کد خبر: ۲۰۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10 December 2022
بهزاد‌پور با بیان اینکه دبیرکل با صدای رسا مطالبات شرکت‌های بیمه را مطرح کرد، افزود: بیمه مرکزی به دنبال کاهش عوارض از محل بیمه شخص ثالث است و قطعا در مراجع دیگر، در جلسات و محفل‌‌های دیگر پیگیر موانع بیمه‌گری است. وی با یاد‌آوری اینکه اوایل آذر ماه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جلسه داشته است، ادامه داد: بحث‌های بودجه‌‌ای‌‌ خیلی ریز و جدی با کمیسیون مطرح شد و در روز ملی بیمه که فضای علمی است، بهتر است ایده‌های نو، افکار نو و بحث‌های نو مطرح شود و هوای تازه‌‌ای درصنعت بیمه کشور جریان پیدا کند.

دنياي اقتصاد -  درهمایش بیمه و توسعه امسال که ۱۳ آذر ماه برگزار شد، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران از تعیین عوارض هزار میلیارد تومانی بیمه شخص ثالث توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه۱۴۰۲ خبرداد و رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز از مذاکرات خود با سازمان برنامه در جهت کاهش این رقم سخن گفت.

حال طبق شنیده‌ها درجلسه هیات وزیران در لایحه بودجه۱۴۰۲ رقم هزار میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. بهزاد‌پور رئیس کل بیمه مرکزی ایران در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد»، مبنی براینکه چرا چالش‌های بیمه‌گری و مطالبات شرکت‌های بیمه بازرگانی توسط دبیرکل سندیکای بیمه‌گران در روز بیمه مطرح شد و رئیس کل تنها به ارائه آمارهای تکراری و تاثیر دانش‌بنیان‌ها برتوسعه صنعت بیمه اکتفا کرد، پاسخ داد: بیمه‌‌گران تشکل خود را دارند و می‌توانند، توسط این تشکل حرف خود را بزنند. اما به نظر من به عنوان رئیس کل همایش سالانه بیمه و توسعه بیشتر جنبه علمی دارد و تصورم این است که باید به موارد توسعه‌ای صنعت اشاره شود تا درخواست‌‌های صنفی.

بهزاد‌پور با بیان اینکه دبیرکل با صدای رسا مطالبات شرکت‌های بیمه را مطرح کرد، افزود: بیمه مرکزی به دنبال کاهش عوارض از محل بیمه شخص ثالث است و قطعا در مراجع دیگر، در جلسات و محفل‌‌های دیگر پیگیر موانع بیمه‌گری است. وی با یاد‌آوری اینکه اوایل آذر ماه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جلسه داشته است، ادامه داد: بحث‌های بودجه‌‌ای‌‌ خیلی ریز و جدی با کمیسیون مطرح شد و در روز ملی بیمه که فضای علمی است، بهتر است ایده‌های نو، افکار نو و بحث‌های نو مطرح شود و هوای تازه‌‌ای درصنعت بیمه کشور جریان پیدا کند.


رئیس کل بیمه مرکزی درپاسخ به پرسش دیگری درباره تعیین دستوری نرخ کارمزد به شبکه فروش و اینکه ورود دانش‌بنیان‌ها چه تاثیری بر جایگاه این شبکه دارد‌؟ وآیا برنامه‌های توسعه‌ای بیمه‌گران تقویت یا حذف نمایندگان بیمه‌هاست‌؟ متذکر شد: هیچ‌گاه به حذف نمایندگان شرکت‌های بیمه فکر نکردیم و بدون تردید این شبکه تقویت خواهد شد. بهزاد‌پور با اشاره به نقش شبکه فروش در ایجاد اشتغال در کشور یاد‌آور شد: حذف این شبکه یعنی ایجاد چالش بیکاری در کشور که مورد تایید هیچ فردی نیست. حیات صنعت بیمه به حضور بخش فروش فعال وابسته است و اگر نباشد، بخش‌های دیگر هم قادر به انجام وظایف و پیش‌‌بردن وظایفشان نیستند. بهزاد‌پور گفت: سوال اساسی این است، «چه کنیم که نمایندگان و کارگزاران در پیشبرد اهداف عالیه فعال‌‌تر و موثرتر باشند‌؟ باید چه کرد این صف مقدم بتواند فروش محصولات بیمه‌ای را بهتر انجام دهد‌؟» و پاسخ به این سوالات می‌تواند تجهیز و آماده‌سازی عرصه فناوری برای فعالیت قدرتمند شبکه فروش باشد.

رئیس شورای عالی بیمه درباره توسعه دانش‌‌بنیان‌ها در صنعت بیمه و ارزیابی‌اش از اقدامات گذشته بیمه مرکزی دراین راستا توضیح داد: در تمام زمینه‌ها قطعا بحث توسعه دانش‌‌بنیان‌‌ها را داریم و از بحث فرآیندهای داخلی خود بیمه مرکزی در حوزه نظارت تا فرآیندهای ارائه خدمات صنعت بیمه مانند پرداخت خسارات، ارائه محصولات، اخذ مجوزها، به عبارتی تمام ارتباطات و فرآیندهایی که در صنعت بیمه متصور است‌، طبیعتا باید با بهره‌مندی از فناوری‌های روز انجام شود. بهزاد‌پور با بیان اینکه بیمه مرکزی بر «بحث نظارت هوشمند»، پروژه بزرگی که با ابعاد وسیعی عملکرد صنعت بیمه را در بر می‌گیرد، تاکید دارد، افزود: این نظارت هوشمند، در آینده نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در فعالیت شرکت‌‌ها و حضور پررنگ‌‌ بیمه مرکزی در نظارت خواهد داشت. وی ادامه داد: بحث نظارت هوشمند، اولویت بیمه مرکزی است و البته در سایر بخش‌ها هم اجرایی خواهد شد و دراین خصوص که نهاد ناظر موفق بوده یا نه، باید گفت ما خودمان راضی نیستیم و قطعا باید سرعت بیشتر، تلاش بیشتر و خدمات متنوع‌تری داشته باشیم.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه «شاهد سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در منطقه مانند عراق هستیم. عراق بازار خوبی دارد و اخیرا عربستان و آمریکا سرمایه‌‌گذاری‌‌های زیادی به‌‌ویژه در حوزه انرژی در عراق انجام می‌دهند. اما سرمایه‌‌گذاران ایرانی و فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران، اصلی‌‌ترین مشکلی که برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها اعلام می‌کنند، بحث ریسک این منطقه است که پوشش بیمه‌‌ای می‌تواند این مسیر را هموار کند. آیا حاکمیت بیمه برای این موضوع فکری دارد‌؟» پاسخ داد: بسیاری از مشکلات فعالان اقتصاد درمنطقه حاصل تحریم است. اما درهمین شرایط هم برخی از شرکت‌‌های ایرانی کار را شروع کردند و در برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق هم حضور دارند. به نظرمی رسد مهم‌تر از حضور شرکت‌‌های بیمه و تعریف بیمه‌هایی که می‌توانیم آنجا پوشش دهیم، بحث مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک است.


بهزاد‌پور ادامه داد: سرمایه‌‌گذاری در کشورهایی نظیر عراق و دیگر کشورها، بهترین خدمتی است که شرکت‌‌های بیمه می‌توانند در مرحله اول انجام دهند. در این زمینه من هم از همکاران خودم در شرکت‌‌ها خواهش می‌کنم که حضور بیشتری داشته باشند. وی گفت: بیمه مرکزی هم اقداماتی در این زمینه داشته است، ارتباط‌‌هایی با وزارت امور خارجه برقرار و مکاتباتی انجام شد، به دنبال آن میزهایی را تعریف کردیم و الان سعی می‌کنیم در هر قرارداد متقابلی که در حال امضا است، حتما ردی از صنعت بیمه دیده شود. البته کار سختی را جلو می‌بریم اما امیدوارم که بتوانیم حضور قوی‌‌تر و فعال‌‌تری در منطقه داشته باشیم.

بهزاد‌پور درباره اجرای تکافل درصنعت بیمه و برنامه‌های پیش رو توضیح داد: دو رویکرد درباره تکافل وجود دارد، یکی بحث تکافل به عنوان محصول که تقریبا نهایی شده است و الان هم پنج شرکت بیمه آماده ارائه محصول تکافل هستند و دومی برخورد ما نسبت به تکافل به عنوان یک شرکت و یک نظام بیمه‌‌ای است. که درباره دومی باید با حوصله حرکت کنیم. وی ادامه داد: در مرحله محصول، افرادی که علاقه‌مندند این محصول را خریداری کنند، تقاضایی که در بازار ایجاد می‌شود، یک ارزیابی درست از این تقاضا پیدا خواهیم کرد، مشکلات اجرایی‌‌مان را شناسایی و مرتفع خواهیم کرد و بازخوردی که می‌‌گیریم، می‌تواند ما را در طراحی و پیاده‌‌سازی آن نظام تکافل کمک کند. بهزاد‌پور در خاتمه گفت: در کنار آن بحث کارگاه‌ها و سمینارهای علمی، استفاده از تجارب سایر کشورها و برگزاری جلسات آموزشی کمک بسیاری به تحقق این امر می‌کند.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: