کد خبر: ۲۰۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - 30 November 2022
در پی این ورشکستگی سم بنکمن‌فراید، مدیرعامل صرافی FTX اخیراً با انتشار یک نامه عذرخواهی اعلام کرد که تصمیمات غیرمنطقی او دلیل سقوط این صرافی است. او در نامه خود این‌طور نوشت: «همه ما در شرایط سخت و بحرانی تمایل داریم تصمیمات غیرمنطقی بگیریم.»

بیش از دو هفته از انحلال و ورشکستگی صرافی رمزارز FTX می‌گذرد. روز ۱۱ نوامبر، FTX؛ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان در بیانیه‌ای اعلام ورشکستگی کرد و در همین راستا ۱۳۰ شرکت گروه FTX به‌همراه شرکت تجاری آلامدار ریسرچ؛ یکی از شرکت‌های بنکمن‌‌فراید، مدیرعامل FTX با هدف ایجاد نظم برای رسیدگی به پرونده فصل ۱۱ در ایالت دلاور ایالات متحده اعلام آمادگی کردند. با اعلام این خبر، ارزش بیت‌کوین به ۱۶۳۶۱ دلار سقوط کرد.

اما ورشکستگی و بدهی‌های میلیون‌دلاری FTX به همین‌جا ختم نمی‌شود. خبر ورشکستگی این صرافی ارز دیجیتال تأثیر زیادی بر روند کاهشی در دنیای رمزارزها داشته و عده‌ای از واژه «سرایت کریپتویی» برای توصیف تأثیرات این ورشکستگی بر صنعت کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند.

از زمان این ورشکستگی وام‌دهندگان کار وام‌دهی را متوقف کرده‌اند، توکن‌هایی که کمتر شناخته‌شده‌اند، ارزش خود را از دست داده‌اند و ارزهای دیجیتال پیشرو مانند بیت‌کوین و اتر، همچنان به نزول یک‌ساله خود ادامه می‌دهند.

در پی این ورشکستگی سم بنکمن‌فراید، مدیرعامل صرافی FTX اخیراً با انتشار یک نامه عذرخواهی اعلام کرد که تصمیمات غیرمنطقی او دلیل سقوط این صرافی است. او در نامه خود این‌طور نوشت: «همه ما در شرایط سخت و بحرانی تمایل داریم تصمیمات غیرمنطقی بگیریم.»

برخی کارمندان FTX که کار و حتی ممکن است سرمایه خود را از دست داده باشند این عذرخواهی مدیرعامل سابق FTX را «ناکافی و دیرهنگام» دانستند.

پس از این ورشکستگی، بسیاری از شرکت‌ها و صرافی‌های فعال در این حوزه کاربران و مشتریان خود را از دست داده یا حتی برخی نیز برای پیشگیری از وقوع فاجعه به استقبال آن رفته‌اند. به‌عنوان مثال بری سیلبرت از شرکت ارز دیجیتال DCG فاش کرده که این شرکت بیش از دو میلیارد دلار بدهی دارد و دلیل این افشاگری را هم آرام‌کردن سرمایه‌گذاران بعد از وقایع FTX عنوان کرد.

بری سیلبرت، بنیان‌گذار گروه ارز دیجیتال به فهرست رو به افزایشی از رهبران صنعت پیوسته که در تلاش برای آرام‌کردن سرمایه‌گذاران پس از فروپاشی ناگهانی FTX هستند.

Coinbase، Binance و Crypto.com نیز از جمله صرافی‌هایی هستند که به طور مشابه تمام تلاش خود را برای کاهش نگرانی‌های مشتریان برای جلوگیری از اجرای نوع اقدامات FTX روی سپرده‌های مشتریان انجام داده‌اند. آنها هر کدام از تقلب آشکار FTX از سرمایه‌گذاران و مشتریان شوکه شده و تأکید کرده‌اند که دارایی‌های مشتریان‌شان امن است.

بایننس نیز به‌دنبال حواشی این صرافی و تأثیر مخرب آن بر صنعت کریپتو با انتشار جزئیات جدیدی از یک صندوق بازیابی اعلام کرد به دنبال یک حمایت یک میلیارددلاری برای سرپا‌نگه‌داشتن صنعت بعد از فاجعه FTX است.

بایننس در یک پست وبلاگی اعلام کرد یک میلیارد دلار تعهدات اولیه را به صندوق بازیابی اختصاص خواهد داد. این شرکت اضافه کرد ممکن است در یک مقطع زمانی در آینده این مبلغ را در صورت نیاز به دو میلیارد دلار افزایش دهد.

ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس به‌عنوان یک ناجی جدید برای این صنعت بیمار ظاهر شده و قرار است شکاف بنکمن‌فراید را پر کند؛ شرکتی که قبل از فروپاشی آن، تعدادی از شرکت‌های رمزنگاری تحت محاصره را خریداری کرده یا در آنها سرمایه‌گذاری کرده بود.

ژائو پیش‌تر هم در اظهار نظری گفته بود قصد دارد از «اثرات سرایت آبشاری» بیشتر ناشی از فروپاشی FTX جلوگیری کند. طبق اعلام صرافی بایننس حدود ۱۵۰ شرکت قبلاً برای حمایت از صندوق مذکور درخواست داده‌اند.

با این حال بازارهای رمزارز واکنش قابل توجهی به این خبر نشان ندادند و در قیمت رمزارزهای مطرحی مانند بیت‌کوین و اتر تغییر چندانی حاصل نشده است.

یکی دیگر از حواشی ایجادشده پیرامون FTX ورشکستگی BlockFi است. BlockFi یک پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر کریپتو است که در ماه گذشته میلادی اعلام ورشکستگی کرد و این خبر با واکنش‌های متعددی همراه بود و جالب است که این استارتاپ ورشکسته FTX را دلیل ورشکستگی خود اعلام کرده و گفته قصد دارد از هلدینگ مدیرعامل سابق FTX شکایت کند.

این پلتفرم وام‌دهی کریپتو شکایتی علیه شرکت هلدینگ سام بنکمن‌فراید، مدیرعامل سابق FTX به نام Emergent Fidelity Technologies تنظیم کرده است. BlockFi امیدوار است بتواند سهام بنکمن‌فراید را در Robinhood که در اوایل ماه جاری به‌عنوان وثیقه استفاده شده بود به دست آورد.

 

منبع : راه پرداخت

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: