کد خبر: ۲۰۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - 02 November 2022
درحالیکه مدیر عامل بانک ملی می‌گوید برای پرداخت وام‌های خرد نیازی به بررسی میانگین حساب نیست، بررسی‌ها از برخی شعب بانک ملی حاکی از این است که این بانک فقط با بررسی میانگین حساب وام می‌دهد.

درحالیکه مدیر عامل بانک ملی می‌گوید برای پرداخت وام‌های خرد نیازی به بررسی میانگین حساب نیست، بررسی‌ها از برخی شعب بانک ملی حاکی از این است که این بانک فقط با بررسی میانگین حساب وام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که در این گزارش به طور نمونه شرایط وام‌دهی از سوی بانک ملی و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک ملی، این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام را بلوکه نمی‌کند یا برای ضمانت وام، وثیقه نقدی نمی‌خواهد. اما شرایط پرداخت وام در این بانک به این صورت است که فقط از طریق بررسی میانگین حساب شش ماهه متقاضی، وام می‌دهد.

در این زمینه، مسئول اعتبارات یکی از شعب بانک ملی می‌گوید که برای پرداخت وام باید میانگین حساب متقاضی در بازه شش ماهه معادل ۱۲.۵ میلیون تومان باشد تا بتوان ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفت.

طبق گفته مسئول اعتبارات این شعبه، علاوه بر داشتن میانگین حساب، فردی که یک وام ۱۰۰ میلیونی می‌خواهد باید ضامن هم بیاورد.

علاوه بر این، شعبه دیگری از بانک ملی نیز شرط اصلی پرداخت وام را میانگین حساب شش ماهه اعلام کرده و می‌گوید میانگین حساب باید ۱۵ درصد از مبلغ وام مد نظر را پوشش دهد تا بتوان آن مبلغ را از بانک به‌عنوان وام دریافت کرد.

همچنین، مسئول اعتبارات یکی از شعب بانک ملی اعلام کرد که برای دریافت یک وام ۵۰ میلیونی از این بانک حداقل میانگین حساب شش ماهه متقاضی باید حدود هشت میلیون تومان باشد.

البته، لازم به ذکر است که بانک ملی برای پرداخت وام علاوه بر بررسی میانگین حساب، ضامن و گواهی کسر از حقوق می‌خواهد و رتبه اعتباری متقاضی را نیز بررسی می‌کند.

در شرایطی بانک ملی فقط از طریق بررسی میانگین حساب وام می‌دهد، چندی پیش مدیر عامل این بانک به ایسنا اعلام کرده بود که برای پرداخت تسهیلات خرد شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم و بانک‌ها باید به کسانی که در شعبه مربوطه حساب دارند، متناسب با اعتبارسنجی وام بدهند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: