کد خبر: ۲۰۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 25 October 2022
طرح تامین مالی زنجیره ای بسان یک "بازی برد-برد" خواهد بود که می تواند مزایای بسیاری را برای هرکدام از زنجیره های تولید تا مصرف صنعت لوازم خانگی به ا(دنبال داشته باشد.در این میان، پلتفرم‌های مختلف، می توانند در طرح تامین مالی زنجیره‌ای، نقش موثری ایفا کنند؛ در حال حاضر "پلتفرم سککوک" در تعامل با فعالان حوزه لوازم خانگی درصدد است 250 هزار قطعه لوازم خانگی را با کمک تکنیک‌های SCF در قالب بسته‌های حمایتی تامین کند و نیاز به نقدینگی مورد نیاز آن را کاهش دهد تا بتواند دوره تامین، تدارک و تسویه وجوه را حداقل تا 6ماه بدون بار شدید مالی توسعه دهد.

مشکل نقدینگی واحدهای اقتصادی همواره یکی از مسائل اساسی و مهم صنایع به ویژه صنعت لوازم خانگی در سال‌های اخیر بوده که به صورت پیوسته هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را به محدودیت و فشار روبرو می‌کرد. بررسی ها نشان می دهد اما به تازگی با اجرایی شدن "طرح تامین مالی زنجیره ای" و "کارت های اعتباری اصناف" مشکل کمبود نقدینگی صنعت لوازم خانگی برطرف شده و در این شرایط هم تولید وضع بهتری پیدا خواهد کرد و هم می‌توان هزینه‌های تمام شده را به نوعی مدیریت کرد که باعث تعادل قیمتها در بازار شود.

بر این اساس، طرح تامین مالی زنجیره ای بسان یک "بازی برد-برد" خواهد بود که می تواند مزایای بسیاری را برای هرکدام از زنجیره های تولید تا مصرف صنعت لوازم خانگی به ا(دنبال داشته باشد.در این میان، پلتفرم‌های مختلف، می توانند در طرح تامین مالی زنجیره‌ای، نقش موثری ایفا کنند؛ در حال حاضر "پلتفرم سککوک" در تعامل با فعالان حوزه لوازم خانگی درصدد است 250 هزار قطعه لوازم خانگی را با کمک تکنیک‌های SCF در قالب بسته‌های حمایتی تامین کند و نیاز به نقدینگی مورد نیاز آن را کاهش دهد تا بتواند دوره تامین، تدارک و تسویه وجوه را حداقل تا 6ماه بدون بار شدید مالی توسعه دهد.

در همین باره اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید می گوید: متاسفانه هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی در چند ماه اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده که با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، تولیدکننده دیگر توان افزایش قیمت را ندارد و می‌داند با گران کردن کالا همین مشتریان حداقلی را نیز از دست خواهد داد.

به گفته او، مواد اولیه و قطعات داخلی نسبت به قطعات وارداتی، افزایش قیمت بیشتری داشتند. مواد اولیه و قطعات تولید داخل نسبت به پارسال از ۱۵۰ تا هزار درصد افزایش قیمت داشتند؛ مثلا ورقی که قبلا 7هزار تومان بود حالا با هزینه بیش از 30 هزار تومان باید خریداری شود.

پازوکی با تاکید براینکه با هماهنگی و تعامل بیشتر زنجیره تولیدکننده و توزیع‌کننده و بانک حتی می توان قیمت ها را تاحد زیادی کاهش داد، می افزاید: طرح تامین مالی زنجیره‌ای می تواند تاثیر خوبی در قیمتها و تولیدات داشته باشد که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی با تاکید براینکه اگر قرار باشد قیمت کالایی پایین بیاید، باید تولید انبوه باشد، یادآور می شود: دولت باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد تا منابع بانک‌ها با بهره کم به سمت تولید هدایت شود. همچنین دولت باید در بخش مالیات تمام شرایط و وضعیت تولیدکننده را بسنجد.

وقتی کسبه 20روز در ماه حتی دشت نمی‌کنند چطور باید مالیات را به موقع پرداخت کنند؟ پازوکی تصریح می کند: کمبود نقدینگی یکی از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی است که در صورت اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای این مشکل نیز تا حد زیادی حل می‌شود. دود انحصارگرایی و خودبزرگ بینی در نهایت به چشم مصرف کننده خواهد رفت بنابراین باید حمایت های بیشتری از این صنعت داشت.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید می کند: تولید کنندگان لوازم خانگی نیازمند خوراک هستند، بنابراین از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی درخواست داریم که مواد اولیه و ارز را به موقع به دست کارخانه‌های لوازم خانگی برسانند.

وی با بیان اینکه نباید فقط 30 درصد تولید به چرخه توزیع داده شود و 70 درصد تولیدات به تعاونی ها و بازنشستگان و ...، ادامه می دهد: چرا وام 100میلیون تومانی برای خرید کالا مستقیم از تولیدکننده اعطا می‌شود؟ پس ما توزیع کننده ها کجا هستیم؟ بهتر است پول را بین توزیع کننده ها تخصیص دهند که محصولات را از شرکت ها بخرند و نظارت هم با اتحادیه و تعاونی باشد.

پازوکی خاطرنشان می کند: ضروری است تا با کمک دولت چرخه و زنجیره تولید در کارخانه‌های لوازم خانگی تحکیم شود. کارخانه‌های لوازم خانگی تمام تلاش خود را می‌کنند تا تولیدات با کیفیت در کشور تولید و پس از تامین نیازهای داخل برای صادرات این محصولات برنامه‌ریزی کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: