کد خبر: ۲۰۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - 23 October 2022
بانک مرکزی اعلام کرد: مازاد حساب جاری در اشکال مختلف و با علامت منفی در حساب مالی وجود دارد و علامت منفی خالص حساب مالی یا خالص حساب سرمایه نشان‌دهنده فرار سرمایه نیست.

بانک مرکزی اعلام کرد: مازاد حساب جاری در اشکال مختلف و با علامت منفی در حساب مالی وجود دارد و علامت منفی خالص حساب مالی یا خالص حساب سرمایه نشان‌دهنده فرار سرمایه نیست.

 بانک مرکزی در واکنش به گزارش‌هایی در خصوص فرار سرمایه، اعلام کرد: هنگامی که اقتصاد با مازاد حساب جاری مواجه است این مازاد در اشکال مختلف و با علامت منفی در حساب مالی و سرمایه یا خالص حساب سرمایه نمود پیدا می کند. بنابراین، علامت منفی خالص حساب مالی و سرمایه یا خالص حساب سرمایه نشان‌دهنده افزایش خالص مطالبات از دنیای خارج بود و فرار سرمایه نیست.

بر اساس این گزارش، برخی از رسانه ها در روزهای اخیر با استناد به آمار منتشر شده در خصوص خالص حساب سرمایه بانک مرکزی و مقایسه آن با ارقام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران FDI طی سالهای 2016 تا 2020 که توسط سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل آنکتاد منتشر شده، دو نکته را منتشر کردند.

نکته اول اینکه طی دوره‌های مورد بررسی شتاب خروج سرمایه به مراتب بیشتر از ورود سرمایه بوده و نکته دیگر اینکه مجموع خروج سرمایه در حد فاصل سال‌های 80 تا 1400 بالغ بر 200 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و لذا خروج سرمایه شدت گرفته است.

ارقام جدول تراز پرداخت‌ها دارای ماهیت حسابداری بوده و ارقام با علائم مثبت و منفی دارای تعابیر و تفاسیر خاص هستند. تراز حساب جاری جدول ترازپرداخت‌ها نشان‌دهنده خالص مبادلات بین اشخاص مقیم و غیرمقیم روی منابع واقعی کالاها، خدمات، درآمد و انتقالات جاری بوده و بخش قابل توجهی از تحولات حساب مالی و سرمایه یا خالص حساب سرمایه انعکاس مالی رویدادهایی است که در ذیل حساب جاری محقق می‌شود.

در گزارش های مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ارائه شده توسط سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل( آنکتاد)، تنها ارقام آن بخش از جریانات سرمایه‌ای اعلام می‌شود که طبق تعریف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند. در حالی که حساب مالی و سرمایه جدول ترازپرداخت‌های خارجی منطبق بر دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول، طیف وسیع‌تری از جریانات سرمایه‌ای شامل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری در سبد مالی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها را نیز شامل می‌شوند.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: