کد خبر: ۲۰۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 17 November 2022
حميد اسلامي‌منوچهري / كارشناس امور بانكي

تبعیض جنسیتی درباره زنان، تاریخ دور و دراز و جغرافیای وسیعی در گستره گیتی دارد. نابرابری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درباره زنان امروزه حتی در کشورهای پیشرفته هم دیده می‌شود. اگرچه این نابرابری در جوامع سنتی نمود بیشتری دارد. یکی از جلوه‌های بارز این بی‌عدالتی در عرصه بازار کار خودنمایی می‌کند. در کشورهای مختلف اعم از پیشرفته و در حال توسعه، سهم زنان از بازار اشتغال و موقعیت‌های مدیریتی همواره کمتر از مردان بوده است.

در کشور ما نیز این تبعیض جنسیتی وجود دارد و مشارکت زنان را در عرصه‌های مختلف ازجمله فرصت‌های شغلی و به ویژه مدیریتی تحت تاثیر قرارداده است. آخرین آمار مربوط به بازار کار در ایران نشان می‌دهد در بهار سال جاری از تعداد کل شاغلان که ۲۳میلیون و ۵۷۷هزار نفر برآورد شده، ۴/ ۸۴درصد سهم مردان و ۶/ ۱۵درصد سهم بانوان بوده است.

این تبعیض جنسیتی در نظام بانکی کشور بیشتر در بخش مدیریت‌های ارشد نمود یافته است اگرچه در سطح شعب و به اصطلاح «صف» نیز کاملا مشهود است. نگاهی به آمار نیروی انسانی در بانک‌ها اعم از دولتی، خصوصی و خصوصی شده نشان می‌دهد در هیچ یک از بانک‌های یادشده زنان در جایگاه مدیریت‌های ارشد از جمله مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره قرار ندارند.

در نیروهای ستادی بانک‌ها علاوه بر مدیریت‌های ارشد توزیع عادلانه مدیریت‌های میانی نیز درباره بانوان رعایت نشده و زنان بیشتر در مدیریت‌های کم‌اهمیت‌تر ایفای نقش می‌کنند. در شعب بانک‌ها هم زنان معمولا در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار گرفته‌اند که شغلی پراسترس و طاقت‌فرسا است و تعداد مدیران و معاونان زن در کلیه شعب انگشت‌شمار است. این وضعیت در بین بانک‌های دولتی و خصوصی شده به مراتب از بانک‌های خصوصی بیشتر دیده می‌شود. بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۵درصد از ۱۷۰هزار نفر شاغلان بانکی را زنان تشکیل می‌دهند.

بیشترین درصد اشتغال بانوان با ۹/ ۴۸درصد در بانک خصوصی کارآفرین گزارش شده و کمترین آن به بانک انصار با ۹/ ۰درصد تعلق دارد که چندسالی است در بانک سپه ادغام شده است. در بین بانک‌های دولتی بانک صنعت و معدن با حدود۳۳درصد بیشترین شاغلان زن را در خود جای داده و کمترین درصد با حدود ۵/ ۸درصد به بانک ملی اختصاص یافته است.

بانک‌های خصوصی شده صادرات، ملت و تجارت هم به ترتیب ۱۷درصد، ۱۲درصد و ۲/ ۱۷درصد از فرصت‌های شغلی خود را در اختیار زنان قرار داده‌اند. نگاهی به میانگین تحصیلات زنان شاغل در بانک‌ها نشان می‌دهد تنها ۱/ ۰درصد زنان شاغل در بانک‌ها مدرک تحصیلی دکترا دارند و در بانک‌های آینده، خاورمیانه، ملت، رفاه کارگران، تجارت، سامان، صادرات، مسکن، سپه، کشاورزی و ملی مشغول به کار هستند. همچنین ۱۲درصد از زنان شاغل در بانک‌های کشور مدرک تحصیلی فوق لیسانس، ۸/ ۶۷درصد لیسانس، ۸/ ۹درصد فوق دیپلم و ۲/ ۰درصد سیکل و کمتر از آن دارند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: