کد خبر: ۲۰۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 18 October 2022
سازمان مالیاتی جزئیات اعلام شماره اقتصادی جدید بر اجرای مواد شش و هفت آیین‌نامه اجرایی به کلیه مودیان مالیاتی را تشریح کرد.

سازمان مالیاتی جزئیات اعلام شماره اقتصادی جدید بر اجرای مواد شش و هفت آیین‌نامه اجرایی به کلیه مودیان مالیاتی را تشریح کرد.

سازمان مالیاتی به کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل شامل اشخاص حقیقی انفرادی، مشارکت‌های مدنی اعم از قهری و اختیاری و اتباع خارجی مشمول آیین‌نامه اجرایی اعلام کرد: در اجرای مواد شش و هفت آیین‌نامه اجرایی برای تمامی مؤدیانی که ثبت‌نام در نظام مالیاتی را تکمیل کرده باشند، شماره اقتصادی منحصر به فرد از سوی سازمان تخصیص داده می‌شود. در مورد اشخاص حقیقی نیز انفرادی به ازاء هر پرونده شماره اقتصادی مجزا به مؤدی اختصاص می‌یابد.

بر اساس این گزارش چنانچه صاحبان مشاغل بر مبنای مجوز صادره از مراجع ذیصلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند برای تمام این محل‌ها فقط یک ثبت‌نام صورت گرفته و یک شماره اقتصادی تخصیص خواهد یافت. در مورد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء می‌کند برای مؤدی مربوط یک شماره اقتصادی تخصیص یافته و در کلیه محل‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دسترسی مؤدیان یه شماره اقتصادی صادره پس از تکمیل ثبت‌نام مؤدی،‌ شماره اقتصادی توسط سیستم صادر و بلافاصله از طریق پیامک به وی اطلاع‌رسانی می‌شود. شماره‌های اقتصادی تخصیص یافته به مؤدیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به نشانی my.tax.gov.ir در دسترس آنان است.

در این درگاه فهرستی از شماره‌های اقتصادی صادره مربوط به مؤدیان مالیاتی برای تمامی پرونده‌های مالیاتی به تفکیک شماره اقتصادی فعال و غیرفعال در اختیار مؤدیان قرار می‌گیرد. به علاوه در صورت درخواست مؤدی، امکان دریافت شماره اقتصادی مرتبط با پرونده وی از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه اعتبارسنجی شده نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از شماره اقتصادی از تاریخ یک مرداد سال جاری شماره اقتصادی جدید، وفق ماده دو این دستورالعمل برای هر یک از پرونده‌های مالیاتی تعیین و از طریق حساب کاربری و پیامک به مؤدیان مربوط اعلام خواهد شد. با توجه به مواد ۶ و ۷ آیین‌نامه اجرایی، مؤدیان مکلفند بر روی صورتحساب‌های فروش کالا و عرضه خدمات، قراردادها و سایر اسناد مشابهی که از تاریخ یک مهر سال جاری صادر می‌کنند شماره اقتصادی جدید و خریدار یا طرف معامله را درج نمایند. در غیر اینصورت مشمول جرایم قانونی مربوط به شرح ماده شش این دستورالعمل می‌شوند.

غیرفعال سازی یا ابطال شماره اقتصادی وفق ماده 17 آیین‌نامه اجرایی در موارد ذیل شماره اقتصادی تخصیص یافته به مؤدیان باطل شده و مؤدیان مربوط مجاز به استفاده از آن در صدور صورتحساب ها قراردادها و سایر اسناد نیستند:

1- فوت اشخاص حقیقی یا اعلام مؤدی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی

2- انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عملیات تصفیه و اعلام ختم تصفیه و در مورد سایر اشخاص حقوقی پس از لغو مجوز فعالیت

3- صدور حکم مراجع قضایی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی

تبصره - در مواقعی که ثبت نام مؤدیان بطور موقت غیرفعال می‌شود، شماره اقتصادی ابطال نمی‌شود و مؤدیان مجاز به استفاده از شماره اقتصادی جهت فعالیت اقتصادی مرتبط با این ثبت نام نیستند.

جرایم مرتبط با شماره اقتصادی: با توجه به ماده 169 و 19 آئین نامه اجرایی مشمولان این دستورالعمل در صورت عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به صدور صورتحساب و استفاده از شماره اقتصادی، مشمول جرایم مالیاتی به شرح زیر می‌شوند:

عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمت یا عدم درج شماره اقتصادی شخصی یا عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله 2% مبلغ مورد معامله

استفاده از شماره اقتصادی شخصی برای معاملات دیگران 2% مبلغ مورد معامله

استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات شخصی 2% مبلغ مورد معامله

 

استفاده از شماره اقتصادی در مورد زیر مجاز نمی‌باشد:

1- استفاده از شماره اقتصادی پرونده ای که مؤدی آن را غیرفعال اعلام کرد

2 - استفاده از شماره اقتصادی یک پرونده در صورتحساب‌های مرتبط با سایر پرونده‌های همان مؤدی، در مورد مؤدیانی که دارای چندین شماره اقتصادی فعال باشد.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: