کد خبر: ۲۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - 29 November 2022
بررسی ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه
یکی از ریسک هایی که شرکت‌های بیمه از سال 1399 گرفتار آن شدند بورس است. در سال گذشته نزدیک به 900 هزار میلیارد ریال شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کردند.

شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاری‌های مختلفی دارند. در حوزه‌های مختلفی ازجمله سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت و بلندمدت، اوراق مشارکت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صکوک و سایر ابزارهای پولی و مالی، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی، سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و تسهیلات شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

به گزارش بانکداری ایرانی، اغلب شرکت‌های بیمه به دلیل پوشش ریسک خود تلاش می‌کنند تا پول خود را که از عملیات بیمه‌گری کسب‌شده در بخش سپرده بانکی بلند و کوتاه‌مدت ، اوراق مشارکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درصد سود مشخص سالانه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بر اساس آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی، محدودیت‌های برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در نظر گرفته‌شده که بر اساس بررسی ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه است. بعضاً شرکت‌ها نیز این درصد بندی را رعایت می‌کنند.

شرکت‌های بیمه همه تخم مرغ‌ها را در سبد بورس گذاشتند

اما یکی از ریسک هایی که شرکت‌های بیمه از سال 1399 گرفتار آن شدند بورس است. در سال گذشته نزدیک به 900 هزار میلیارد ریال شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کردند، اما بازدهی در بورس به مراتب کمتر از بازدهی در سرمایه‌گذاری‌ها دیگر بوده است.

در شش‌ماهه نخست امسال شرکت‌های بیمه نزدیک به 600 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشتند. بازدهی بورس در یک ماه گذشته حدود 7درصد، بازدهی سه‌ماهه حدود 3درصد ، بازدهی شش‌ماهه حدود 11 درصد و بازدهی سالانه تا زمان تنظیم گزارش 0.7 درصد بوده است.بنابراین این مساله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برای شرکت‌های بیمه عایدی نداشته است.

بر اساس بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه تا اینجا بیش از 550 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کردند که حدود 170 هزار میلیارد ریال از این رقم در بورس سرمایه‌گذاری شد و شش هزار میلیارد ریال بازدهی داشت. این در حالی است که در بخش‌های دیگر و سرمایه‌گذاری‌های دیگر شاهد بازدهی بالاتری بوده و وضعیت مانند سرمایه‌گذاری در بورس نبود.

بااین‌وجود شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری در بورس را همچنان جذاب‌تر از دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری می‌دانند و قطعاً در این بازار می‌مانند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: