‌کنند. البته به‌خاطر روابط بازرگانی، تعدادی از واژه‌های انگلیسی، عربی و هندی نیز وارد این زبان شده است.

بندرعباس به‌عنوان بزرگترین بندر ایران دارای دو اسکله بزرگ است که نقش اساسی در اقتصاد بندرعباس ایفا می‌کنند. این شهر نقطه اتکاء اقتصاد ایران در جهت حمل‌ونقل کالا، وجود کارخانه‌های بسیار بزرگ صنعتی و دو مجموعه پالایشگاه نفت، آن را به شهری مهم در زمینه اقتصادی، بازرگانی و صنعت در کشور و منطقه تبدیل کرده است.

نقش بندرعباس در صادرات و واردات کشور

بندرعباس به‌رغم مزیت‌های بزرگ اقتصادی و قرارگیری در شمال تنگه هرمز، محل تلاقی دو دریای خلیج فارس و دریای عمان، نزدیکی با جزایر مهم استراتژیک مانند قشم، هرمز، کیش، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، ظرفیت‌های بالای حمل ونقل، انرژی و گردشگری می‌تواند تنها دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

سالانه حجم زیادی کالا از بندرعباس به ۱۰کشور همسایه ایران یعنی کشورهای عضو سازمان اکو، از راه دریا به روش‌های مختلف جابه‌جا می‌شود. این حمل‌ و‌ نقل کالا برای ایران و کشورهای منطقه اهمیت بالایی از لحاظ اقتصادی و تجاری دارد. 

اسکله شهيدرجايي بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر کانتینری کشور در غرب شهر بندرعباس، قرار دارد که به‌عنوان دروازه طلايي اقتصاد ايران از آن ياد مي‌شود. اين بندر ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزيت، تخليه و بارگيري، حدود ۸۵ درصد كالاهاي كانتينري تمام بنادر كشور را پشتيباني مي‌كند. به دليل سهم بسيار بالای حمل و نقل دريايي لقب دروازه طلایی ایران را گرفته است.

اقتصاد بندرعباس به عنوان شهری استراتژیک برای پیشبرد اقتصاد ایران!

اسکله شهيدرجايي باظرفیت سالانه حدود ۱۰۰ميليون تن كالا، بزرگترين و مهم‌ترين بندر کشور است که به تنهايي بالغ ‌بر ۵۸ درصد عمليات كالاهاي غيرنفتي، ۴۳درصد جابه‌جايي فرآورده‌هاي نفتي و ۸۵ درصد از عمليات كانتينري كشور را برعهده دارد.

بندر شهیدرجایی به شبكه سراسري راه آهن متصل بوده و از ۵۸ كيلومتر شبكه ريلي داخلي برخوردار است که زيرساخت‌هاي مناسبی براي بهره‌مندي صاحبان كالا می‌باشد و نقش ویژه در اقتصاد بندرعباس دارد.

باساخت مخازن نفتي در این بندر باظرفيت نگهداري از يك ميليون و ۸۰۰ هزار مترمكعب، زمينه فعاليت بيش از ۳۰ شركت در زمينه صادرات، واردات، ترانزيت و سوآپ فرآورده‌هاي نفتي در بزرگ‌ترين بندر تجاري ايران فراهم شده است.

اكنون حدود ۱۵هزار نفر در قسمت‌های مختلف بندر شهيدرجايي مشغول به‌کار هستند كه سهم بزرگی در زمینه اشتغال‌زايي و اقتصاد بندرعباس به‌حساب می‌آید. بخش عمده و اصلي این افراد از شاغلین بخش‌های خصوصي به‌شمار مي‌روند.

اسکله شهيدرجايي نه تنها براي فلات ايران و كشورهاي مستقر در اين فلات از اهميت حياتي برخوردار است، بلكه امروزه با قرارگيري در مسير كريدور شمال به جنوب، كليد اصلی دسترسي كشورهاي مشترك ‌المنافع و افغانستان به آب‌‌هاي آزاد نيز به‌حساب مي‌‌آيد.

اسکله شهیدباهنر نیز از پایانه‌های دریایی مناسب در رهگذر ترانزیت منطقه برای کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، عراق و ترکیه است. از این بندر مواد کشاورزی، مصالح ساختمانی و آهن آلات به کشورهای حوزه اقیانوس هند و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

در بررسی‌های اخیر میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهیدرجایی و شهیدباهنر ۲ میلیون و ۱۱۱هزار و ۴۵۴ تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل، حدود ۳۷ درصد رشد داشته است.

ابن دو بندر، قطب اصلی صادرات محصولات کشاورزی و میوه و تره‌بار در کشور هستند، در مدت طی شده از سال با صادرات یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۰۹ تن کالای غیرنفتی، نسبت به سال گذشته در مدت مشابه ۱۸درصد افزایش یافته است.

با توجه به موقعیت قرارگیری مناسب این بنادر از لحاظ بعد مسافت با کشورهای همسایه حدود ۳۷ هزار تن ترانزیت کالا داشته که این مقدار نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد رشد داشته است.

اقتصاد بندرعباس به عنوان شهری استراتژیک برای پیشبرد اقتصاد ایران!

صنایع پررونق در اقتصاد بندرعباس

شهر بندرعباس از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق کشور است که مسایل و موضوع‌های اقتصادی آن تاثیر زیادی در سطح ملی دارد. این شهر به‌عنوان قطب‌ ویژه اقتصادی، بسیار مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. غیر از سرمایه‌گذاران داخلی، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندرعباس هستند.

صنعت پتروشیمی بندرعباس

یکی از پالایشگاه‌های اصلی صنعت نفت و پتروشیمی کشور، پالایشگاه نفت بندرعباس است. این پالایشگاه در فضایی به مساحت ۷۰۰ هکتار در حاشیه آب‌های خلیج فارس در سال ۱۳۷۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. حدود ۱۸ درصد از پالایش نفت خام داخل کشور و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در این پالایشگاه تولید می‌شود.

پالایشگاه نفت بندرعباس با تلاش نیروهای متخصص و باتجربه و اجرای طرح افزایش ظرفیت، توانسته به ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد.    

صنعت فولاد بندرعباس

صنعت فولاد از مهمترین موتورهای محرکه اقتصاد بندرعباس است. این صنعت سهم بزرگی در اشتغال‌زایی، توسعه و خودکفایی بخش‌های مختلف صنعتی کشور دارد. صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مهم و ارزآور بسیار مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصاد کشور است.

صنعت حمل‌ونقل بندرعباس

شهر بندرعباس دارای فرودگاه بین‌المللی است که پروازهای متعدد داخلی آن به صورت روزانه و پرواز خارجی آن یکبار در هفته به مقصد دبی انجام می‌گیرد. همچنین بندرعباس دارای یک شبکه حمل‌ونقل ریلی و یک پایانه مسافربری دریایی است.

حمل‌ونقل دریایی بندرعباس به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور، با ۴۰ فروند شناور استاندارد و پیشرفته و ظرفیت جابجایی همزمان بیش از چهارهزار نفر را برای سفرهای دریایی دارد. این شناورها از بندرعباس به جزایر قشم، هرمز و لارک رفت‌‌وآمد می‌کنند.

یکی از عوامل تاثیرگذار در اقتصاد بندرعباس، خط مسافربری بندر شهید باهنر به کشور امارات بوده که بعد از ۲ سال وقفه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا در بهمن ماه سال گذشته فعالیت خود را با یک فروند شناور مسافربری تندرو دوباره از سر گرفت.

اقتصاد بندرعباس به عنوان شهری استراتژیک برای پیشبرد اقتصاد ایران!

صنعت گردشگری بندرعباس

شهر بندرعباس به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و بی‌شمار به‌عنوان یک شهر توریستی نقش موثر در اقتصاد بندرعباس دارد. بهترین زمان سفر و بازدید از جاذبه‌های این شهر از آبان ماه تا نیمه فروردین می‌باشد. این شهر به دلیل موقعیت خاص تجاری و توریستی، دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیاری است.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به ساحل سورو، عمارت کلاه فرنگی، معبد هندوها، کوه گنو، آب‌گرم خورگو، باغ پرندگان، موزه آب بندرعباس، موزه مردم‌‌شناسی خلیج‌فارس، جزیره هرمز، جزیره قشم، جزیره لارک و...  اشاره کرد.

صنعت شیلات بندرعباس

صنعت شیلات بندرعباس در سال گذشته شاهد طرح‌های مهمی در اقتصاد بندرعباس بود. این طرح‌های شیلاتی بزرگ شامل پنج طرح مزرعه پرورش میگو با ۹۵۲ هکتار مساحت، ۲ طرح پرورش ماهی و یک طرح تکثیر میگو با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۵۸ میلیارد ریال، توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

سخن پایانی

بندرعباس مهم‌ترین بندر تجاری کشور که به‌عنوان دروازه پیشرفت اقتصاد ایران نیز شناخته می‌شود. حضور بندرعباس در یک موقعیت استراتژیک جغرافیایی، وجود بنادر اصلی آب عمیق در این شهر و قرارگیری در کریدور جنوب به شمال در راستای افزایش نقش ایران در ترانزیت بین‌المللی از مزیت‌های اصلی اقتصاد بندرعباس در افزایش رشد اقتصادی کشور است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: