کد خبر: ۲۰۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 17 October 2022
این در حالی است که دلار در معاملات توافقی بازار ارز تهران همچنان با اختلاف قیمت حدودا هزار تا هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ بازار آزاد در محدوده قیمتی نیمه نخست کانال ۳۱ هزار تومانی معامله می‌شود. در این میان روز گذشته نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران همچون یورو و پوند نیز دستخوش تحرکات افزایشی شد.

دنياي‌اقتصاد : نرخ شاخص ارزی در دومین روز کاری هفته در مرز کانال قیمتی ۳۳هزار تومانی قرار گرفت. به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز تهران تحرکات افزایشی نرخ دلار در روز یکشنبه ناشی از انتظارات موجود در فضای جامعه رخ داده است.

این در حالی است که دلار در معاملات توافقی بازار ارز تهران همچنان با اختلاف قیمت حدودا هزار تا هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ بازار آزاد در محدوده قیمتی نیمه نخست کانال ۳۱ هزار تومانی معامله می‌شود. در این میان روز گذشته نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران همچون یورو و پوند نیز دستخوش تحرکات افزایشی شد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۳۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۳۳ هزار و ۳۰ تومان رسید. در راستای نوسانات افزایشی نرخ ارز، روند قیمت سکه طلا نیز افزایشی شد و بهای تمام شده هر قطعه سکه طلا ضرب امامی مجددا به سطوح قیمتی کانال ۱۵ میلیون تومانی بازگشت.
6

دیروز یکشنبه 24 مهر ماه روند نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات آزاد بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ دلار غیر‌رسمی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 100 تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 32 هزار و 900 تومان معامله شد.

در ادامه روز این ارز مجددا دچار افزایش نرخ شد و به در پله نهایی کانال 32 هزار تومانی نوسان کرد. درصورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ شاخص ارزی تا پیش از ظهر روز یکشنبه روی پله دهم کانال 32 و در معاملات بعد از ظهر این روز روی پله نخست کانال 33 هزار تومانی صورت پذیرفت.

در نهایت نیز قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی با حدود 230 تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 33 هزار و 30 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. بررسی‌های به عمل آمده از بازار ارز در معاملات روز گذشته خبر از رشد 3 تا 4 پله‌ای دیگر ارز‌های مهم این بازار دارد. به‌طور مثال هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند در عصر روز یکشنبه به ترتیب با 327 و 350 تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در سطوح قیمتی 32 هزار و 240 و 37 هزار و 60 تومان معامله شد. اکثریت کارشناسان و فعالان بازار ارز تهران افزایش سطح انتظارات تورمی را مهم‌ترین عامل افزایش نرخ شاخص ارزی در روز گذشته می‌دانند. پس از کاهش چشمگیر سیگنال‌های مثبت در زمینه نشست‌های هسته‌ای وین و از سوی دیگر انتشار برخی اخبار نگران‌کننده در زمینه این گفت‌وگو‌ها از جانب طرف آمریکایی بخش قابل توجهی از نیروی کاهشی بازار ارز تضعیف شد.

از سوی دیگر با تداوم یافتن نااطمینانی‌های موجود در فضای بازار تمایل افراد نسبت به تبدیل دارایی‌های ریالی خود به اسکناس‌های خارجی با هدف جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از تورم افزایش یافت و در نتیجه این افزایش تقاضا سبب ایجاد نوع دیگری از نیرو‌های افزایشی به معاملات بازار شد.

با این حال نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی از ابتدای مهر ماه با اتکا به ذخایر ارزی حاصل از صادرات اقدام به ارزپاشی در معاملات رسمی توافقی و نیمایی با هدف جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی کرده و درصدد مقابله با نیرو‌های افزایشی بازار برآمده است.

حال باید دید واکنش بانک مرکزی نسبت به موضع‌گیری جدید دلار در مرز کانال 33 هزار تومانی چیست و آیا این نهاد مجددا اقدام به افزایش حجم تزریق‌های خود به معاملات بازار خواهد کرد یا خیر. گفتنی است پیش از این نیز در 10 تا 13مهر قیمت دلار به محدوده قیمتی کانال 33 هزار تومانی رسید و مجددا به کریدور کانال 32 بازگشت.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: