کد خبر: ۲۰۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 09 November 2022
رئیس واحد حسابرسی داخلی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: بیشترین تعداد وام‌های پرداختی در کشور مربوط به ۲ بانک قرض‌الحسنه است و در عین حال رکورد کمترین مطالبات در نظام بانکی نیز مربوط به این ۲ بانک است که این نشان از صداقت عمل، اقبال عمومی و تعهد مشتریان نسبت به بانک‌های قرض‌الحسنه دارد.

تعداد بالای وام پرداختی و معوقات اندک، نشانه اقبال عمومی به بانک‌های قرض‌الحسنه استرئیس واحد حسابرسی داخلی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: بیشترین تعداد وام‌های پرداختی در کشور مربوط به ۲ بانک قرض‌الحسنه است و در عین حال رکورد کمترین مطالبات در نظام بانکی نیز مربوط به این ۲ بانک است که این نشان از صداقت عمل، اقبال عمومی و تعهد مشتریان نسبت به بانک‌های قرض‌الحسنه دارد.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «میلاد سالم نژاد» رئیس واحد حسابرسی داخلی بانک از روند رو به رشد و بلوغ بانکداری قرض الحسنه و تولید محصولات نوین بر پایه قرض الحسنه در بانکداری خرد و حمایت از تولید ملی در نظام بانکداری کشور خبر داد.

سالم‌نژاد در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ترویج بانکداری قرض‌الحسنه، با اشاره به اینکه اصل و اساس اقتصاد از نگاه دین مبین اسلام، توزیع عادلانه ثروت، درآمد و رفاه در بین آحاد جامعه است، افزود: با در نظر گرفتن این اصل، استقرار رفاه نسبی از اهداف پیاده‌سازی نظام بانکداری اسلامی است.
وی اظهار داشت: در متن قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۱۳۶۲، مشمولیت عمومی استفاده از منابع بانکی در بین آحاد مختلف جامعه و دسترسی افراد به منابع بانکی مورد تأکید قرار گرفته است.

لزوم نگاه تخصصی به قرض‌الحسنه
سالم‌نژاد گفت: بر خلاف اینکه بانک‌های تجاری بعد از انقلاب اسلامی خدماتی را در زمینه قرض‌الحسنه که یکی از عقود اسلامی است ارائه کردند، اما با توجه به ساختار مالی آن‌ها، پیاده‌سازی بانکداری خرد و دسترسی عمومی به منابع بانکی میسر نبود و نیازهای خرد جامعه مغفول واقع شده بود.
وی خاطرنشان ساخت: تأسیس اولین بانک قرض‌الحسنه در سال ۱۳۸۶ سبب استقرار علمی و نظام‌مند بانکداری قرض‌الحسنه و خرد در نظام اقتصادی کشور شد و کارنامه ۲ بانک قرض‌الحسنه در ۱۵ سال گذشته نشان از عملکرد درخشان در همه حوزه‌های فعالیت آن‌ها داشته است.

ضرورت اعمال قوانین خاص بانکداری قرض‌الحسنه
سالم‌نژاد تصریح کرد: فلسفه قرض‌الحسنه با سود و بهره هیچ سنخیتی ندارد و همه منابع جذب شده در بانک‌های قرض‌الحسنه با نیت خیرخواهانه و کمک به نیازمندان و مشارکت در اشتغال و تولید ملی، سپرده‌گذاری می‌شود. این منابع با هیچ وعده‌ای مبنی بر پرداخت سود یا جایزه جذب نشده و هیچ سودی نیز از وام‌گیرندگان دریافت نمی‌شود.
وی با اشاره به تفاوت ساختاری و عملیاتی بین بانک‌های قرض‌الحسنه و تجاری، اظهار داشت: انتظار می‌رود اعمال قوانین نظارتی اختصاصی از سوی نهادهای قانون‌گذار موجب ایجاد فضای بهتری برای تجهیز و تخصیص منابع خرد شود.

بانکداری قرض‌الحسنه حامی حقوق مصرف‌کننده
سالم‌نژاد ضمن اشاره به این موضوع که بیشترین تعداد وام‌های پرداختی در کشور مربوط به ۲ بانک قرض‌الحسنه است، گفت: رکورد کمترین مطالبات در نظام بانکی نیز مربوط به این ۲ بانک است که این نشان از صداقت عمل، اقبال عمومی و تعهد مشتریان نسبت به بانک‌های قرض‌الحسنه دارد.

رئیس واحد حسابرسی داخلی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: کارنامه درخشان بانکداری قرض‌الحسنه در ورود به حوزه اشتغال و حوزه تأمین مالی خرد و ایجاد قدرت مالی در متقاضیان خرید کالا و خدمات با استفاده از طرح کالاکارت، سبب رونق تولید و کسب‌وکار در فروشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده است.
وی تأکید کرد: در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، علاوه بر اینکه در متن تفاهمنامه‌های طرح حمایت از کالای ایرانی کیفیت و قیمت مناسب، تحویل به‌موقع کالا و همچنین خدمات پس از فروش لحاظ شده، نظارت مستمر جهت رضایت‌مندی مشتری از طریق سامانه‌های ارتباط با مشتری نیز در دستور کار قرار دارد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: