کد خبر: ۲۰۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - 11 October 2022
هیات مدیره بیمه آسیا پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت به مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان را مصوب و اعلام کرد: سرمایه بیمه آسیا از مبلغ ۲۴ هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال فعلی به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد ریال معادل ۲۸.۴۶ درصد سرمایه فعلی از محل سود انباشته افزایش می‌یابد.

هیات مدیره بیمه آسیا پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت به مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان را مصوب و اعلام کرد: سرمایه بیمه آسیا از مبلغ ۲۴ هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال فعلی به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد ریال معادل ۲۸.۴۶ درصد سرمایه فعلی از محل سود انباشته افزایش می‌یابد.

 پیشنهاد افزایش سرمایه بیمه آسیا را مسعود بادین، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره، فضل اله معظمی، رئیس و عضو غیرموظف هیات مدیره، سید مهدی صادقی، عضو موظف هیات مدیره، اسماعیل مهدوی نیا، عضو موظف هیات مدیره و محمد رضا عربی مزرعه شاهی، عضو غیر موظف هیات مدیره بیمه آسیا امضا کرده‌اند.

نسبت توانگری بیمه آسیا در پایان سال مالی گذشته ۱۰۵ درصد بود و این شرکت همچنان در سطح یک توانگری مالی قرار دارد و سهم بیمه آسیا از کل بازار بیمه از ۱۰.۱ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۱۱.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کرده است. حق بیمه خالص (سهم نگهداری بیمه آسیا در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد و ۶۷ میلیون ریال بوده و این شرکت به ازای هر سهم در فصل بهار امسال ۴۱ ریال سود شناسایی کرده است.

حق بیمه خالص (سهم نگهداری بیمه آسیا در پایان سال مالی گذشته بالغ بر ۸۵ هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی را ثبت کرده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ هزار و ۳۲ میلیارد و ۹۸۸ میلیون ریال سود خالص داشته و به ازای هر سهم ۲۵۰ ریال سود شناسایی کرده که با رای سهامداران ۱۲۰ ریال سود در سال گذشته تقسیم شده بود.

بیمه آسیا در شرایطی تصمیم دارد تا نسبت به افزایش سرمایه خود به میزان بیش از ۲۸ درصد از محل سود انباشته اقدام کند که سود انباشته این شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار و ۲۶۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال بوده است.

هیات مدیره بیمه آسیا اعلام کرده که در صورت تحقق افزایش سرمایه، سهم پذیرش حق بیمه اتکایی قبولی شرکت در سال‌های آینده افزایش می‌یابد و سهم حق بیمه اتکای واگذاری اختیاری کم می‌شود که در نتیجه باعث افزایش سودآوری بیمه آسیا و سود هر سهم خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس مقررات بیمه مرکزی، برای شرکت‌های بیمه نسبت حق بیمه سهم نگهداری به حقوق صاحبان سهام باید کمتر از ۳۰۰ درصد باشد که در صورت رای سهامداران بیمه آسیا به افزایش سرمایه از محل سود انباشته، نسبت حق بیمه سهم نگهداری این شرکت بهبود می‌یابد.

به گزارش دنیای بیمه، طی سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۰ به صورت میانگین از صد در صد واگذاری اجباری حدود ۷۷ درصد آن برای شرکت بیمه آسیا عایدی داشته و ۲۳ درصد آن برای شرکت هزینه بوده و در خصوص واگذاری اختیاری از صد درصد واگذاری اختیاری ۲۲ درصدی عایدی داشته و ۷۸ درصد آن هزینه شده که در صورت واگذاری اجباری و اختیاری کمتر، سود‌آوری بیمه آسیا افزایش خواهد یافت.

هیات مدیره بیمه آسیا پیشنهاد داده که مبلغ ۶ هزار ۸۶۸ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریال از سود انباشته شرکت صرف افزایش سرمایه شود که نتیجه آن به نفع سهامداران خواهد بود چرا که باعث افزایش ظرفیت قبولی ریسک، افزایش ظرفیت مجاز و سهم نهگداری، حفظ سطح یک توانگری مالی، بهبود کیفیت سودآوری و بازدهی سهام و البته حفظ و ارتقای سهم بیمه آسیا از بازار و گسترش بازار اتنکایی خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت تصویب افزایش سرمایه بیمه آسیا، سود این شرکت در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال می رسد و در غیر این صورت سود خالص بیمه آسیا در ۴ سال آینده ۲ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال خواهد شد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: