کد خبر: ۲۰۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 29 October 2022
رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین خواستار تعدیل نظریه مقایسه «توسعه صنعت بیمه با دو بازارپول و سرمایه به عنوان سه ضلع اصلی بازارمالی» شد و یادآوری کرد: بیمه درایران، از لحاظ فنی و تکنیکی صنعت پیشرویی است، به طوری که قبل از محدودیت در روابط بین‌المللی، همکاری که صنعت بیمه ایران با بازارهای خارجی داشت، هیچ‌کدام از بانک‌ها و بورس نداشتند.

 رئیس کل بیمه مرکزی ایران از ایجاد «میز تخصصی بیمه» در وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌های بزرگ و اصلی کشورمان خبر داد و گفت: نتایج مذاکرات برخی شرکت‌های بیمه داخلی با صنعت بیمه روسیه به بیمه مرکزی اعلام شده اما خود بیمه مرکزی ایران اقدامات دیگری دراین راستا شروع کرده است.

مجید بهزادپور با تاکید براینکه بدون حضور در بازار‌های خارجی نمی‌توانیم انتظار رشد قابل‌توجهی ازصنعت بیمه داشته باشیم، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بیمه مرکزی ایران با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان درصدد ایجاد«میز اختصاصی بیمه»در خود وزارت‌خارجه ایران و سفارتخانه‌های بزرگ و اصلی درسایر کشورهاست که با هدف قرارگرفتن این صنعت در دستور کارمذاکرات مهم اقتصادی و سیاسی ایران، اجرا خواهد شد. رئیس‌کل بیمه‌مرکزی درپاسخ به«پرسش «دنیای‌اقتصاد»، مبنی براینکه آیا سفر مدیران بیمه‌های اتکایی امین، دانا و آسیا به روسیه برای توسعه همکاری‌های اتکایی با این کشور بوده و روسیه جایگزین احتمالی برای امضا نشدن برجام است؟گفت: مذاکره با روسیه برای همکاری‌های اتکایی ربطی به برجام ندارد.

بهزاد‌پور توضیح داد: بیمه، صنعتی بین‌المللی است و صادرات خدمات بیمه به سایر کشورها فارغ از مساله برجام است. همان‌طور که با امضای برجام همکاری‌ها با کشورهای غربی آغاز می‌شود و آماده آن هستیم، سایر کشورها به‌ویژه همسایگان شمالی هم مورد نظر ما هستند و به آنها به عنوان گزینه جایگزین نگاه نمی‌کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین خواستار تعدیل نظریه مقایسه «توسعه صنعت بیمه با دو بازارپول و سرمایه به عنوان سه ضلع اصلی بازارمالی» شد و یادآوری کرد: بیمه درایران، از لحاظ فنی و تکنیکی صنعت پیشرویی است، به طوری که قبل از محدودیت در روابط بین‌المللی، همکاری که صنعت بیمه ایران با بازارهای خارجی داشت، هیچ‌کدام از بانک‌ها و بورس نداشتند.

بهزادپوردرپاسخ به این پرسش که «آیا رئیس کل با این گفته که صنعت بیمه کشورهمپای دو بازار پول و سرمایه رشد ندارد و مترقی نیست، مخالف است؟» متذکر شد: این پرسش دو بخش دارد و نیازمند اصلاح است. بله دربخشی که صنعت بیمه کشورمان به جایگاه واقعی خود نرسیده و جای کاربسیاردارد، موافقم. اما با این نظریه که بازار بیمه درمقایسه با بانک و بورس رشد ندارد و مترقی نیست، مخالفم و این گفته را قبول ندارم. وی با تاکید براینکه ازلحاظ تکنیکی و بهره‌مندی از سیستم‌های الکترونیکی دربازار بیمه کشورمان اتفاقات خوبی افتاده و از این لحاظ از مجموعه‌های بانکی و بورسی خیلی عقب‌تر نیستیم، افزود: بیمه، از لحاظ تکنیکی و فنی صنعت نوین و پیشرویی است و قبل از تحریم‌ها شرکت‌های بیمه کشور در صادرات و واردات خدمات بیمه با بازار بین‌الملل همکاری خوبی داشت و این موضوع نشانگر مترقی بودن این صنعت از نظر تکنیکی و فنی است. اما همان‌طور که اشاره شد، این صنعت با پتانسیل و ویژگی‌های خاص به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است.


رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به نقش این صنعت دراقتصاد کشورگفت: برای حرکت اقتصادی کشور، از ظرفیت‌های صنعت بیمه به طورجدی استفاده نشده است، در حالی که پتانسیل‌های بازار بیمه، جزو نقاطی هستند که اقتصاد کشور می‌تواند با اتکای جدی به آن، شتاب گیرد. اما این ظرفیت‌ها یا شناسایی نشده‌اند یا فعال نیستند. بهزاد‌پور درباره اینکه برای عبورازاین شرایط باید چه کرد؟ توضیح داد: استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی نو، ورود و حضور استارت‌آپ‌ها هم در فرآیندها و هم درارائه محصولات‌ و خدمات می‌توانند، ارتباطات و تحولات اساسی را ایجاد کنند. وی با بیان اینکه دراولین فرصت به دست آمده، باید دوباره ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی از سرگرفته شود تا صنعت بیمه ایران به جایگاه اصلی خود دست یابد. ادامه داد: بیمه درکشور ما دارای سرمایه‌های ارزشمندی مانند، نیروی‌انسانی متخصص و مجربی است که می‌توانند دستیابی به جایگاه درست این صنعت را محقق کنند.

رئیس کل بیمه‌مرکزی ایران بار دیگر درخصوص مقایسه بازار بیمه با دو بازار پول و سرمایه یاد‌آورشد: هرچند از لحاظ حجم دارایی و گردش سرمایه، بیمه پایین‌تر از دو نهاد بانک و بورس است؛اما از نظرحجم تعهدات، این دو نهاد قابل مقایسه با صنعت بیمه نیستند. بهزاد‌پور گفت: چنانچه، تنها ریسک‌های بزرگ پرتفوی صنعت بیمه کشور را محاسبه کنیم، حجم تعهدات ما به ۵۰۰‌میلیارد دلار می‌رسد که رقم قابل‌توجهی است و اگر کل پرتفوی که شامل دو رشته شخص ثالث و درمان می‌شود را به آن اضافه کنید، تعهدات صنعت بیمه بالغ بر چهار برابر حجم نقدینگی کشوراست که کار بزرگی است و بیمه نقش بزرگی ایفا می‌کند.


او ادامه داد: بنابراین باردیگر توصیه می‌کنم که این مقایسه‌ها تعدیل شود و ما مسوولان بیمه‌ای کشور هم با توضیحات و دلایل فنی که ارائه می‌دهیم، به تحقق این امر کمک خواهیم کرد. بهزاد‌پور باردیگر تاکید کرد: با وجود تمام این شرایط، از صنعت بیمه ایران به‌خاطر اینکه به فراخور جایگاه خود، عملکرد ندارد، راضی نیستم و امیدوارم نقش‌های بزرگ‌تری درکشور ایفا کنیم.

قدرت رئیس کل در شورای عالی بیمه
بهزاد‌پور درباره قدرت رئیس‌کل درجایگاه ریاست شورای عالی بیمه و باور به خرد‌جمعی به جای اتخاذ تصمیمات سلیقه‌ای در دوران روسای کل سابق یاد‌آورشد: باور ندارم در گذشته روسای کل رفتارسلیقه‌ای داشته‌اند و بدون تردید تصمیمات گرفته شده در دوران گذشته بر اساس اقتضائات زمان بوده است. درعین حال توجه داشته باشید که ترکیب شورای عالی بیمه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد که شورا تحت‌تاثیر یک نگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه بیمه‌مرکزی مانند دبیرخانه شورای عالی بیمه عمل می‌کند و موضوعات پیش از بررسی و طرح در شورا در دبیرخانه آماده می‌شوند، ادامه داد: براین نکته اصرار دارم که تنها ویژگی خاصی که درساختار نظارت بیمه یافت می‌شود که مورد مشابهی ندارد، این است که رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس شورای عالی بیمه است اما حق رای ندارد، این نکته قانونی در هیچ نهاد مشابهی نیست و بدون تردید فلسفه قوی پشت این تصمیم قانونی بوده است و این گفته که سایر اعضای شورای عالی بیمه در تصمیم‌گیری‌ها دخالتی ندارند، درست نیست.

خدمات نوآورانه در صنعت بیمه
رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه و ارائه خدمات نوآورانه که موضوع همایش ۱۳ آذرامسال روز بیمه نیز هست، توضیح داد: توسعه در هر بعد آن نیازمند آمادگی و فرهنگ‌سازی است و سوئیچ نظارت بیمه مرکزی هم ازاین قاعده مستثنی نیست، بنابراین وقتی دیدم موضوع سوئیچ پیش از آنکه مورد بررسی فنی و تاثیرات مثبت آن قرار گیرد، دستخوش حواشی شده است، برای فعال‌سازی آن دست نگه داشتیم. این وقفه برای فرهنگ‌سازی آن و آمادگی فضا برای بهره‌مندی از آن رخ داد. بهزادپور ابراز امیدواری کرد سوئیچ نظارتی بیمه مرکزی قبل از ۱۳ آذرماه روز بیمه درکشورمان به جریان بیفتد. رئیس کل بیمه مرکزی ایران با ملی خواندن صنعت بیمه درخاتمه از رسانه‌ها درخواست کرد تا دراجرای برنامه‌های ملی این صنعت و انعکاس نکات مهم، او را در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای یاری کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: