کد خبر: ۲۰۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 27 October 2022
یک فعال اقتصادی معتقد است که ایجاد شفافیت، عدالت مالیاتی و جلوگیری از قاچاق و فساد و پولشویی ۵ مزیت مهم تفکیک حساب‌های تجاری است.

یک فعال اقتصادی معتقد است که ایجاد شفافیت، عدالت مالیاتی و جلوگیری از قاچاق و فساد و پولشویی ۵ مزیت مهم تفکیک حساب‌های تجاری است.

عباس آرگون، کارشناس اقتصادی و نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و گو با ایبِنا درباره تفکیک حساب‌‌های تجاری و غیر تجاری گفت: کمک به شفافیت در نظام اقتصادی حرکت مفیدی است و در صورتی‌که این کار به نحو درستی اجرا شود، عالی خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحب گردش‌های میلیاردی، حساب نظام مالیاتی ندارند و این مسئله نبود عدالت مالیاتی را نشان می‌دهد. تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری کمک می‌کند تا شاهد افزایش عدالت مالیاتی بیشتری در کشور باشیم. دولت در نتیجه آن این توانایی را به دست خواهد آورد تا حقوق خود را از فعالان اقتصادی بگیرد و پرداخت مالیاتی را گسترش دهد.


این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: بسیاری از پرداخت مالیاتی و بی عدالتی که در آن وجود دارد، ناراحت هستند که برای حل این مشکل به نحو مناسب وایجاد عدالت مالیاتی باید حساب‌های تجاری جایی در نظام مالیاتی کشور داشته باشد و دارندگان حساب‌ها باید مشخص کنند که دلیل گردش مالی پولی که وارد حساب آنان می‌شود، چیست؟ حق دولت از این گردش مالی باید پرداخت شود.


عضواتاق تهران در این خصوص تصریح کرد: اصل موضوع، کارارزشمند و خوبی به حساب می‌آید که مانعی برای انجام فرار مالیاتی خواهد بود، اما برای تعیین مالیات عادلانه وقانونی باید سایت اقتصادی مودیان احصا شود و این کار نیاز به دقت و برنامه ریزی مشخص و مرحله به مرحله دارد.


آرگون در ادامه افزود: تفکیک حساب تجاری و شخصی برای بحث شفافیت کمک کننده است و دولت حقوق خود را می‌تواند در برابرخدماتی که ارائه می‌کند از مردم به صورت مالیات دریافت کند. مقابل این مسئله پاسخگویی دولت است، به این معنا که دولت بابت محل هزینه این پول باید توضیح دهد و پاسخگو باشد، زیرا مردم نباید هزینه بزرگی دولت را پرداخت کنند. دولت باید چابک و کوچک شود تا بتواند خدمات مناسب با مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند را ارائه دهد.

وی در این خصوص بیان کرد: حجم بالای قاچاق یکی از بحث‌های مهم کشور است که در آن از پرداخت مالیات، حقوق گمرکی و تعرفه خبری نیست، بنابراین بحث گردش بالا مطرح شده در این قسمت مفهوم پیدا می‌کند، به همین دلیل در نظر گرفتن این مسئله به شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک خواهد کرد. همانطور که اشاره شد این کار خوب است، اما باید به خوبی اجرا شود تا در میانه راه قفل نشود.


نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه یادآور شد: مبدا و مقصد پول با استفاده از این شیوه مشخص خواهد شد، بنابراین در زمینه مبارزه با پولشویی هم مفید واقع می‌شود و حتی در جلوگیری از فساد نیز تاثیرگذاراست. وقتی در حساب یک کارمند دولت پول زیادی وارد می‌شود، جای تردید به وجود می‌آید و باید مقصد و مبدا آن روشن شود.

نگار کریمی
منبع: ایبنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: