کد خبر: ۲۰۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 12 November 2022
تمامی شرکت‌ها و بنگا‌ه‌های اقتصادی ازجمله بانک‌ها که در بورس حضور دارند و سهمی عام هستند، برای آینده شرکت پیش‌بینی‌هایی می‌کنند و وعده‌هایی به سهامداران خود می‌دهند.

تمامی شرکت‌ها و بنگا‌ه‌های اقتصادی ازجمله بانک‌ها که در بورس حضور دارند و سهمی عام هستند، برای آینده شرکت پیش‌بینی‌هایی می‌کنند و وعده‌هایی به سهامداران خود می‌دهند. معمولاً این پیش‌بینی‌ها به سه بخش خوش بینانه یا همان محافظه‌کارانه، خوش‌بینانه و به‌اصطلاح خیالی و درواقع بینانه است. معمولاً بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و بانک‌ها پیش‌بینی واقع بینانه از آینده و سال مالی پیش رو ارائه می‌کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک ملت به‌صورت واقع بینانه پیش بینی هایی را برای امسال انجام داده است که در بخش‌هایی از صورت‌های مالی خود ، پیش بینی هایی در خصوص افزایش درآمد و افزایش هزینه ارائه کرده‌است.

هزینه‌های واقع گرایانه
بانک ملت از جمله بانک‌های است که هزینه‌های زیادی دارد و بر اساس تورم قطعاً این هزینه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. بانک ملت پیش‌بینی کرده بود که بر اساس تورم 45 درصدی که در سال گذشته مطرح بود افزایش هزینه 45 درصدی در بخش‌های هزینه‌های اداری و فروش و نیروهای انسانی داشته باشد اما با مدیریت هزینه توانست بسیار کمتر از این رقم افزایش دهد.

هزینه‌های بانک ملت در ماه مهر، بر اساس سود سپرده‌گذاری 264 هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مالی 17 هزار میلیارد ریال و هزینه کارمزد مبلغ 14 هزار میلیارد ریال بود.

هزینه سپرده بانک ملت در مهر 1401 مبلغ 264 هزار و 913 میلیون تومان بود. فارغ از رقم هزینه و بالا و پایین رفتن آن در صورت سود و زیان بانک ملت، این رقم نشان از توجه سپرده‌گذاران به این بانک است. علت اصلی این مساله به اطمینان شهروندان به یک بانک است.

رقم 8492هزار میلیارد ریال مانده سپرده ، یعنی رقمی به بزرگی یک‌ششم نقدینگی کشور که در بانک ملت مانده و عاملی برای تخریب اقتصاد نشده است. این مسئله از این رو دارای اهمیت است که بدانیم ضریب فزاینده در ایران بالاتر از رقم هشت درصدی است.

بررسی وضعیت هزینه بانک ملت در ماه‌های پیش رو
بانک ملت پیش‌بینی کرده است تا پایان سال 1401 رشد 55 درصدی میانگین منابع ریالی نسبت به سال 1400 مورد انتظار است. این در حالی است که بیش از 75 درصد منابع ارزان به دست آورد.
جمع سپرده‌های غیر هزینه زای بانک ملت در ماه های اخیر رشدی 75 درصدی داشته و به رقم 1138 هزار میلیارد ریال رسید. این در حالی است که سپرده هزینه زای شرکت رشدی 29 درصدی را تجربه کرد. رشد 75 درصدی ناشی از رشد میانگین سپرده‌های جاری در حدود 86 درصد و میانگین سپرده‌های قرض‌الحسنه در حدود 27 درصد می‌باشد.

آیا بانک ملت توانست به پیش‌بینی‌های خود عمل کند؟

 

درآمدی فراتر از پیش بینی‌ها
بانک ملت بر اساس میزان تسهیلات و اقدامات درآمدزا، درآمدهای بانک ملت چند بخشی است. درآمد از محل تسهیلات، درآمد سپرده‌گذاری، درامد از محل اوراق بدهی، درآمد سرمایه‌گذاری و درآمد کارمزد محل‌های کسب درآمد بانک ملت است.

در حقیقت از محل تسهیلات 500هزار میلیارد ریال، از محل درآمد سرمایه‌گذاری 53 هزار میلیارد ریال، از محل اوراق بدهی 20هزار میلیارد ریال، از محل سرمایه‌گذاری، 548 میلیارد ریال، از محل کارمزد 54 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است. که نزدیک به 630 هزار میلیارد ریال مجموع درامد بانک ملت در هفت‌ماهه منتهی به مهر 1401 بوده است.

بر اساس میانگین هفتگی بانک ملت، این بانک رشدی 70 درصدی را نسبت به سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال تجربه کرد.

در نیمه نخست سال گذشته عملکرد تسهیلات و درآمدی بانک ملت مبلغ 2195 هزار میلیارد ریال بوده که در سال جاری به رقم 2625 هزار میلیارد ریال رسید.

درامدهای دیگر بانک ملت عبارت از سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود با 615 میلیارد ریالی، فروش وثایق 500 میلیارد ریال و سایر هزینه‌ها به مبلغ یک هزار میلیارد ریال بوده است.

لیلا فریادرس
برچسب ها: بانک ملت ، وبملت ، بانکی ، تورم ، بورس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: