کد خبر: ۲۰۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 28 November 2022
بررسی وضعیت درآمد ارزی بانک تجارت؛
بانک تجارت یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی است که برای شرکت‌های ایرانی خدمات زیادی را در خصوص ارزی ارائه می‌کند.

بانک تجارت یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی است که برای شرکت‌های ایرانی خدمات زیادی را در خصوص ارزی ارائه می‌کند. این بانک دارای جمع دارایی‌های ارزی و تعهدات ارزی مشتریان به ارزش 4586 هزار میلیارد ریال است که بخش مهم و اعظم آن را یورو، دلار، ون کره جنوبی، یوان چین ، درهم امارات و فرانک سوییس تشکیل می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین رقم دارایی در صنعت بانکداری ایران است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  منابع ارزی بانک تجارت بر اساس قوانین بانک مرکزی و قوانین بانکداری جهانی بوده و بیشتر صرف ضمانت‌نامه‌های طرف قرارداد می‌شود که مشمول تحریم نبوده تا بانک را متوجه مشکلی نکند.
بر اساس این گزارش، بر اساس صورت‌های مالی شهریور 1401 بانک تجارت، دارایی‌ها و بدھي‌ھاي پولي ارزي بانک بر اساس نرخ‌های اعلامي بانک مرکزي، 220 هزار دو 157 ریال برای یورو و 200هزار ریال برای هر دلار بود برای سال 1399، هر یورو 190 هزار ریال و هر دلار 159 هزار ریال در نظر گرفته‌شده و قطعاً در حال حاضر با توجه به رشد نرخ ارز در سامانه‌های رسمی بانک مرکزی بانک‌ها این رقم باید افزایش یابد و این رقم‌ها بر اساس آخرین رقم رسمی بانک مرکزی است. لذا ساير اسعار بر مبناي نرخ برابري آن به يورو در پايان ھر سال تسعیر می‌شود. در کل می توان گفت که در حال حاضر از اين بابت مبلغ 23 هزار و 246 میلیارد ریال سود خالص مبادلات و معاملات ارزی منظور شد درحالی‌که سال قبل از آن این مبلغ 61 هزار میلیارد ریال بود.

علاوه بر این ، از محل تسعیر ارز در شهریور امسال 22 هزار میلیارد ریال به حساب حقوق صاحبان سهام لحاظ شد که در پایان دوره عملیاتی می‌شود. این در حالی است که این رقم در پایان سال گذشته 21 هزار میلیارد ریال بود.

افزون بر این می توان اشاره کرد به اینکه بانک تجارت در شش‌ماهه نخست امسال اعلام کرده که مانده تسهیلات ارزی 485 هزار و 201 میلیارد ریالی دارد. این رقم در اسفند 484هزار میلیارد ریال بود. در همین دوره سپرده ارزی بانک 378 هزار میلیارد ریال بود دوره شش ماه تسهیلات اعطایی سه هزار و 746 میلیارد ریال بود.
همچنین بر اساس عملیات ارزی بانک ، در شهریور امسال از محل مبادلات ارزی مبلغ پنج هزارو 370 میلیارد ریال سود کسب کرده و علاوه بر سود، از محل کارمزد دریافتی ضمانت‌نامه‌های ارزی طی شش ماه بانک دو هزار و 486 میلیارد ریال درآمد کسب کرد.

و در نهایت اینکه بانک تجارت طی شش‌ماهه منتهی به شهریور 1401 بر اساس تسهیلات ارزی، مبلغ چهار هزار و 249 میلیارد ریال درآمد کسب کرده و در مقابل آن تنها 27 میلیارد ریال هزینه پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، بانک تجارت بر اساس اقدامات قانونی خود در حوزه ارزی، دارای محل درآمدزایی مناسبی است که علاوه بر منفعت مالی برای اقتصاد کشور نیز سود قابل‌توجهی دارد چراکه هیچ شرکتی در جهان امروز بدون ضمانت بانکی قادر به تعامل با دیگر شرکای بین‌المللی خود نخواهد بود و تنها زمانی یک شرکت توان مبادله کالای با دیگر شرکای تجاری خود را خواهد داشت که بانک معتبری ان را ضمانت کند و بانک تجارت در این زمینه برای بنگاه های اقتصادی ایران گامهای بزرگی بر اساس چهار چوب قوانین بانک مرکزی ایران و لحاظ کردن قوانین بین‌المللی و تحریمهای غربی برداشته است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: