کد خبر: ۲۰۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - 23 October 2022
رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام حمایت از افزایش سرمایه بانک های بورسی و دولتی، گفت: تمام بانک‌ها می‌توانند در سال جاری برای تجهیز منابع ۲.۳ هزارمیلیارد تومان اوراق سپرده عام منتشر کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام حمایت از افزایش سرمایه بانک های بورسی و دولتی، گفت: تمام بانک‌ها می‌توانند در سال جاری برای تجهیز منابع ۲.۳ هزارمیلیارد تومان اوراق سپرده عام منتشر کنند.

علی صالح‌آبادی گفت: تمام بانک های بورسی و دولتی می‌توانند بر اساس مجوز برای تجهیز منابع به اندازه 2.3 هزار میلیارد تومان اوراق سپرده عام منتشر کنند. اوراق سپرده عام، امکان مناسبی برای تجهیز منابع و جبران کمبود نقدینگی در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و در بازار سرمایه قابل انتشار و معامله است. همچنین بانک‌ها حتماً باید بنگاه‌های تولیدی تملک‌شده قبلی را با نگاه سهل‌تر به بخش خصوصی واگذار کنند تا چرخه تولید متوقف نشود.

وی افزود: افزایش سرمایه بانک ها با توجه به شرایط فعلی، ضروری بوده و باید با همکاری همه دستگاه‌ها و قانونگذاران در دستور کار قرار گیرد. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها می‌توانند از محل فروش اموال مازاد، نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری حجم عرضه ارز در بازار بسیار مناسب بوده و در حوزه حواله و اسکناس نیز وضعیت بسیار مطلوب است. بانک مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله‌ای و هم اسکناس وضعیت مناسب و قابل قبولی دارد و با عرضه‌هایی که انجام می‌شود آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم خواهد داشت. ورود ارز نیز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و بخش خصوصی ارزهای مناسبی وارد چرخه تجاری می‌کند و میزان رفع تعهد ارزی صادر کنندگان به حدود ۸۵ درصد رسیده است.

به گفته صالح آبادی، سامانه اعتبارسنجی براساس سوابق قبلی مشتری مانند چک برگشتی یا تسهیلات معوق، وضعیت را ارزیابی و رتبه را تعیین می‌کند. از سایر دستگاه‌ها نیز اطلاعاتی دریافت تا اعطای رتبه اعتباری به مشتری فقط بر اساس اطلاعات بانکی نباشد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: